تاریخ انتشار : 04 شهریور 1402 - 17:31
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

برگزاری یازدهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در میناب + فیلم

برگزاری یازدهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در میناب + فیلم
اختتامیه یازدهمین سوگواره نوحه‌های نشسته شهرستان میناب سوم شهریورماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسجد حضرت ابالفضل (ع) کنار‌ترش برگزار شد.

این سبک عزاداری که خاص مردم جنوب به ویژه هرمزگان است در بین مردم این وادی از طرفداران زیادی برخوردار است و به نوعی با فرهنگ و زندگی مردم عجین شده است.

به گفته قدیمیان و پیرغلامان هرمزگانی این سبک عزاداری توسط شیعیانی که به دلیل ظلم و ستم حکام زمان خود از مدینه به بحرین هجرت کرده بودند بعدها با مهاجرت بحرینی ها به هرمزگان انتقال یافت و امروزه به یکی از پرطرفدارترین مراسمات مذهبی این مرز و بوم تبدیل شده است.

با جرأت می توان گفت هرمزگان با پیروی از این سبک بیشترین آمار برگزاری مراسمات و تجمعات عزاداری برای اهل بیت (ع) را دارا است.

چند سالی است ، سنتی که با همت پیرغلامان و مقتل خوانان شهرستان میناب نسل به نسل ادامه یافته بود با اقدامی قابل تقدیر در قالب یک سوگواره و مسابقه هر سال در مرکز شهرستان میناب برگزار می‌شود.

سوگواره نوحه‌های نشسته سنتی با استقبال جوانان و نوجوانان در شهرستان میناب باعث امیدواری بیشتر پیرغلامان در ماندگاری این سبک شده است.

سبک نوحه‌های محلی نشسته «پا منبری» بهترین شیوه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌باشد.

اختتامیه سوگواره نوحه‌های نشسته شهرستان میناب سوم شهریورماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران، یازدهمین سوگواره نوحه‌های نشسته شهرستان میناب در مسجد حضرت ابالفضل علیه السلام کنار‌ترش برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی در این آیین اظهار کرد: در طول تاریخ تلاش‌های زیادی شد تا جلوی گرایش مردم را به سید الشهدا علیه السلام بگیرند اما مردم سنت تاسوعا، عاشورا و اربعین را مانند جان شیرین خود پاس داشتند تا این مناسک باقی بماند چنانچه در دوره معاصر هم پهلوی اول تلاش کرد جلوی نشر معارف اهل‌بیت را بگیرد اما نهضت امام خمینی(ره) جلوی آن را گرفت.

بخوانید :  نام نویسی ۲۳۵ هرمزگانی در پیش ثبت نام انتخابات مجلس

وی افزود: روزگاری اجازه نمی‌دادند که مجالس ابی‌عبدالله علیه السلام در این سرزمین برگزار شود اما عشق و محبت به حسین بن علی علیه‌السلام تنها یک آیین دینی نیست بلکه ستون انسجام ملی و هویت ما ایرانی‌ها است و تک تک ما با این محبت به دنیا آمدیم با آن بزرگ شده‌ایم و با آن هم از دنیا خواهیم رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان‌کرد: اربعین مسیری است که مردم برای رسیدن به امام، هزاران هزاران کیلومتر را طی می‌کنند تا خود را به کربلا برسانند و این معنای جهان آماده‌ی ظهور را بهتر به ما می‌فهماند.

محمد مهدی اسماعیلی، تصریح‌کرد: خدا را شاکریم که امروز در این منطقه سنت چند صد ساله‌ی نوحه‌های نشسته باشکوه برگزار می‌شود و تلاش خواهیم کرد در دولت انقلابی عدالت فرهنگی و مردمی‌سازی فرهنگ و هنر را به عینه تحقق ببخشیم.

وی عنوان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد منحصر به سالن‌های مجلل و مراسمات خاص نیست بلکه وزیر ارشادِ دولت مردمی و انقلابی، وظیفه دارد روستا به روستا ، شهر به شهر در مناسک دینی شرکت کند و نگاه دولت را به اطلاع مردم برساند.

وزیر ارشاد اذعان داشت: همه‌ی اعتبارات لازم برای پایان پروژه‌ی مجموعه فرهنگی هنری میناب زا در اسرع وقت تامین خواهیم کرد تا به زودی به بهره‌برداری برسد و تحویل مردم شریف میناب شود.

وی عنوان‌کرد: این آیین‌ها و مناسک سنگرهای ما هستند که باید خوب آن‌ها را پاس بدارید چرا که این سنگرها در کنار محوری برای عرض ارادت به خاندان آل الله، نمایشی از هویت ما است.

وزیر ارشاد تصریح‌کرد: ما در دولت انقلابی در حال بازسازی فرهنگ و هنر هستیم و تلاش خواهیم کرد این مهم را به سرانجام برسانیم‌.

گفتنی است سینه زنی به سبک نشسته(نوحه های نشسته میناب) در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در سال ۹۵ به شماره ۱۲۹۰ به عنوان اثر معنوی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=10575
  • کد خبر : 10575
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : عقیق
  • 873 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.