تاریخ انتشار : 17 دی 1400 - 13:00

عدم لایروبی رودخانه علت ورود سیلاب به روستای تمبک میناب بوده است + فیلم

عدم لایروبی رودخانه علت ورود سیلاب به روستای تمبک میناب بوده است + فیلم
مردم تمبک می‌گویند علت اینکه در سال‌های اخیر حجم زیادی از آب سیل وارد منازل می‌شود این است که رودخانه مجاور روستا لایروبی نشده و سطح رودخانه از سطح روستا بالاتر آمده است.

سیلاب اخیر شرق هرمزگان به بسیاری از منازل و کشاورزی مردم خسارت وارد کرده است، در این بین اما برخی روستاها که پس از باز کردن دریچه سد میناب تخلیه اضطراری شدند وضعیت به مراتب بدتری دارند.

در سیل اخیر بالغ بر ۱۰ روستا تخلیه اضطراری شد که ساکنان و اهالی روستا به ناچار در کمپ‌های اسکان موقت حاضر شدند و خانه و کاشانه خود و کشاورزی‌شان را رها کردند تا نجات بخش جان خود و خانواده خودشان باشند.

یکی از روستاهای درگیر با سیلاب که حجم وسیعی از آب را به خود دیده و برخی اهالی می‌گویند ارتفاع آن گاه تا حدود ۱٫۵ تا ۲ متر نیز می‌رسیده روستای تمبک است، وضعیت بسیار بدی بر مردم حاکم است و وسایل زندگی، منازل و حتی احشام مردم نیز در نتیحه سیل آسیب دیده و گاه از بین رفته‌اند.

در این روستا حجم گل و لای بالاست و نیروهای امدادی شبانه روز در حال تلاش هستند گل و لای را از منازل مردم پاکسازی کنند، حیاط منازل هنوز آب و گل و لای وجود دارد و با دستگاه‌های مخصوص نیروهای جهادی در حال تخلیه این آب از منازل و حیاط خانه‌ها هستند.

مردم محلی از رنج چندین ساله خود در هنگام بارندگی می‌گویند، اهالی معتقدند سال ۹۹ نیز با یک بارندگی اندک حجم بالایی از گل و لای وارد منازلشان شده است. 

مردم سیل زده تمبک تاکید دارند این مشکل در سال‌های اخیر بیشتر شده، به نحوی که در سال‌های پر بارش دهه ۷۰ و هشتاد هم اینگونه سیل و گل و لای به منازل مردم نمی‌رفت. 

بخوانید :  تأخیر ۱۰ ساله در آسفالت جاده روستای تلنگ کشتاران میناب + فیلم

مردم می‌گویند علت اینکه در سال‌های اخیر حجم زیادی از آب سیل وارد منازل مردم می‌شود این است که رودخانه مجاور روستا لایروبی نشده و سطح رودخانه از سطح روستا بالاتر آمده به همین علت با یک بارندگی کم هم انتظار روان شدن سیل به منازل دور از ذهن نیست. 

مردم این روستا اعتقاد دارند باید مسئله رودخانه و لایروبی آن به شکلی اصولی حل شود تا در بارندگی آینده مردم مجدد به این سختی و مشقت نیفتند، مرد و زن در این روستا می‌گویند وسایل زندگی‌شان از بین رفته و کمک‌های امدادی همچون توزیع کنسرو دوای درد آنها نخواهد بود بلکه نیاز است دولت پای کار بیاید و این چالش مهم مردم با رودخانه مجاور را حل کند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=7402
  • کد خبر : 7402
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : تسنیم
  • 4322 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0
  1. از خبرنگار و مدیر مسئول صدای میناب که صدای ما سیل زدگان روستای تُمبِک رو به گوش مسئولان می رساند کمال تشکر رو داریم ولی جای این سوال باقی هست که چرا استاندار و فرماندار محترم حاضر نیستن یک بار به این مردم بیچاره سری بزنند .ایا سیل اخیر و رودخانه در سندرک اب برده یا روستاهای مانند تمبک مازغ کرگان کلاهی که در مسیر اب هستن؟ ….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.