تاریخ انتشار : 15 دی 1399 - 14:01
معضل نایاب شدن روغن در هرمزگان:

مردم دربه در بدنبال تامین روغن خوراکی / روغن هست اما در فضای مجازی

مردم دربه در بدنبال تامین روغن خوراکی / روغن هست اما در فضای مجازی
مسوولان متولی در استان هرمزگان اعلام کرده اند تلاش های گسترده ای برای رفع کمبودها انجام داده اند اما کمبود روغن خوراکی در بازار یک مشکل کشوری بشمار می آید و محدود به استان هرمزگان نیست.

تولیدکنندگان با کمبود و گرانی مواد اولیه روبرو هستند و آمار نشان می دهد میزان واردات روغن خام در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به نصف کاهش پیدا کرده و ۲ کشتی حامل روغن خوراکی در آب های خلیج فارس امکان پهلوگیری ندارند و از تیرماه منتظر ارز و جابجایی اسناد مالکیت برای تخلیه هستند. اما این همه ماجرا نیست.

کمبود روغن دردسر شهروندان
در حالی که مسئولان استان هرمزگان در سخنان خود بارها از تأمین نیاز روغن مایع استان هرمزگان و عدم مشکل در توزیع آن صحبت می کنند اما مشاهدات خبرنگار ما و سخنان شهروندان و فروشگاه های کوچک و بزرگ نشان دهنده عدم تحقق وعده مسئولین استان هرمزگان است.

به گفته مسئوولان نیاز استان به روغن نباتی به طور متوسط ماهانه ۲۵۰۰تُن است و هر هرمزگانی به طور میانگین سالانه ۱۶لیتر روغن مصرف می‌کند.

سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان از واحدهای صنفی متقاضی دریافت سهمیه روغن خواسته است در سامانه سامانه جامع تجارت به نشانی اینترنت ntsw.ir نام نویسی کنند.

قیمت روغن از تابستان امسال رو به افزایش بوده و این امر باعث سواستفاده سودجویان شده‌است، به طوری که اخبار کشف احتکار روغن و توزیع نکردن آن در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد. در این بین، مسئولان استان از بررسی مشکلات و توزیع روغن خوراکی به بازار خبر می‌دهند اما همچنان شهروندان شهرستان‌های هرمزگان از کمبود روغن و به خصوص روغن خوراکی در بازار گله‌مند هستند.؛ناگفته پیداست که روغن خوراکی یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است که برای پخت و پز به آن نیاز دارند اما این روزها دستیابی به آن سخت شده و به یک کالای کمیاب تبدیل شده است و دست اندرکاران نوید رفع این مشکل را داده اند.

مردم این روزها برای تامین روغن خوراکی در به در تلاش می‌کنند تا بتوانند در حد رفع نیاز آن را خریداری کنند اما این تلاش ها فایده ای ندارد و به هر واحد صنفی یا فروشگاه های کوچک و بزرگ مراجعه می کنند خبری از روغن نیست.
البته برخی واحدهای صنفی نیز مقداری روغن می آورند اما از آنجا که بسیار محدود است پاسخگوی نیاز مردم نیست.

مسوولان متولی در استان هرمزگان اعلام کرده اند تلاش های گسترده ای برای رفع کمبودها انجام داده اند اما کمبود روغن خوراکی در بازار یک مشکل کشوری بشمار می آید و محدود به استان هرمزگان نیست.

به گفته مسئولان امر بیش از ۹۰ درصد روغن خام وارداتی است که با توجه به مشکلات تحریمی و همچنین مسایل پیش آمده در ترخیص روغن خام در هفته های گذشته این مشکل بروز کرده است؛ در مدتی که مشکلاتی در بحث واردات روغن وجود داشت کارخانه های روغن کشور روغن خام را فرآوری و راهی بازار کردند و مواد اولیه آنان پایان یافت و همین مساله باعث کمیاب شدن این محصول شد. با ورود روغن خام به کشور، ۲۲ کارخانه روغن کشور شروع به تولید کردند اما ظرفیت تولید این کارخانه ها پاسخگوی نیاز کشور نیست و نمی توانند نیازهای روزانه را برطرف کنند.

مشکل فرآوری روغن است
در حال حاضر روغن خام در کشور به اندازه نیاز وجود دارد اما مشکل فرآوری این روغن است که ظرفیت کارخانه ها محدود است اما کارخانه ها فعالیت خود را به چند شیفته کرده اند تا این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.

رضامنش، یکی از خواربارفروشان بندرعباس می گوید: متأسفانه علی رغم وعده های مسئولین با مشکل کمبود روغن مایع مواجه هستیم. با هزار زحمت در سامانه مورد تأیید سازمان صمت ثبت نام و پس از آن سهمیه دو تا سه کارتن تعلق می گیرد، همین مقدار در موقع عرضه در کمتر از یک تا دو ساعت به پایان می رسد و با این مقدار نمی توان مقدار تقاضا شهروندان را مدیریت کرد.

