تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1402 - 12:00

هر سوخت‌بر روزانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارد/ سوخت بَران هر سه روز یک قربانی می گیرند

هر سوخت‌بر روزانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارد/ سوخت بَران هر سه روز یک قربانی می گیرند
معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان از تلفات جاده ای خودروهای حامل سوخت قاچاق در هرمزگان اظهار نگرانی کرد و گفت: سالانه 120 نفر بعلت تصادفات خودروهای سوخت بر در جاده های مرگ استان هرمزگان کشته و صدها نفر مجروح و نقص عضو می شوند.

سید مرتضی اولادعلی معاون فرهنگی  اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان در جمع مرزنشینان بندر بستانو، ملو، بندرشناس و دیوان در مسجد بندر بستانو در سخنانی به پشت پرده تامل برانگیز قاچاق سوخت در استان هرمزگان پرداخت.

 وی در این نشست با بیان این مطلب که روزانه قریب به ۱۰ میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق می‌شود تصریح کرد: علی رغم برخورد قاطع مرزبانان و نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی با پدیده قاچاق و برخورد با سر شبکه ها و قاچاق های سازمان یافته و توقیف هزاران دستگاه خودرو و صدها فروند شناور حامل سوخت ، اما همچنان میلیون ها لیتر گازوئیل روزانه از استان هرمزگان قاچاق می شود.

اولادعلی با بیان این مطلب که دولت برای هر لیتر گازوئیل حدود ۲۰ هزار تومان هزینه میکند یادآور شد: دهها هزار میلیارد تومان از سرمایه های این مملکت که برای چرخش چرخ تولید و اقتصاد هزینه می شود، توسط قاچاقچیان سوخت به یغما می رود.

اولادعلی یارانه دولتی برای میزان سوخت قاچاق شده یکساله در هرمزگان را به میزان بودجه عمرانی و خدماتی چندین استان کشور دانست که توسط قاچاقچیان سوخت بلعیده می شود.

وی ترک تحصیل دانش آموزان را از پیامدهای قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: وقتی یک نوجوان ۱۶ ساله با خودروی نیسان روزانه ۵۰ میلیون تومان درآمد کاذب از فروش سوخت قاچاق داشته باشد، قطعاً نسبت به درس و تحصیل و علم و دانش بی تفاوت می شود.

سید مرتضی اولادعلی با بیان خاطره ای تکان دهنده از حضور خود در یکی از مدارس استان هرمزگان و اظهارات یکی از دبیران آن مدرسه در وضعیت اسفناک قاچاق سوخت گفت: وقتی دانش آموزی به یک معلم پیشنهاد می دهد که به جای معلمی بیاید در کار قاچاق سوخت و هر شب چند برابر حقوق یکماهه معلمی را دریافت کند، باید خون گریست!

اولادعلی همچنین یکی از عوامل افزایش آمار بیکاری در استان هرمزگان را وجود مشاغل کاذب همچون قاچاق سوخت و سودهای بادآورده دانست و گفت: وقتی یک جوان بیان می‌کند که روزانه می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد داشته باشد، قطعاً از شغل های کارگری و ساختمانی و یا اداری با حقوق ماهیانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان استقبال نمی کند و بسیاری از آمارهای بیکاری هرمزگان با واقعیت میدانی همچون سایر استان های کشور همخوانی ندارد.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته دو سازمان دولتی برای جذب نیروی انسانی فراخوان استخدام در استان هرمزگان دادند اما به میزان ۵۰ درصد سقف نیروی مورد نیاز حتی ثبت نام صورت نگرفت و این در حالی است که در آمارها استان هرمزگان سال ها پیشتاز بیکارترین استان کشور است!

وی علی رغم تایید برخی تبعیض ها و بی عدالتی در سال های گذشته نسبت به جذب نیروهای بومی در مشاغل مختلف استان خاطرنشان کرد: بیان عدم جذب نیروهای بومی توسط صاحبان پروژه ها و شرکت های صنعتی و… بعنوان مهمترین عامل بیکاری در استان هرمزگان از زبان برخی مسئولان، غیر کارشناسی و بعضاً برای عدم کشف واقعیت پنهانی علل بیکاری است.

