تاریخ انتشار : 09 خرداد 1401 - 23:30

شناسایی یک مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در بندرعباس

شناسایی یک مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در بندرعباس
تاکنون یک مورد بیماری مشکوک به تب کریمه کنگو در هرمزگان شناسایی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:یک مورد بیماری مشکوک به تب کریمه کنگو در  هرمزگان شناسایی شده، اما هنوز نتیجه آزمایش قطعی آن اعلام نشده است.

فاطمه نوروزیان گفت: پارسال ۱۲ مورد مشکوک و یک موردقطعی درهرمزگان شناسایی شد.

وی توصیه کرد شهروندان ازخوردن جگر و استیک آبدار خودداری کنند.

بیماری تب کریمه کنگو بیماری خونریزی دهنده تب داری است که از راه گزش کنه آلوده به حیوان و انسان، تماس با خون و ترشحات دام آلوده، مصرف شیر آلوده و تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا منتقل می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی هرمزگان هم گفت: شهروندان گوشت قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند

کامبیز امجدی گفت: همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هم افزایش می‌یابد.

معاون سلامت دامپزشکی هرمزگان گفت: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که از طریق کَنه به انسان منتقل می‌شود و علایمی همچون تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی راه به دنبال دارد.

او با اشاره به اینکه این بیماری به جز تب مختصر و گذرا معمولا هیچ علایمی در دام‌های زنده ندارد، گفت: ویروس بیماری که در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، از راه‌هایی همچون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده، گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان بهداشتی دامپزشکی و کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

بخوانید :  جزییات درگیری دیشب پلیس با قاچاقچی مسلح در شرق هرمزگان/ هلاکت شرور و زخمی شدن مأمور انتظامی+عکس

امجدی گفت:سمپاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و فرآورده‌های دامی از مهمترین راه‌های مقابله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

او گفت: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد است که این موضوع در کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی و ضرورت استفاده از دستکش هنگام قطعه بندی گوشت در منزل توسط شهروندان، گفت: کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن بسیار خطرناک است و احتمال انتقال بیماری به انسان را افزایش می‌دهد.

کامبیز امجدی گفت: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت و مورد تائید دامپزشکی خریداری و به مهر و برچسب دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز دقت کنند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8292
  • کد خبر : 8292
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
  • 1932 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.