تاریخ انتشار : 17 خرداد 1399 - 14:32

حاجی آباد؛روستایی با فقر پنهان در میناب / وقتی داشتن سرویس بهداشتی و حمام آرزو می شود

حاجی آباد؛روستایی با فقر پنهان در میناب / وقتی داشتن سرویس بهداشتی و حمام آرزو می شود
هر چند مسئولان تلاش زیادی برای رفع محرومیت در مناطق محروم با شاخصه های مورد نظر دارند ولی روستاهایی در نزدیکی میناب وجود دارد که از محبت مسئولان بی فروغ مانده اند.

شاید هرگز کسی فکرش را هم نمی‌کردکه روستایی در نزدیکی شهرستان میناب در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند، روستای محروم با خانه‌های قدیمی و سقف های چوبی و برگ نخل و پوشش پلاستیک. صحبت از روستای “حاجی آباد” در منطقه شهرستان میناب است.

جایی که فقر و نداری همراه و همزاد همیشگی مردم شده و شاید تنها دیده شدن و بهبود شرایط ابتدایی زندگی است که آنها را به آینده و مبارزه با تمام نداری ها و کمبودها امیدوار نگه داشته است.

حاجی آباد، روستایی که اغلب مردمانش قشر کارگر و زنانش خانه دار هستند، روستائیانی مهمان نواز و خونگرم با لحجه خاص و گویش محلی مینابی در ۱۵ کیلومتری شهرستان میناب، اینجا مردم سالهاست که با “حسرت” و “آرزو” روزگار می گذرانند و گویی سالهاست که از پازل خدمات رسانی مسئولان فراموش شده اند.

یارانه تنها درآمد ثابت مردم

باید درک کرد که یارانه تنها راه در آمدی مستضعفان پا برهنه مناطق محروم در هرمزگان است، اگر سالی یکبار لباس یا کفش آنها عوض شود به خاطر پرداخت یارانه است، تنها منبع درآمد مردم روستا یارانه‌هایی است که به حسابشان واریز می‌شود و آخر هرماه یک نفر از روستا به شهر می‌رود البته هزینه رفت‌ وآمدش به شهر بین سایر اهالی تقسیم می‌شود.

زارعی یکی از اهالی  روستای  حاجی آباد گفت:مسئولان اگر واقعا به فکر مردم هستند به مناطق فراموش شده ای مثل روستای ما سفر کنند و محرومیت های ما را ببینند.جایی که مردم اش در فقر مطلق زندگی می کنند و ما فکر می کنیم مسئولان ما را فراموش کرده اند

وی افزود: بدلیل بیکاری تعداد زیادی از جوانان وسرپرست های خانوارها تنها منبع تامین درآمد خانوارها یارانه می باشد.

رنج محروم ماندن جوان قطع نخاعی از نگاه مسئولان

زارعی،جوان روستائی که برای امرار معاش خانواده شغل مُغ بری را انتخاب کرد، مغ بر فردی است که برای بریدن ثمر نخل خرما تبحر دارد، بالای نخل خرما رفت و بردیدن ثمر خرما همانا و افتادن از بالای نخل همان، جوانی که به این دلیل قطع نخاع شد و جوانی اش را وقف ماندن در ولیچر کرد و این روزها تنها نگاهش به دستان پر مهر مسئولان است.

این جوان قطع نخاعی علاوه بر محروم ماندن از داشتن حداقل امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام ،زیر سقف فرسوده و چوبی زندگی را سپری می کند، معلولی که تنها تقاضای او رسیدگی مسئولان به خانواده وی می باشد.

داشتن سرویس بهداشتی و حمام یک آرزو

زارعی یکی از ساکنین روستای حاجی آباد شهرستان میناب که در فقر و محرومیت زندگی می گذراند، گفت: روستای ما آنقدر فقیر و فراموش شده است که شاید با سرچ در گوگل هم کسی نتواند نام و نشانی از ما پیدا کند، روستایی که فاقد ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی است.

وی افزود: منزلمان فاقد سرویس بهداشتی، تلویزیون، یخچال و کولر است، هیچ مسئولی تا بحال برای رسیدگی به مشکلات مردم به این روستا سفر نکرده اند.

بخوانید :  ششمین جشنواره سور، سرنا و زندگی در میناب برگزار می شود

این فرد روستایی اظهار کرد: خانواده هایی در این روستا هستند که با یک سرویس بهداشتی چند خانواده بصورت مشترک استفاده می کنند، یا برخی در آشپزخانه حمام درست کرده اند و تعداد دیگر داشتن دستشویی و حمام برای آنها  یک آرزو می باشد.

