تاریخ انتشار : 28 خرداد 1402 - 14:32

شهروند رودانی اشیای تاریخی گرانبها را تحویل میراث فرهنگی داد

شهروند رودانی اشیای تاریخی گرانبها را تحویل میراث فرهنگی داد

یک شهروند رودانی اهل کمیز در اقدامی فرهنگی ۳۴ قطعه تاریخی چند هزار ساله را تحویل میراث فرهنگی استان هرمزگان داد.

شه‌در شیرانی مرد میانسال اهل کمیز رودان کوزه های تاریخی متعلق به هزار سال قبل از اشکانیان را به شرط فرهنگ سازی تحویل میراث فرهنگی هرمزگان داد.

شه در شیرانی از علاقمندان به تاریخ این مرز و بوم در این خصوص گفت: منطقه کمیز یک منطقه تاریخی است که ما در دوران کودکی در آنجا بازی می کردیم و در اطراف منطقه ما در محلی به نام تمب مارون کوزه شکسته های فراوانی هم به چشم می خورد که پس از بارندگی از زیر خاک بیرون می آمد و اکثرا بر روی آنها تصویر مار حکاکی شده بود.

وی با تاکید بر حفظ اصالت فرهنگی هر منطقه در تمامی برهه های تاریخی، به قدمت شهر تاریخی رودان اشاره کرد و گفت: تاریخ رودان ناشناخته مانده  و امکان دارد قدمت آن حتی بیشتر از قدمت منطقه جیرفت باشدکه باید از سوی مسئولان میراث فرهنگی احیا و حفظ شود و من نیز سعی کردم به نوبه خودم کاری برای فرهنگ و تاریخ شهرم انجام دهم.

شیرانی در تشریح چگونگی دست یافتن به کوزه های تاریخی اضافه کرد:شغل من آزاد است و هنگامی که کارگران مشغول کاشت دکل برق روی ردیف مشخص شده بودند متوجه کوزه ها شدم که بلافاصله نیز سعی کردم آنها را سالم خارج کنم تا آسیب نبیند.

این شهروند رودانی ادامه داد: پس از کشف کوزه ها کمی نگران بودم اما تصمیم گرفتم که آنها را تحویل دهم تا در معرض دید همگان قرار گیرد که در این میان برخی وحشت داشتند و باور نمی کردند که من بخواهم چنین کاری انجام بدهم، بسیاری هم فکر می کردند دروغ می گویم، ولی با این تفاسیر به همه ثابت کردم که میتوان با تحویل دادن اشیای تاریخی به حفظ و حراست فرهنگ و تاریخ منطقه کمک کرد.

بخوانید :  پذیرش دانشجو با تضمین اشتغال در دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان

وی اضافه کرد: گفتم ریسک می کنم و خیلی ها مانع شدند و نمی گذاشتند اما من کار خودم را انجام دادم و هنگام تحویل اشیا که حدود ۳۴ قطعه را تشکیل می داد، از مسئولان میراث فرهنگی خواستم که در این زمینه فرهنگ سازی شود تا تمام کسانی که اشیای تاریخی را پیدا می کنند، بدون هراس و نگرانی بیایند و آن را تحویل دهند، میراث فرهنگی نیز پذیرفت و زحمت کشیدند قبول کردند و من هم در قدم اول آمدم و اشیا را تحویل دادم.

شیرانی گفت: اگر در خصوص تحویل اشیای تاریخی فرهنگ سازی خوبی انجام شود، مردم اگر چیزی جمع آوری کرده باشند می آیند و تحویل می دهند تا اصالتمان حفظ شود.

یک شهروند رودانی اهل کمیز در اقدامی فرهنگی 34 قطعه تاریخی چند هزار ساله را تحویل میراث فرهنگی استان هرمزگان داد.
لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=10074
  • کد خبر : 10074
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 1079 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.