تاریخ انتشار : 02 شهریور 1399 - 18:28

گام بزرگ هرمزگانی ها در تحقق جهش تولید/ ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان صادرات می شود

گام بزرگ هرمزگانی ها در تحقق جهش تولید/ ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان صادرات می شود
استان هرمزگان به عنوان قطب تولید میگوی کشور سالانه بخش زیادی از تولید این آبزی را به خارج از کشور صادر می کند و نقش بسزایی در صادرات کشور ایفا می کنند.

یکی از آبزیانی که دارای ارزش غذای بسیار زیاد بوده میگو است صید این آبزی در خلیج فارس از ابتدای شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد.

بنابر اعلام شیلات کشور ، استان هرمزگان رتبه نخست تولید میگوی پرورشی در کشور را دارد که بیشترین مزارع پرورش میگو استان در شهرستان های میناب و بندرلنگه واقع است.

در اقصی نقاط نوار ساحلی هرمزگان زیستگا های گونه های مختلف آبزی وجود دارد که میناب،بندرلنگه ،قشم،سیریک و بندرعباس بالاترین میزان پرورش میگو را در خود دارند.

کانون صید میگو در هرمزگان از غرب جزیره هرمز تا منطقه طولای قشم و منطقه سیریک تا جزیره هرمز است در این منطقه سالانه بیش از دو هزار تن میگو صید می شود؛ که می توان ازجمله این میگوها را موزی، سرتیز، ببری سبز، میگوی سفید هندی، خنجری و میگوی کینگ نام برد.

بازار میگو هرمزگان به وسعت جهان است و مشتریان این آبزی ارزشمند هم از داخل کشور و حتی از خارج به هرمزگان سفر می کند تا سفره خانه های خود را با این غذای ارزشمند زیبا کنند.

بلوار ساحلی شهر بندرعباس از ساحل سورو تا محدوده پارک غدیر و نخل ناخدا با بازگشت قایق های کوچک صیادی شاهد گسترده شدن دستفروشانی است که نسبت به عرضه ماهی و میگو فعالیت دارند.

هنگامی که صیادان در ساحل بندرعباس میگوهای خود را از تورها رها می‌کنند صحنه های منحصر به فردی را به وجود می آورند این صحنه در اغلب نقاط ساحل بندرعباس به چشم می‌خورد و زنان ومردان بدون توجه به گرما و شرجی در کنار  یکدیگر برای کسب رزق و روزی حلال تلاش و کوشش می کنند.

بانوان بندری فصولی که صید میگو رونق دارد نقش بسزایی در عرضه آن ایفا می‌کنند از زمانی که قایق های صیادی به ساحل می رسند برای جمع‌آوری و همچنین برای پاک کردن میگو هاحضور بسیار پررنگی دارند.

طعم بسیار منحصر به فرد میگوی هرمزگان و همچنین ارزش غذایی بسیار بالای آن باعث داغ شدن فروشندگان و همچنین ترغیب صیادان برای صید ان شده است از سوی دیگر می توان گفت که صید میگو به روش سنتی آن یکی از سخت ترین انواع صیادی محسوب می شود.

پروش دهندگان میگو اهمیت احداث مزارع پرورش میگو را بستری مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان و رونق چرخه تولید می دانند که وجود مزارع  پروشی در میناب تاکنون  بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان برای رونق کسب و کار و چرخه اقتصاد مفید و موثر واقع شده است.

از آنجایی که آبزیان نقش و جایگاه حائز اهمیتی در زندگی انسان با توجه به امراض گوشت های قرمز  یکی از منابع پروتئینی (پروتئین سفید )  محسوب می شوند پرورش آن باعث سالم ماندن بیشتر جامعه می شود.

بخوانید :  بلاتکلیفی مالکان زمین‌های شهرک امام حسین میناب به بیش از 10 سال رسید/ مشکل کار دقیقاً کجاست؟ + فیلم

صادرات ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان

علی اکبر مجاز،رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان با اشاره به رتبه نخست هرمزگان در تولید میگوی پرورشی در کشور ، گفت: سال گذشته بیش از ۱۷  هزار و ۸۰۰ تن میگوی پرورشی با ارز آوری ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادر شد.

وی افزود:میگوهای پرورشی هرمزگان به کشور‌های چین، ویتنام، امارات متحده عربی، عمان، اتحادیه اروپا و روسیه صادر می شود.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان اضافه کرد: پیش بینی می شود تا پایان امسال  ۱۹ هزار تن میگوی پرورشی صادر شود که ارز آوری آن در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مجاز افزود: پارسال از ۲۹۹ مزرعه پرورش میگو ،حدود ۱۴۰ مزرعه در دو نوبت زیر کشت رفت و امسال  تاکنون ۳۱۵ مزرعه زیر کشت میگوی پرورشی رفته است.

وی بیان کرد:بیشترین مزارع پرورش میگو استان در شهرستان‌میناب (سایت‌های تیاب شمالی و جنوبی) و شهرستان بندرلنگه (سایت سایه خوش) واقع است و در این مزارع هر سال در دو نوبت امکان پرورش میگو وجود دارد.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان عنوان کرد: ۳هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در مزارع پرورش میگوی استان مشغول بکار هستند.

مجاز مهمترین مشکلات  مزرعه داران میگوی پرورشی را کمبود مواد اولیه در تولید خوراک میگو (پودرماهی، آرد و سویا) و نبود نظارت بر کیفیت کارخانه‌های غذا و نداشتن استاندارد‌های اجباری بر شمرد.

وی گفت: افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های احداث مزارع و کاهش توان ساخت و ساز سرمایه گذاران ، فرسودگی زیرساخت‌های سایت‌های مردمی ازجمله جاده‌های دسترسی، تیر‌های برق شبکه برق رسانی به سایت‌ها، آب شیرین، راه آسفالت، ارتباطات مخابراتی  از دیگر مشکلات مزرعه داران است.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان افزود: واردات میگوهای مولد SPF و SPR با توجه به اینکه چند نسل از ورود مولدان گذشته تا کنون با وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا محقق نشده است.

مجاز گفت: نیاز به تامین ارز دولتی مورد نیاز مراکز تکثیر جهت واردات غذای لاروی و مولد، اتکای تولید میگوی پرورشی به صادرات و بازار یابی نامناسب در داخل ، متکی بودن مراکز تکثیر میگو به واردات غذای لاروی و مولدسازی (بیش از ۹۰ درصد غذای مصرفی در مراکز تکثیر میگو وارداتی است) ، تخصیص نشدن به موقع و جذب نشدن تسهیلات بانکی توسط بهره برداران ،ناپایداری و عدم ثبات در قیمت میگو را از دیگر چالش های  پرورش میگو در هرمزگان است.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۹ هزار و ۵۶۰ هکتار زمین پرورش میگو در استان واگذار شده که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار آماده بهره برداری و ۱۰ هزار و ۷۶۰ هکتار در دست ساخت است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2304
  • کد خبر : 2304
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : هرمز
  • 1381 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.