اولادعلی اضافه کرد: استانی که ۶۰ درصد صادارات و واردات کشور در آن انجام می‌شود و با وجود پالایشگاههای متعدد، صنایع فولاد و آلومینیوم و پتروشیمی و… قطب تجارت و اقتصاد کشور می باشد و پیگیری های استاندار و مسئولان استانی در این سال ها برای جذب نیروهای بومی و ارائه آمارهای جذب نیروهای بومی توسط برخی از شرکت های بزرگ و فراخوان های جدید جذب نیروی بومی، همه و همه نشان از این دارد که عامل اصلی و مهم آمار بالای بیکاری در هرمزگان، عدم جذب نیروی بومی نبوده و کمتر از نقش مشاغل کاذب و سودهای سرسام آور و بادآورده در منصرف کردن جوانان برای اشتغال در کارگاهها و شرکت ها سخن به میان می آید.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان مشکلات حمل و نقل عمومی برای مردم و کمبود وانت بار و نیسان برای حمل و نقل شهری و یا خودروهای مسافربری همچون مینی بوس برای سرویس مدارس یا شرکت ها با وجود فعالیت بیش از چند هزار دستگاه خودروی نیسان و مینی بوس در امر قاچاق سوخت را مایه تاسف دانست.

وی با بیان اینکه کل خودروهای مینی بوس یکی از استان های مرکزی کشور در جاده های درون استانی حدود ۲۰۰ دستگاه می‌باشد اما در یک روستای نوار مرزی هرمزگان بیش از ۷۰۰ دستگاه مینی بوس در چرخه قاچاق سوخت هستند و در برخی از منازل بیش از ۱۰ دستگاه خودرو برای فعالیت در امر قاچاق سوخت مستقر است.

اولادعلی با اشاره به فوت بیش از ۱۵ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون به علت تصادفات خودروهای سوختی در استان گفت: متاسفانه سال قبل نیز ۱۲۰ نفر بعلت تصادفات خودروهای سوخت بر در جاده های مرگ استان کشته و صدها نفر مجروح و نقص عضو شدند.

بخوانید :  جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هرمزگان

سید مرتضی اولادعلی همچنین با اعلام نگرانی از وضعیت فاجعه بار قاچاق سوخت در خوریات و تالاب‌های استان هرمزگان اظهار کرد: محیط زیست و سرمایه های ملی استان، با آتش طمع قاچاقچیان سوخت در حال سوختن و نابودی است.

اولادعلی ادامه داد: آسیب های زیست محیطی بویژه در تالاب ها و خوریات در صورت جدی نگرفتن بسیار گسترده و فراگیر بوده و موجب تخریب محیط زیست و نابودی گونه های نادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم حفظ منابع تجدید ناپذیر محیط زیست باعث ضایع شدن حق نسل های آینده می شود، افزود: محیط زیست، میراث گذشتگان و امانت آیندگان و حفاظت از آن وظیفه‌ای همگانی است.

اولادعلی از بین رفتن ورزش های آبی و تفریحی استان بعلت عدم تمایل سرمایه گذاران برای ایجاد کلوپ های دریایی بعلت سودآوری پایین در برابر سود سرسام آور قاچاق سوخت را یکی دیگر از معضلات قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: امسال در نوروز قریب به ۸ میلیون گردشگر وارد استان هرمزگان شد اما دریغ از وجود کلوپ های متعدد دریایی برای تفریح و گردش مسافران نوروزی که این ضعف می تواند حوزه گردشگری استان را در سالهای آینده با چالش روبرو کند.

اولادعلی افزود: وقتی مسافر و گردشگری به هرمزگان که باید پایتخت ورزش های آبی و تفریحی کشور باشد سفر کرده و در سواحل آن سرگردان میشود و با نارضایتی استان را ترک می کند، بر اساس نظریه کارشناسان گردشگری، یک گردشگر ناراضی می تواند تا ۱۶ گردشگر را از سفر به مقصد گردشگری در آینده منصرف کند.

