تاریخ انتشار : 30 دی 1402 - 19:43

میناب میان «هیچ» آب/ بحران فرونشست زمین در میناب + فیلم

میناب میان «هیچ» آب/ بحران فرونشست زمین در میناب + فیلم
اﻳﺠﺎد و ﮔﺴﺘﺮش ﺷﻜﺎف ﻫﺎي زﻣﻴﻦ و ﻓﺮوﭼﺎﻟﻪ ﻫا، ﻣﺨﺎﻃﺮه زﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺪﺗهاﺳﺖ دﺷﺖ ﻣﻴﻨﺎب را درﮔﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ

شهر میناب برای آن‌که در جای پر آبی به وجود آمده بود را «میانِ آب» می‌گفتند که به مرور زمان میناب نام گرفت. مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌های غلط در محدوده شهر میناب در استان هرمزگان منجر به بحران و فاجعه زیست محیطی در این منطقه شده‌است. بر اثر فرونشست زمین و بروز فروچاله‌ها ۵۰ روستا به شدت درگیر تنش آبی و محیط زیستی شدند و مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ شدند. باغات بسیاری با درختان کهنسال قدیمی، حتی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال خشک شدند.

با گسترش جمعیت در شهر بندرعباس، نیاز آبی این شهر هم افزایش یافت و به ناچار تصمیم‌گیران در دولت را راهی میناب کرد تا از رودخانه پر آب این شهر که از کوه‌های بالادست روان می‌شد، بهره‌برداری کنند. در حالی‌که میناب از ابتدا به دلیل این رودخانه شکل گرفته بود و اهل شهر هم به کشاورزی و باغداری مشغول بودند.

سد استقلال در سال ۱۳۶۲ روی رودخانه میناب زده شد. هدف تامین کشاورزان، آب شرب بندرعباس و تامین آب مورد نیاز صنعت بود. این درحالیست که کشاورزان تامین نشدند پس چاه‌های عمیق کندند تا باغات‌شان خشک نشود. چاه‌ها آب‌های زیرزمینی را کشیدند و این‌جا بود که فرونشست زمین در میناب آغاز شد. آن‌هم شهری که به میناب یعنی میان ‌‌آب شهرت داشته‌است.

کم‌کم فروچاله‌هایی به وجود آمد و خطوط فروچاله‌ها به هم متصل شدند. در منطقه‌ای به نام چلو گاومیشی که یکی از پر‌آب ترین مناطق میناب است، حالا موزه‌ای از فروچاله‌ها به وجود آمده‌است. بعضی از این فروچاله‌ها عمیق و برخی سطحی هستند اما کسی هنوز از زیر زمین به درستی خبر ندارد.

بخوانید :  آغاز توزیع شیر رایگان در مدارس هرمزگان

بر اثر فرونشست زمین و بروز فروچاله‌ها ۵۰ روستا به شدت درگیر تنش آبی و محیط زیستی شدند و مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ شدند. باغات بسیاری با درختان کهنسال قدیمی، حتی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال خشک شدند.

خانه‌ها ترک برداشت و بحرانی جدی گریبا مینابی‌ها را گرفت. با این‌حال دو خط لوله انتقال آب برای بندرعباس کشیدند که سومی آن هم در دست احداث بود که مخالفت‌ها فعلا ساخت آن را متوقف کرده‌است.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. خشک شدن رودخانه بزرگ میناب باعث شده خورها و تالاب میناب هم دچار تنش آبی و خشکی شود. حالا گفته می‌شود حجم تالاب به نسبت قبل خیلی کاهش داشته و تالابی که روزگاری محل مهاجرت پرندگان کوچک و بزرگ بوده، حالا کمتر پرنده‌ای در آن دیده می‌شود. از سوی دیگر این تالاب درختان حرا دارد که به لحاظ محیط زیستی اهمیت زیادی دارند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=11931
  • کد خبر : 11931
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : عصر ایران
  • 671 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.