فروش ثمر درخت کرت کیسه ۳ هزار تومان برای غذای شتر

ساکنین روستای حاجی آباد ثمر درخت کرت دریایی که در گویش محلی به آن” کوست” گفته می شود جمع آوری می کنند و هر کیسه ۳ هزار تومان به افزاد دوره گرد به فروش می رسانند، مسلم زارعی عضو شورای اسلامی روستای حاجی آباد نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: خانواده های فقیر و نیازمند زیادی در این روستا وجود دارد که نیاز است مسئولان توجهی به مشکلات آنها داشته باشند.

عضو شورای اسلامی روستای حاجی آباد میناب افزود: افرادی که شتر دارند برای تامین غذای شترهای خود کوست های جمع آوری شده در روستا را خریداری می کنند وهمین موضوع یک درآمدی برای خرید حداقل احتیاجات خانواده ها تلقی می شود.

خانواده ای که در آشپزخانه حمام می زنند

خانواده ای دیگر هم در روستای حاجی آباد  نه سرویس بهداشتی مناسب دارند نه حمام، در کنار این مشکلات،داشتن فرزند دختر معلول در این خانواده که تابحال مسئولین رسیدگی به آنها نکرده بودند یکی دیگر از محرومیت ها بمشار می رود.

مسلم زارعی شورای اسلامی روستای حاجی آباد گفت: متاسفانه به جهت بیکاری و نبود درآمد برای اهالی این روستا این خانواده علیرغم نداشتن سرویس بهداشتی مناسب از نبود یک حمام مناسب نیز رنج  می برند، این خانواده یک حمام کوچک را در درون آشپزخانه  درست کرده اند و مورد استفاده قرار می گیرد.

زارعی افزود: با اطلاع رسانی و پخش فیلم در فضای مجازی سبب شد تا خیرین و جهادگران بسیجی گروه جهادی شهید مصطفی ذاکری برای رفع مشکل این خانواده بصورت جهادی پای کار بیایند و بخشی از مشکلات این خانواده مرتفع کنند.

پرونده دختر معلول یکسال بلاتکلیف در بهزیستی

زارعی عضو شورای اسلامی روستای حاجی آباد گفت: در کنار سایر مشکلات، یک خانواده با یک دختر معلول در یک اتاق با دیوار و سقف فرسوده دارند زندگی می کنند، این موضوع باعث نگرانی اهالی روستا شده که مبادا دیوار فرسوده ریزش کند و منجر به بروز مشکلات عدیده ای دیگر شود.

زارعی افزود: به گفته خانواده این دختر معلول، یکسال است که پرونده این دختر در اداره بهزیشتی میناب بلاتکلیف مانده و هیچ خدماتی به آن تعلق نگرفته است.

وی بیان کرد: از مسئولین خواهشمندیم برای بازدید از مشکلات اهالی این روستا به روستای حاجی آباد بیایند تا از نزدیک برای رفع مشکلات آنها تدابیر و دستوراتی اتخاذ نمایند.

هر چند مسئولان تلاش زیادی برای رفع محرومیت در مناطق محروم با شاخصه های مورد نظر دارند ولی روستاهایی در نزدیکی میناب وجود دارد که از محبت مسئولان بی فروغ مانده اند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=1934
  • کد خبر : 1934
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : هرمز
  • 1076 بازدید
  • ۲ دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0
  1. کاد الفقر ان یکون کفرا . پس ای مسوولون بی غیرت چه اکردنن . لا حول و لا قوه الا بالله .

  2. کار و بارم درست ببوت ان شا الله خودم اتام یه کمک درست حسابی بکنم به ایشون . مردم هم منتظر دولت نمونن هر کدوم به یه طریقی کمک بکنن . محله به محله خوشون نامحسوس به دیگرون کمک کنن . یعنی حس اعتماد از بین رفتن که نتونن از بین خوشون یکی تو محله انتخاب کنن پول و یا وسایل هادن دستی برن کمک دیگرون و یا اینکه با یه پیمانکاری قرارداد ببندن فلان خونه دستشویی و سرویس بهداشتی درست بکنت هزینه اش هم هادن . خیلی کارون ابوت بکنی ولی حیف که حس همدوستی خیلی کم رنگ بودن .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.