تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1402 - 19:28

۵ روش طلایی برای حفظ تمرکز در فصل امتحانات

۵ روش طلایی برای حفظ تمرکز در فصل امتحانات
با ما همراه باشید تا با ۵ روش طلایی برای حفظ تمرکز دانش آموزان هنگام درس خواندن آشنا شوید.

معصومه زینل پور مشاوره و روانشناس تحصیلی دانش‌آموزان با نزدیک شدن به شروع فصل امتحانات پایان ترم، ۵ روش طلایی برای حفظ تمرکز دانش آموزان هنگام درس خواندن معرفی کرد.

به گفته وی، استفاده از این راهکار‌ها می‌تواند به توفیق دانش آموزان و دانشجویان در امتحانات کمک کرده و سبب موفقیت بیشتر آن‌ها شود.

۱. عوامل حواس پرتی را دور کنید 

 تلویزیون، مانیتور، موسیقی، موبایل و هر چیزی که می‌تواند تمرکز را از بین ببرد، برای مدتی دور از دسترس قرار دهید. به دانش آموزان بگوئید که تا چند دقیقه یا چند ساعت، بسته به میزان زمان مورد نیاز، باید فقط بر روی درس متمرکز باشند. سکوت، مهم‌ترین عامل حفظ تمرکز است. گرچه امروزه تکنولوژی آنقدر در دسترس قرار دارد که حتی زندگی بدون آن‌ها برای چند دقیقه هم غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما کودکان باید بیاموزند، وقت درس خواندن یا انجام تکالیف نباید همزمان از تکنولوژی‌های هوشمند خود استفاده کنند. 

۲. زنگ تفریح را فراموش نکنید 

هر از چندی به خودتان استراحت بدهید. بعد از بیست دقیقه تا نیم ساعت، تمرکز روی درس، چند دقیقه استراحت بدهید. این زمان را صرف بازی‌های دسته جمعی کوتاه، شوخی و خنده کنید. یا اینکه از صندلی خود بلند شوید و کمی در منزل حرکت کنند. 

۳. اهداف و ایده‌های اصلی درس را بازگو کنید 

هرگز یک راست سراغ درس نروید. قبل از اینکه مبحث جدیدی را آغاز کنید، اهداف و ایده‌های اصلی درس را بررسی کنید. نکات برجسته و تز اصلی درس را برای خود مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند، متن را از حاشیه تمیز دهید و بر ایده‌های اصلی درس، متمرکز شوید. 

بخوانید :  اسامی کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شرق هرمزگان

۴. محیط مطالعه را آماده کنید 

 محیطی که دانش آموزان برای درس خواندن انتخاب می‌کنند تأثیر زیادی بر ایجاد تمرکز یا عدم آن دارد. محیط شلوغ و پر سر و صدا یا ناامن، تمرکز را از بین می‌برد و سبب حواس پرتی می‌شود. یک محیط آرام، دنج و با نور کافی به دانش آموزان کمک می‌کند به دور از عوامل مسبب حواس پرتی بر یادگیری دروس متمرکز شوند و راندمان مطالعه خود را افزایش دهند. 

۵. پاداش بدهید

 در ازای هر چند دقیقه مطالعه، به خودتان استراحت بدهید و شرط رفتن به استراحت را خواندن تعداد مشخص و با کیفیتی از صفحات جزوه و یا کتاب قرار دهید.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=9622
  • کد خبر : 9622
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : برنا
  • 242 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.