تاریخ انتشار : 04 اردیبهشت 1400 - 12:43

لُگیمات، زینت بخش سفره افطار هرمزگانی ها + طرز تهیه

لُگیمات، زینت بخش سفره افطار هرمزگانی ها + طرز تهیه
سفره افطار رمضان در هرمزگان یکی از متنوع‌ ترین سفره‌ هاست که لگیمات رنگ و بوی خاصی به این سفره روزه داران می دهد.

استان هرمزگان همانند سایر نقاط کشور عزیزمان در این ماه پر برکت دارای آداب و رسوم و آیین ها و غذاهای خاصی است؛ در این استان می‌ توان دسر هایی مانند لگیمات، نان های تموشی، بالا تاوه ای، مهیاوه و تخم مرغ و خرما روغنی و ایران آشی را بر سر سفر های ساده هرمزگانی ها دید.

سفره رمضان در هرمزگان یکی از متنوع‌ ترین سفره‌ هاست که با غذاهایی چون آش محلی، شله زرد، نان دستی، نان ریخته، رنگینک، حلیم و حریصه با ماهی، شیر برنج، قلیه ماهی و سبزی پلوماهی رنگین می ‌شود.

ماه رمضان در گوشه گوشه استان هرمزگان آداب و رسوم، حال و هوا، شیرینی و غذاهای خاصی دارد که برخی از آن ها در بین مردم مشترک است؛ لگیمات سر سفره افطار و شام و در ماه رمضان طمع به خصوصی دارد و رنگ دیگری به سفره روزه داران می دهد.

لگیمات یک شیرینی عربی است که اصل آن مربوط به کشور کویت بوده اما در حال حاضر این شیرینی محلی در استان های جنوبی مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان رونق دارد؛ این شیرینی خوش طعم در شهرستان های پارسیان، بندرلنگه، قشم، خمیر، بندرعباس و بستک پای ثابت سفره افطاره روزه داران است که زنان روستایی در ماه رمضان آن را می پزند.

پخت این شیرینی و گذاشتن آن سر سفره های افطاری در مسجد و مکان های مذهبی روزه داران از برنامه های ویژه مردم این دیار در ماه مبارک رمضان است و نمونه و نماد واقعی از دوستی و محبت بین خانواده های استان هرمزگان است.

لگیمات از لقیمات که جمع لقمه است می آید و معنای لقمه لقمه را هم می دهد؛ لقمه هایی از خمیر آرد و تخم مرغ و شکر که با شیره رطب نخل یا عسل آغشته می شود.برای تهیه این شیرینی موادی چون یک لیوان آرد سفید، یک عدد تخم مرغ، سه قاشق مرباخوری آرد برنج، یک قاشق مرباخوری پکینگ پودر، یک قاشق غذاخوری مایه خمیر فوری، یک قاشق غذاخوری ماست و آب به مقدار لازم ضروری است.

مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۸ نفر :

آرد سفید۲ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شیره خرما۱ پیمانه
روغن مایع۱ پیمانه
مایه خمیر۱ قاشق چایخوری
نشاسته۲ قاشق غذاخوری
آب۲ پیمانه

مرحله اول

ابتدا آرد سفید را داخل کاسه ای بزرگ الک می کنیم و خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم و آب گرم را کم کم به مواد می افزاییم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر آماده شود و بعد روی کاسه محتوی خمیر را با سلفون می پوشانیم.

بخوانید :  آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در میناب + فیلم

مرحله دوم

سپس روی آن یک دستمال نیز قرار می دهیم و در کنار بخاری و یا هر جای گرم دیگری خمیر را قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کند و ور بیاید. بعد تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم و و نشاسته را به آن می افزاییم و خوب با هم مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

زمانیکه خمیر مایه آماده شد و ور آمده بود به آن اضافه می کنیم و خوب خمیر را مخلوط می کنیم تا خمیر نرمی داشته باشیم. سپس در قابلمه ای کوچک و ترجیحا با عمق زیاد روغن به صورت شناور می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان روغن کاملا داغ شود.

مرحله چهارم

خمیر را داخل قیف می ریزیم و زمانیکه روغن داغ شد قیف را فشارمی دهیم تا به اندازه دلخواهمان از مایه خمیر بیرون بیاید و با قیچی آن را می بریم تا خمیر داخل روغن بیافتد و سرخ شود.به اندازه ای که ظرفمان جا داشته باشد می توانیم از خمیر داخل روغن بریزیم.

مرحله پنجم

سپس لگیمات های را در روغن زیر و رو می کنیم تا همه نقاط آن ها سرخ شود.شیره خرما را در شیر جوش می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و هنگامیکه لگیمات ها سرخ شدند با کفگیر آن ها را از داخل روغن بیرون می آوریم و و داخل شیره خرما می ریزیم.

مرحله ششم

می توانید بعد از بیرون آوردن لگیمات ها از روغن آن ها را در صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن ها خارج شود ( یا با دستمال حوله ای ) و اگر از طعم شیره خرما خوشتان نمی آید بعد در شربت قوام یافته و سرد شده زعفران قرار دهید.

مرحله هفتم

اجازه دهید شیرینی ها به مدت ۳ دقیقه درون شربت قرار بگیرند سپس آن ها را خارج می کنیم و در صافی قرار می دهیم تا اضافه شیره خرما از آن ها خارج شود و در ظرف مورد نظرمان لگیمات ها را می گذاریم و با پودر نارگیل آن ها را تزئین می کنیم.نوش جان.

نکات تهیه شیرینی لگیمات :

  1. برای تزیین لگیمات ها میتوانید از خلال پسته و یا خلال بادام استفاده کنید.
  2. با دستور بالا لگیمات ما کاملا ترد و شکننده می شود. اگر دوست دارید لگیمات شما بافتی نرم داشته باشد می توانید نصف فنجان ماست چکیده به مایه لگیمات اضافه کنید. اضافه کردن ماست باعث می شود بافت لگیمات نرم و لطیف شود.
لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=4441
  • کد خبر : 4441
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : هرمز
  • 1716 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.