تاریخ انتشار : 12 اسفند 1401 - 11:53

ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش + جزئیات و دفترچه استخدام

ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش + جزئیات و دفترچه استخدام
ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از چهارشنبه دهم اسفند در سایت سازمان سنجش آغاز شده است و تا روز سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ادامه دارد.

وزارت آموزش و پرورش از تمام علاقه‌مندان به آموزگاری که دارای شرایط ثبت‌نام هستند برای شرکت در این آزمون دعوت کرده است.  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب می‌شوند یعنی در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب می‌شوند. 

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org مراجعه کنند. 

ثبت نام داوطلبان زمانی تکمیل شده که در مراحل ثبت نام از سیستم شماره پرونده ۷ رقمی  و کد پیگیری ثبت نام ۱۵ رقمی دریافت کنند. همچنین 
داوطلبان جهت طرح سوال می‌توانند با شماره های 02636270062 تماس گرفته و یا از طریق سیستم پاسخگویی اقدام کنند. ساعت پاسخ گویی تلفنی از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۴:۰۰ است.

داوطلبان باید سریال ثبت نام ۱۲ رقمی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی / آموزگار ابتدایی استثنایی) سال ۱۴۰۱ و هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه به مبلغ ۲/۳۳۰/۰۰۰ ریال معادل دویست و سی و سه هزار تومان را از قسمت خرید کارت تهیه کنند.

توصیه‌های مهم به داوطلبان

۱- داوطلبان باید دفترچه راهنمای ثبت نام را بطور کامل مطالعه کرده باشند.

۲- داوطلبان باید حتما شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام را داشته باشند.

۳- داوطلبان لازم است در درج کد ملی، نام خانوادگی و نام، مشخصات شناسنامه‌ای، ارسال عکس و تمامی اطلاعات لازم دیگر دقت و توجه کافی به عمل آورند، بدیهی است درصورت اعلام و ارسال هرگونه اطلاعات اشتباه، با داوطلب به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.

۴- در پایان ثبت‌نام اینترنتی تأیید صحت اطلاعات ارسالی به عهده شخص داوطلب می‌باشد، لذا دقت و توجه کافی در این خصوص به عمل آید.

۵- برای جلوگیری از مشکلات بعدی حتماً اطلاعات درج شده در تقاضانامه ثبت‌نامی را به دقت بررسی نمایند.

۶- داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه و دریافت کد پیگیری یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و پس از مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداری نمایند.

۷- داوطلبان لازم است اطلاعات کارت اعتباری، شماره پرونده و کد پیگیری خود را تا اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری نمایند.

۸- توصیه می‌شود داوطلب فرایند ثبت‌نام را شخصاً انجام دهد و شماره پرونده و کد پیگیری دریافتی از سایت را، نزد سایرین افشا نکند.

دفترچه استخدام را دانلود کنید:   دانلود دفترچه آزمون استخدامی  

با توجه به مجوز شماره ۹۹۶۶۵ مورخ سوم اسفند ۱۴۰۱ صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و در راستای اجرای ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات استخدامی در دستگاه‌های اجرایی مصوب ۷ آذر ۱۴۰۱ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش براساس معیارهای صلاحیت و شایستگی‌های مرتبط یا احراز شغل معلمی و ضوابط عمومی و اختصاصی این آگهی جهت استخدام شغل آموزگاری به شرح زیر اعلام می‌شود:

چارچوب آزمون استخدامی

۱ -امتحان فراگیر مشترک: امتحان مشترک فراگیر شامل سنجش حیطه‌های عمومی، تخصصی و اختصاصی است که براساس شغل محل اعلام شده در این دفترچه به صورت کتبی برگزار می‌شود.

۲ -ارزیابی تکمیلی: سنجش و ارزیابی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های (عمومی، تخصصی،حرفه‌ای) مورد نیاز برای شغل آموزگاری با هدف تعمیق سنجش شایستگی‌های معلمی علاوه بر امتحان مشترک فراگیر(کتبی) صورت می‌گیرد. 

شرط سنی برای شرکت در آزمون

 – داشتن حداقل سن بیست (۲۰) سال تمام و داشتن حداکثر چهل (۴۰) سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس).

تبصره ۱: جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف هستند.

تبصره ۲ :موارد ذیل به شرط ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذیربط، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

– پدر و مادر و همسر و برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال؛

– داوطلبانی که در جبهه‌ها به طور داوطلبانه خدمت نموده‌اند به میزان حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه‌ها؛

– داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت دشمن بعثی و یا گروه‌های ضد انقلاب درآمده‌اند به میزان مدت اسارت و حضور در جبهه

تبصره ۳ : به موجب تبصره ۲ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمون‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می‌شود.

تبصره ۴ : به موجب بند (الف) ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال(۵) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد.

امتیازات فوق‌الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۲٫۵ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر است. 

مواد امتحانی و منابع/ سرفصل‌های امتحان مشترک فراگیر(آزمون کتبی)

الف- حیطه عمومی

۱ -تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران)

۲ -تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمت‌های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی-عمومی)

۳ – معارف و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنه‌ای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی)

۴ – دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیت‌نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)/ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

۵ – توانایی‌های عمومی و ذهنی

تذکر ۱: سؤالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.

تذکر۲ : اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده می‌شود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر مالک قرار خواهد گرفت.

