تاریخ انتشار : 04 تیر 1399 - 12:59

ماجرای تلخ جان باختن نوزاد ۱۱ ماهه مینابی چه بود؟/ از مصرف قرص خاص تا ابتلا به کرونا

ماجرای تلخ جان باختن نوزاد ۱۱ ماهه مینابی چه بود؟/ از مصرف قرص خاص تا ابتلا به کرونا
در روزهای اخیر استان‌ هرمزگان علاوه بر رسیدن به پیک موارد ابتلا به کرونا و جان باختن شمار زیادی از افراد، شاهد از دست دادن دو کودک ۱۰ ساله و ۱۱ ماهه نیز بود که موجب افزایش شدت نگرانی در بین خانوادها از بیم ابتلای کودکان خود به کرونا شد.

در شب‌های اخیر، ویروس کرونا بار دیگر با گرفتن جان نوزاد ۱۱ ماهه که اهل بندر کلاهی شهرستان میناب بود، مجددا استان هرمزگان را به بهت فرو برد.

کرونا مدتی است میزبان‌های کودک و حتی نوزاد را نیز برای خود انتخاب کرده است و همچنان روند مبتلایان در این قشر رو به افزایش بوده و موجب شده بخش دوم کووید در بیمارستان کودکان بندرعباس نیز راه اندازی شود.

شاید مسئولین حواس‌شان به وضعیت بحرانی کرونا در استان نباشد، شاید هیچ مسئولی نخواهد محدودیت ویژه‌ای نیز اعمال کند، شاید هم اصلا اینجا را فراموش کرده باشند، اما نباید خودمان به فکر مهار این ویروس و حفظ سلامتی‌مان باشیم؟

اکنون که این ویروس منفور، زندگی کودکان و نوزادان‌ را هم نشانه گرفته، آیا وقت آن نرسیده که دیگر مهمانی‌ها و عروسی ها را تعطیل کنیم و لااقل برای سلامت فرزندانمان در خانه بمانیم؟

اما ماجرای دخترک ۱۱ ماهه از کجا شروع شد؟

یکی از پزشکان متخصص کودکان در این رابطه گفت : کودک جان باخته، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته است.

وی اظهار کرد: نوزاد ابتدا بدلیل تشنج، بامداد سه شنبه به اورژانس بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب مراجعه می‌کند که به گفته مادربزرگش به یک‌باره علائم تشنج در او ظاهر شده بود.

این متخصص کودکان در خصوص علائم مشکوک به کرونا در نوزاد تصریح کرد: نوزاد فقط دارای آبریزش بینی بوده و به گفته همراهانش در یکی دو روز گذشته فقط سرفه داشته است.

او ضمن اشاره به درمان دارویی موثر برای تشنج، ادامه داد: بعد از اینکه نوزاد حال عمومی‌اش بهتر شد و هوشیاری‌اش برگشت، به بخش منتقل می‌شود.

وی افزود: همچنین همراهان نوزاد اظهار کردند که شاید او اشتباها یکی از قرص‌های پدربزرگش را خورده باشد چراکه یک عدد از قرص‌ها کم بوده است.

این متخصص ضمن تاکید بر نبودن امکان انجام تست آن قرص خاص در میناب، ادامه داد: درمان دارویی مناسب برای مهار عوارض این قرص را برای نوزاد انجام شد، که با این حال بعد از ظهر سه‌شنبه نوزاد دچار تشنج مداوم و کاهش سطح هوشیاری شد.

او اضافه کرد: همچنین بدلیل کاهش سطح اکسیژن خون و ضربان قلب پایین، سریعا نوزاد را اینتوبه (لوله‌گذاری نای) شده و جهت ادامه روند درمان به بیمارستان کودکان بندرعباس اعزام می‌شود.

این پزشک متخصص گفت: نوزاد در بخش ICU بیمارستان کودکان بندرعباس بستری می‌شود و تست مصرف آن قرص و همچنین تست کرونا از او گرفته شده که جواب هردو تست مثبت اعلام می‌شود.

بخوانید :  شایعه ابتلا به تب دانگی در یکی از شهرهای هرمزگان صحت دارد؟

وی ضمن تاکید بر اینکه نوزاد ابتدا علامت واضحی از کرونا نداشت، ادامه داد: عکس‌های ریه نوزاد طی چند روز بستری‌اش، نشان دهنده درگیری‌های شدید ریوی بر اثر کرونا بوده که با وجود تمامی تلاش‌های فوق‌تخصصان عفونی بیمارستان کودکان و اقدامات درمانی و دارویی انجام شده، وی بدلیل درگیری شدید ریوی بر اثر ویروس کرونا، روز شنبه ۳۱ خرداد‌ماه جان خود را از دست می‌دهد.

او پیرامون وضعیت بیمار تصریح کرد: با وجود اینکه در ابتدا نوزاد علائم بسیار خفیفی از کرونا داشته و بدلیل دیگری به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما سیر بیماری کووید۱۹ در آن بسیار پیشرونده بوده تا حدی که روز آخر در سیتی اسکن نوزاد، یک سمت ریه کاملاً سفید شده و از بین رفته بود.

این پزشک متخصص در خصوص علت ابتلا دخترک ۱۱ماهه به ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه خانواده و مادر و پدر نوزاد مبتلا به کرونا نبوده‌اند و هیچگونه سابقه علائم مشکوک و شدیدی نیز نداشته‌اند، به احتمال زیاد با افراد ناقل و مبتلا به ویروس در ارتباط بوده‌اند که موجب مبتلا شدن نوزاد نیز شده است.

شاید تاکنون با این تفکر که ویروس کرونا به کودکان و نوزادان کاری ندارد، خانواده‌های هرمزگانی با خیالی راحت و بدون رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، بهمراه فرزندانشان در تجمعات، بازار و ساحل حضور پیدا می‌کردند اما ماجرای جان باختن این نوزاد برای دومین بار طی چند روز گذشته، عکس این تفکر را ثابت کرد.

البته تفاوت مهم قصه این دخترک، خاموش و بی سر و صدا بودن ویروس کرونا در خانواده‌اش بود، که بیش از پیش باید زنگ خطر و هشداری برای خانواده‌ها در خصوص مراقبت از فرزندانشان باشد چراکه شاید باوجود بیمار نشدن خود، کودکان خود را آلوده به این ویروس کنند.

امیدواریم تا بیشتر از این درس عبرتی برای دیگر استان‌ها نشده‌ایم و علاوه بر بزرگسالان، کودکان بیشتری را از دست نداده‌ایم، این‌بار خانواده‌ها بویژه مادران هرمزگانی بخاطر فرزندان خود مدتی در خانه بمانند و اصول بهداشتی را رعایت کنند تا هرچه زودتر از وجود منفور این مهمان ناخوانده خلاص شویم.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2031
  • کد خبر : 2031
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : تسنیم
  • 530 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.