تاریخ انتشار : 31 شهریور 1399 - 21:54
مشکلات زیرساختی و پروژه های نیمه کاره فرهنگی و هنری میناب :

پروژه‌های فرهنگی میناب خاک می‌خورد/ اجرای برنامه‌های فرهنگی در تالارهای عروسی یا سالن‌های ورزشی

پروژه‌های فرهنگی میناب خاک می‌خورد/ اجرای برنامه‌های فرهنگی در تالارهای عروسی یا سالن‌های ورزشی
ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری میناب سبب شده تا برخی از رویدادهای فرهنگی در تالارهای عروسی یا سالن‌های ورزشی برگزار شود و این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های این حوزه در حال خاک خوردن هستند.

شهرستان میناب همواره سعی کرده است تا به پشتوانه‌ی استعدادهای ‌فرهنگی و هنری خود در کشور و استان زبان‌زد باشد و عرض اندام کند اما در این شهر علی‌رغم وجود ظرفیت بسیار بالا در حوزه فرهنگ و هنر همچنان زیرساخت‌های مناسبی ایجاد نشده است و مسئولان نیز کاری در این خصوص انجام نداده‌اند.

اگر نگاهی به عملکرد سال‌های گذشته بیاندازیم، مشاهده می‌کنیم هرساله وعده و وعیدهایی درخصوص ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به مردم میناب داده شده اما حتی یک‌ متر فضای فرهنگی در این مدت اضافه نشده است.

در این گزارش سعی کرده‌ایم تا موضوع پروژه‌های راکد و فراموش شده‌ی فرهنگی این شهرستان را مورد بررسی قرار دهیم که امید است نگاه ویژه ای به این پروژه ها شود و عملیات اجرای آنان در دستور کار قرار گیرد.

وعده ساخت چهار پلاتو

توجه به حوزه فرهنگ می‌تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد که متاسفانه در چند سال اخیر نگاه مثبتی بر حوزه فرهنگ میناب در جهت افزایش فضاهای فرهنگی حکم‌فرما نبوده است؛ در صورتی که می‌توان از این شهر قطبی فرهنگی و هنری برای جنوب کشور ساخت.

سال ۱۳۹۴ بود که صحبت از احداث چهار پلاتو در نقاط مختلف شهر داده شد و مسئولان امید را در دل مردم و هنرمندان این شهر زنده کردند اما این امید فقط روی کاغد بود و در حد حرف باقی ماند و به تاریخ پیوست. تاکنون احداث یکی از آن‌ها نیز به سرانجام نرسیده است؛ در صورتی که مقرر شده بود دو پلاتو تا پایان سال و دو پلاتوی دیگر نیز تا نیم‌سال اول سال آینده ساخته شود ولی آثاری از آنها نیست.

این تفاهم‌نامه مشترک بین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و فرماندار ویژه، شهردار و رئیس وقت شورای اسلامی میناب به امضا رسید که امروز می‌بایست هر نفر به سهم خود در این باره پاسخ‌گو باشد.

دو بار کلنگ‌زنی‌ و هیچ

در اسفند ۱۳۸۸ کلنگ احداث مجتمع فرهنگی–هنری عدالت و امید در شهرستان میناب به زمین زده شد که نزدیک به ۱۲ سال از کلنگ زنی آن توسط سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد گذشته است و جالب تر این که این پروژه یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۴ کلنگ‌زنی شده بود.

اگر بخواهیم به مشخصات این پروژه اشاره کنیم باید گفت فرآیند ساخت مجتمع فرهنگی–هنری عدالت و امید در زمینی به وسعت سه هزار متر مربع و یک هزار و ۱۰۰ متر زیربنا با سالن آمفی تئاتر ۵۰۰ نفری و اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال از سوی مسئولان وقت آغاز شد اما این پروژه هم پس از سال‌ها به فراموشی سپرده شده است و خبری از اتمام آن نیست. گفتنی است، این پروژه یک بار هم در سال ۱۳۸۴ در بلوار دانشگاه کلنگ زنی شد که مدتی است اداره پزشکی قانونی شهرستان میناب درحال فعالیت است. متولی این پروژه اداره مسکن و شهرسازی و بهره بردار آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که دلایل عنوان شده از سوی مسئولان نبود بودجه برای اتمام این پروژه بوده است.

