تاریخ انتشار : 22 آذر 1402 - 14:38

مردم در حسرت آب، فضای سبز بندرعباس سیراب از آب آشامیدنی!

مردم در حسرت آب، فضای سبز بندرعباس سیراب از آب آشامیدنی!
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه شهرداری‌های استان سال‌هاست که از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز و پارک‌ها استفاده می‌کنند، گفت: شهرداری‌ها نباید آب آشامیدنی را برای فضای سبز هدر دهند.

عبدالحمید حمزه‌پور گفت: کارشناسان آب و فاضلاب هرمزگان طبق بررسی از فضای سبز، بوستان‌ها و پارک‌های استان، متوجه شدند آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز شهری، کُلُر داشته و آشامیدنی بوده است؛ این در حالی است که برخی شهرداری‌ها در پارک‌ها و فضای سبز «تابلوی آب غیرآشامیدنی» نصب کرده‌اند.

«در جلسه علنی ۱۶ مهرماه امسال مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه در دستورکار قرار گرفت؛ طبق این لایحه، آبیاری فضای سبز با استفاده از آب آشامیدنی ممنوع بوده و نحوه ی اضافه برداشت از منابع آبی، پس از نصب شمارشگر نیز به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است.»

وی بیان کرد: در استانی همچون هرمزگان به‌دلیل شرایط آب و هوایی، اقلیمی و جغرافیایی که جزو استان‌های گرم و خشک و کم بارش کشور بوده و سال‌ها با خشکسالی مواجه است، در واقع هدر رفت این نعمت الهی به عنوان یک مساله عادی برای همه تلقی شده است.

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان اظهار کرد: شهرداری بندرعباس ۱۴۰ لیتر در هر ثانیه (حدود ۱۲ میلیون لیتر در شبانه‌روز) آب آشامیدنی تصفیه‌شده شبکه شهری را به فضای سبز می‌دهد که این اقدام در شرایط بحرانی آب، منطقی و معقولانه نیست.

حمزه‌پور ادامه داد: اگر شهرداری‌ها نتواند این مشکل را حل کنند، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، آب آشامیدنی شهرداری را که در آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، قطع می‌کند.

وی ابراز کرد: بسیاری از شهرها و مناطق روستایی استان معضل بی آبی دارند، بنابراین شایسته و عادلانه نیست شهرداری‌ها و مسوولان فضای سبز شهری از این آب، اقدام به آبیاری درختان کنند.

بخوانید :  گشایش نمایشگاه تجسمی یاس کبود در میناب

طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب هرمزگان؛ حدود ۴۰ تا ۵۰ گستره استان به دلیل شرایط زمین شناسی و شرایط جغرافیایی، چه بارندگی داشته باشد و چه نداشته باشد، چیزی به اسم آب زیرزمینی، سطحی و شیرین وجود ندارد؛ از شهر بندرعباس گرفته تا مناطق غرب استان و تمامی جزایر از جمله قشم به علت اینکه در بالادست این مناطق، گنبدهای نمکی استقرار پیدا کردند و بارش‌هایی که از بستر این گنبدها عبور می‌کند، پایین دست آن آب شور است.

هرمزگان جزو استان‌های کم بارش در کشور با میانگین بارندگی سالانه (در سال‌های پربارش حدود ۱۸۰ میلی‌متر و کم بارش کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر) است که حدود ۲ سوم میانگین کشوری را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=11588
  • کد خبر : 11588
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران
  • 172 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.