وی سواحل سیریک، کرگان، کلاهی،تیاب، بندرکرگان و سایر نقاط شرق استان هرمزگان را دارای چشم انداز بسیار زیبا و مستعد گردشگری دریایی و حتی زیباتر از سواحل شمالی کشور دانسته اما اظهار داشت: این سواحل بعلت ناامنی جاده های منتهی به سواحل که مملو از حضور خودروهای شوتی سوخت بر می باشد، خالی از هرگونه مسافر و گردشگر است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان گرانی سطح بازار در استان هرمزگان را هم به نوعی به قاچاق سوخت ارتباط داد و گفت: وقتی ۱۵ درصد پرونده های قاچاق کشور توسط تعزیرات حکومتی استان هرمزگان بررسی شود و حجم وسیع توان و انرژی نیروهای خدوم تعزیرات را رسیدگی به دهها هزار پرونده قاچاق سوخت تلف کند، قطعاً نظارت کامل و دقیق بر بازار دچار اختلال می شود و اینگونه می شود که امروز بندرعباس یکی از شهرهای گران در کشور در سطح رسانه ها نامیده می شود.

گرانی ماهی بعلت کاهش صید، صف های طولانی پمپ بنزین و مزاحمت و سردرگمی برای شهروندان، پرتاب راکت های آتش زا از طرف قاچاقچیان به سمت ماموران و شهادت بیش از ۳۹ مرزبان در سال های گذشته، شکاف طبقاتی، تجمل گرایی، تغییر سبک زندگی، فساد و کلاهبرداری و سایر جرایم و آسیب های اجتماعی، از دیگر معضلات قاچاق سوخت در استان هرمزگان بود که معاون اجتماعی مرزبانی استان در این نشست بصورت اجمالی به آن ها پرداخت.

سیدمرتضی اولادعلی ترک تحصیل نوجوانان و جوانان هرمزگانی را بسیار نگران کننده عنوان کرد و گفت: وقتی پسران نوجوان و جوان از درس و تحصیل فاصله بگیرند و با مدارک ابتدایی و یا زیر دیپلم درس را رها کنند و از آن طرف دختران در سطوح عالیه به تحصیل بپردازند، آیا به فکر تبعات و اختلافات فرهنگی زوج های جوان در آینده که دچار آسیب جدی می شوند، هستیم؟

اولادعلی با تقدیر و تشکر از روشنگری های حجت الاسلام عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و همچنین رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و پیگیری های مجدانه استاندار جهادی و انقلابی استان و حضور این عزیزان در صحنه روشنگری پیامدهای قاچاق، از سایر صاحبان تریبون و قلم و رسانه و فعال در استان هرمزگان خواست در این عرصه روشنگری کنند.

وی با بیان این مطلب که جهاد تبیین صرفا در حوزه سیاسی تعریف نشده و باید در حوزه معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز وارد گود شد تصریح کرد: هر کسی که در برابر این همه پیامدهای مخرب قاچاق سوخت سکوت و به بهانه اشتغال زایی از آن حمایت می کند، به مردم استان هرمزگان و نسل آینده خیانت می کند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان در پایان به شعار سال اشاره کرد و با بیان این مطلب که کمر تولید در استان هرمزگان توسط قاچاق سوخت شکسته شده خاطرنشان کرد: این پدیده علاوه بر نادیده گرفتن بخش عمده ای از عملکرد اقتصادی، باعث بروز بسیاری از مشکلات در عرصه تولید و توسعه و رونق اقتصادی استان شده و سیاست ها و برنامه های اجتماعی و فرهنگی را دچار مشکل می کند زیرا معضل قاچاق در قدم اول باعث ضعف اقتصاد و تولید داخلی و در قدم دوم باعث به خطر انداختن امنیت اجتماعی می شود.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=9529
  • کد خبر : 9529
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : برنا
  • 627 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0
  1. خب شما ها مردم رو به گلوله نبندید و نکشید تا آمار و مرگ و میر کمتر بشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.