حال و روز فرهنگ‌سرای شهید بهشتی

از سال ۱۳۷۶ سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شهید بهشتی میناب در حال فعالیت است که اکنون حال و روز خوشی ندارد، یک سالن ۱۶۰ نفره برای تمرین و اجرای گروه‌های هنری و همچنین برگزاری مراسم مختلف استفاده می‌شود که خود موضوعی قابل تامل است. هرساله میناب میزبان جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح مختلف استانی، منطقه‌ای و کشوری است که بار تمام این جشنواره‌ها را سالن فرهنگ‌سرای شهید بهشتی به دوش می‌کشد. قطعا احداث مجتمع فرهنگی–هنری عدالت و امید مشکل فضای فرهنگی در میناب را حل کند ولی متاسفانه در این زمینه کاری انجام نشد.

بخوانید :  تأخیر ۱۰ ساله در آسفالت جاده روستای تلنگ کشتاران میناب + فیلم

دست به دامان تالارهای عروسی یا سالن‌های ورزشی

کار در میناب تا جایی پیش رفته است که هنرمندان برنامه‌های خود را در تالار عروسی و سالن‌های ورزشی روی صندلی های پلاستیکی اجرا می‌کنند و هیچ مسئولی نیز خم به ابرو نمی‌آورد و به راحتی از کنار موضوع می‌گذرد.

احداث اولین پردیس سینمایی هرمزگان

پروژه های فرهنگی‌ نیمه‌کاره امروز فراوان هستند ولی خبری از اتمام آن نیست.خرداد ماه سال ۱۳۹۸ بود که رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از احداث اولین پردیس سینمایی در میناب خبر داد و عنوان کرد: این پروژه با حمایت سازمان سینمایی کشور و سازمان شهرداری‌های کشور با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و با زیر بنای یک هزار متر مربع احداث می‌شود.

این پروژه قرار بوده با مشارکت شهرداری میناب ساخته شود که ۴۰ درصد آن را اداره ارشاد و ۶۰ درصد دیگر آن را شهرداری عهده دار شده بود اما باز هم به فراموشی سپرده شده و به سرانجام نرسیده است.
اکنون هنرمندان مینابی با راه اندازی کپمینی خواستار به سرانجام رسیدن پروژه های فرهنگی در میناب هستند.

موضع شهرداری میناب

در همین رابطه گفت‌وگویی اختصاصی را با « سجاد سلطانی» شهردار میناب ترتیب دادیم که وی در این باره عنوان کرد: ما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شرح وظایفی مشخص شده هستیم و ما حاضریم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشیم و تاکنون کوتاهی از طرف ما صورت نگرفته است.

سلطانی با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص احداث پردیس سینمایی پای کار بوده است، گفت: دقیقا در بهترین مکان شهر میناب هزار متر مربع زمین به این پروژه اختصاص دادیم که ارزش ریالی این زمین قریب به چهار میلیارد تومان است و طرف مقابل هم در همین راستا باید قدم بردارد و با ارسال پیغام و پسغام مشکل حل نخواهد شد، بلکه باید تعاملات خود را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه هرچه همدلی‌ها در انجام کار بیشتر باشد، روند کار سرعت خواهد گرفت، افزود: مطالبی که عنوان‌ می‌شود باید مستند و دقیق باشد و پیشنهاد ما تعامل و صداقت بین دستگاهی است.

شهردار میناب در خصوص تشکیل جلسه سه جانبه میان فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد و شهردار میناب با هنرمندان گفت: ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

سخنی با جناب استاندار

با این حال در این وضعیت کاش استاندار هرمزگان حداقل هر چند ماه یک‌بار از پروژه‌هایی که در سطح استان، خود، معاونان یا سایر مدیران کشوری و استانی کلنگ‌زنی کرده‌اند، سراغی می‌گرفت و روند اجرایی امور را مورد رصد قرار می‌داد. تنگناهای مالی کشور قابل درک است اما در بسیاری از موارد به سادگی نباید از کنار سومدیریت‌ها گذشت چرا که مدیران جهادی همواره راهی برای حل موضوع می‌توانند بیاندیشند تا رضایت عمومی را افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2779
  • کد خبر : 2779
  • نویسنده : مهدی ذاکری
  • منبع خبر : نشریه دلفین
  • 1067 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.