وی افزود: مجبور هستیم روغن خارجی بیاوریم که با توجه به هزینه سنگین آن استقبالی از سوی مسئولین صورت نمی گیرد، برخی از شرکت های توزیع نیز برای اعطا سهمیه روغن اختصاصی ما را مجبور به خرید اقلامی همچون شیر، رب گوجه فرنگی، ماست و … می کنند.

بخوانید :  خلیج فارس مواج می‌شود/دمای هرمزگان کاهش می‌یابد

روغن در فروشگاهها موجود نیست
کمبود روغن خوراکی معمولی در حالی است که روغن های زیتون، کنجد و ذرت در بازار هست اما به دلیل گرانی، مردم توانایی خرید این نوع روغن ها را ندارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ظرفیت تولید روغن خوراکی حیات هرمزگان ۲۵۰۰ تن در ماه است که با تخصیص کامل روغن خام، این شرکت می تواند با حداکثر ظرفیت در سه شیفت کاری روغن خوراکی استان را تامین کند و خانوارهای استان دغدغه تامین روغن را نخواهند داشت.

خلیل قاسمی با اشاره به تخصیص روغن خام به کارخانجات استان، اظهار کرد: یکی از موارد مهم در این استان تخصیص روغن خام به شرکت روغن حیات هرمزگان است.

وی افزود: تخصیص روغن خام این شرکت باید از طریق مخازن این استان تامین شود تا سرعت تامین در سطح بازار افزایش یابد.

رئیس سازمان صمت هرمزگان با اشاره به عدم استقرار فروشگاه‌های بزرگ در روستاها و شهرستانهای کوچک، بیان کرد: عرضه روغن خوراکی در سطح بازار استان باید از طریق فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای صنفی صورت بگیرد تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

قاسمی عنوان کرد: ظرفیت تولید روغن خوراکی حیات هرمزگان ۲۵۰۰ تن در ماه است که با تخصیص کامل روغن خام، این شرکت می تواند با حداکثر ظرفیت در سه شیفت کاری روغن خوراکی استان را تامین کند و خانوارهای استان دغدغه تامین روغن را نخواهند داشت.

عباسی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان : توزیع روزانه روغن
سهمیه ای که تقریبأ روزانه در سطح استان توزیع می شود ۸۰ تا ۱۰۰ تن است که تمامی واحدهای خواربارفروشی ها که در سامانه جامع تجارت اقدام به نام نویسی کرده اند، می‌توانند این سهمیه را از عمده فروشان دریافت کنند، سهمیه ها براساس نیازهر منطقه تأمین و تعلق می گیرد، اگر تمامی واحدهای صنفی هر منطقه فعال باشند مشکلی در تأمین روغن نداریم.

کمتر از یک ماه نیز توزیع روغن در استان هرمزگان ساماندهی می شود، شهروندان در صورت تخلف در گرانفروشی یا کمبود روغن در هر منطقه می توانند موضوع را از طریق شماره ۱۲۴ به اطلاع سازمان صمت برسانند.

مدیریک فروشگاه زنجیره ای در بندرعباس گفت : به نظر می رسد اکثر خانوارها بیش از نیاز ماهانه خود روغن خوراکی تامین کردند ، ولی باز هم به دلیل شاید بی اعتمادی به هشدار مسئولان مبنی بر رفع کمبودها همچنان تقاضا برای خرید وجود دارد و این روزها همچنان بیشترین درخواست مشتریان از شعبه های فروشگاه های زنجیره ای ما روغن خوراکی است.

تقاضا برای روغن زیاد است/ احتکار خانگی داریم
متصدی یک فروشگاه زنجیره ای دیگر استان هم دلیل کم نشدن تقاضا برای خرید روغن خوراکی را احتمال گرانی آن دانست و اظهار داشت : اگر چه ما از مدت ها قبل برای این که بتوانیم به تقاضای بیشتری پاسخ بدهیم صرفا برای هر خرید ۲ قوطی روغن خوراکی می فروشیم ، ولی برخی افراد صبح و عصر مراجعه می کنند و ما از لحاظ قانونی و حتی اخلاق مشتری مداری مجاز به جلوگیری از خرید مجدد روغن از سوی این مشتریان نیستیم.

وی معتقد است که باید برای برخی مایحتاج عمومی که مواد اولیه آن از خارج کشور وارد می شود همانند روغن خوراکی ساختار مناسبی از سوی سازمان صمت تعریف شود به گونه ای که هر فرد بتواند با شماره ملی و یا هر کد شناسایی دیگر در شرایطی که کمبودهای موقتی ایجاد می شود ، دست به از احتکار خانگی نزنند و جو روانی بازار کنترل شود.

وی می گوید: نکته ای که در اخبار و‌سخنان رسمی مسولان وجود دارد، توجه نکردن به نیاز مردم و بازی با کلمات است.

از مجموع سخنان می توان نتیجه گرفت که مدیران دولتی از خودکفایی هرمزگان در تولید روغن صحبت می کنند اما روغنی که در فروشگاه ها دیده می شود ، روغن سالاد است در حالی که مهمترین مصرف و‌نیاز مردم روغن سرخ کردنی است که مسولان به آن اشاره ای نمی کنند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3541
  • کد خبر : 3541
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : برگزاری علم و فناوری
  • 674 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.