ب- حیطه اختصاصی

۱ ) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی- مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آیین‌نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)

۲ ) روش‌ها و فنون تدریس (با تأکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیت‌های آموزشی؛ اصول و شیوه‌های مدیریت کلاس درس؛ مهارت‌های خلق موقعیت و فرصت‌های یادگیری؛ آشنایی با روش‌های تدریس مبتنی بر شناخت‌گرایی و سازنده‌گرایی با رویکرد تحولی؛راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارت‌های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدل‌ها و الگوهای تدریس)

بخوانید :  چاقوی بشاگردی، هدیه‌ای گرانبها با قدمت ۲ هزار ساله + فیلم

۳ )روانشناسی تربیتی

۳-۱ – برای داوطلبان آموزگار ابتدایی (با تأکید بر محورهای: کاربرد نظریه‌های یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریه‌های هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریه‌های انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریه‌های تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوت‌های فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط)

۳-۲ – برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تأکید بر محور (تعاریف و طبقه‌بندی دانش‌آموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیب‌های بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال‌های هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با مشکلات جسمی – حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توان‌بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش‌آموزان استثنایی؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش‌آموزان استثنایی)

۴) سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی (با تأکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط ، سنجش مشاهده‌ای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار)/کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵۳٫۵ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)

ج- حیطه تخصصی

۱ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی (نهج‌القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی/ راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم)

۲ – مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی (راهنمای معلم ریاضی اول و ششم)

۳ – مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم)

۴ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی (راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم)

۵ -مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی).

تذکر۱ :کلیه مواد آزمون حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی به صورت چهارگزینه‌ای با ضریب یک (۱) هستند.

تذکر ۲: تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی ۱۰۰ سؤال خواهد بود که به صورت چهار گزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.

تذکر۳ :سؤالات حیطه‌های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهارگزینه‌ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۶۰ و ۷۵ سؤال خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آن:

کارت شرکت در آزمون استخدامی رشته شغل آموزگار ابتدایی/ ابتدایی و آموزگار ابتدایی/ استثنایی از روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  قرار خواهد گرفت.

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در روز جمعه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران و با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد و مالک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان شهرستان محل اقامت فعلی است که در تقاضانامه درج خواهند کرد.

اعلام نتیجه نهایی آزمون

پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش و پرورش (حداکثر سه برابر) در سقف ظرفیت پذیرش، مطابق جدول شماره (۲) و براساس نتیجه امتحان مشترک فراگیر (کتبی) با وزن چهل (۴۰) درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن شصت (۶۰) درصد که در جدول مزبور لحاظ شده و مفاد این دفترچه و بر اساس اولویت‌های انتخابی (حداکثر ۲ کد شغل محل) در مقایسه با سایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب، به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

تذکر ۱: گزینش موظف است با رعایت ماده (۱۶) قانون گزینش نتیجه اولیه افراد را جهت طی سایر مراحل استخدام قبل از نتیجه نهایی اعلام کرده، لیکن نظر نهایی گزینش پس از بررسی لازم قبل از اتمام دوره مهارت آموزی و صدور حکم استخدامی اعلام خواهد شد.

تذکر۲ : پس از اعلام نظر گزینش در صورت مساوی بودن مجموع نمرات مکتسبه داوطلبان در آزمون کتبی مشترک و ارزیابی تکمیلی، اولویت انتخاب با داوطلبانی خواهد بود که نمره مکتسبه آنان در آزمون امتحان مشترک فراگیر (کتبی) بالاتر باشد.

تذکر۳ : پذیرفته‌شدگان نهایی مکلفند جهت پیگیری ادامه فرایند استخدام و گذراندن دوره مهارت‌آموزی به اداره کل آموزش و پرورش استان محل خدمت و همچنین دانشگاه فرهنگیان مراجعه نمایند. عدم مراجعه در مهلت تعیین شده(تحت هر شرایطی) به منزله انصراف از استخدام در آموزش و پرورش تلقی خواهد شد.

شرایط اختصاصی

۱)گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی توسط پذیرفته شدگان با رعایت شرایط و ضوابط ذیل:

– به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته‌شدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی (این دوره شامل مجموعه‌ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین‌نامه خاص خود برگزار می‌شود). دوره مهارت آموزی شغل آموزگار ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.

– مهارت‌آموزانی که از حضور در کلاس درس، امتحانات مواد درسی و یا آزمون جامع خودداری نمایند به عنوان انصراف از ادامه روند استخدام تلقی شده و مشمول پرداخت هزینه‌های دوره آموزشی و خسارت‌های وارده خواهند بود.

– بخشی از هزینه‌های برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی (خدمات آموزشی و رفاهی) برعهده داوطلب خواهد بود و چنانچه هریک از پذیرفته‌شدگان در طول برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی از ادامه تحصیل و اشتغال منصرف شوند، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه‌های مربوط اقدام نماید.

– شرایط، ضوابط و نحوه ثبت‌نام در دوره یکساله مهارت‌آموزی بعد از قبولی نهایی و تأیید صلاحیت‌های عمومی توسط گزینش، از سوی دانشگاه فرهنگیان اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه مزبور، الزامی است. پذیرفته‌شدگان نهایی جهت اطلاع از نحوه ثبت‌نام و شرکت یکساله مهارت‌آموزی باید از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.cfu.ac.ir موضوع را پیگیری نمایند.

– مدت دوره یکساله مهارت‌آموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش و پرورش است. گواهی پایان دوره مهارت‌آموزی، دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.

– محل مهارت‌آموزی دوره یکساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

– تغییر محل مهارت‌آموزی، صرفاً در صورت وجود شغل، با رعایت جنسیت از طریق سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

– پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان به عنوان مجری دوره مهارت‌آموزی، مسؤولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارت‌آموزان ندارند در صورت وجود امکانات و تقاضای افراد، ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوط امکان‌پذیر خواهد بود

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=9112
  • کد خبر : 9112
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 2048 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.