تاریخ انتشار : 05 فروردین 1401 - 9:35

«سیریک» نگین ناشناخته جنوب/ معرفی جاذبه های گردشگری سیریک

«سیریک» نگین ناشناخته جنوب/ معرفی جاذبه های گردشگری سیریک
سیریک با طبیعتی متفاوت، تلفیقی از بیابان های شنی و جنگل در کنار دریا قرار دارد، جنگل چندلی منحصر بفردترین جنگلی است که بر روی دریا قرار دارد.

سیریک سرزمینی است که بیابان و دریا در کنار هم دارد، هر چند که سبزی و جنگل‌های انبوه معمولاً گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و انسان به دنبال طبیعت و محیط‌های سرسبز است اما شهرستان سیریک نه تنها از طبیعت سبز جنگل‌های حرا و مزارع کشاورزی و باغ‌های نخیلات برخوردار است بلکه از طبیعت زیبای بیابانی که خفته در کنار دریای عمان است جذابیت خاص خود را دارد و این طبیعت زیبا و شگفت انگیز نگاه هر بیننده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند.

هر چند این طبیعت شگفت انگیز به طور کامل و واضع به گردشگران معرفی نگردیده و به مانند گنجینه‌ای است که در دل بیابان و در زیر هزاران خرمن از خاک پنهان گشته است، اما چند سالی هست که این نقطه از کشور زیبای ما به هم وطنان و دنیا در حال معرفی است، همین امر باعث شده که هر سال نسبت به سالهای گذشته موج مسافران به این سمت سرازیر شود.

شهرستان سیریک در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان هرمزگان بندر عباس قرار دارد که بعنوان بهشت گمشده معروف بوده اما چند سالی هست که نظر خیلی از گردشگران به خود را جلب کرده و همه ساله در ایام نوروز مهمانان زیادی به این منطقه برای دیدن مکان‌های توریستی و گردشگری می آیند که سر آمد اینها خور آذینی، بازار میشی و سیریک، ساحل بندر سیریک، ساحل بندر گروگ و بندر کوهستک در این خصوص نیز می‌توان نام برد.

در روزگاری که کشورهای پیشرفته دنیا با ساخت جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به شکل مصنوعی، به دنبال درآمدهای میلیارد دلاری از صنعت گردشگری هستند در این سوی مرزها و شاید به فاصله‌ای اندک از همسایه‌های جنوبی خلیج فارس، شهر سیریک مملو از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری طبیعی و خدادادی است. نبود متولی در حوزه گردشگری موجب شده تا یکی از سرمایه‌ها و گنج‌های طبیعی این شهر در پس غبار فراموشی و بی تدبیری قرار بگیرد.

تالاب بین المللی خورآذینی در انتظار گردشگران

تالاب بین المللی خور آذینی شامل جنگل‌های حرا که ویژگی‌های خاص خودش را دارد و یکی از چهار تالاب بین المللی هرمزگان به حساب می‌آید و رویش درختان چندل در کنار درختان حرا، تالاب بین المللی خورآذینی را به یکی از زیباترین تالاب‌های دنیا تبدیل کرده است. این تالاب با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۱۵ کیلومتری بندر سیریک واقع شده است. در هنگام مد، تاج درختان در جنگل‌های حرا بالاتر از سطح آب شور دریا دیده می‌شود و دیده شدن بقیه اندام‌های درختان زیر آب شور دریا از شگفتی‌های طبیعت است. که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند.

یکی از زیبایی‌های دیگر این تالاب، پناهگاهی امن برای انواع پرندگان مناطق گرمسیری و مهاجر است، همچنین به علت انباشته شدن رسوبات حاصل از بین رفتن درختان حرا و استفاده مؤثر آبزیان از این ذرات، این تالاب به زیستگاه دائمی خرچنگ، ماهی گِل خورک و پرندگانی مانند “اِگرتها” تبدیل شده است.

از آنجایی که فصل بهار سرآغاز سفرهای نوروزی برای خانواده‌های ایرانی است، اکثر خانواده‌ها عزم سفر و دیدن از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری می‌کنند. از این رو نوروز، فرصت مناسبی برای پرداختن به سیر و سفر برای خانواده‌ها در ایران است.

بیابان‌گردی امروزه یکی از زیباترین بخش‌های طبیعت گردی در جهان محسوب می‌شود که در این میان بیابان‌های سیریک به‌ویژه بیابانهای روستاهای گهردو و گونمردی بخش‌های از شهرستان سیریک، مطلوب‌ترین بیابان‌ها برای طبیعت گردانی است که به این شهرستان سفر می‌کنند. به‌طوری‌که می‌شود از جلوه‌ها و شکوه بیابانهای سیریک با زیبایی‌های که دارد دیدن و استفاده کرد.

از آنجایی که جدیداً بیابان‌گردی در ایران به طور چشمگیری مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، شهرستان سیریک از طبیعتی بکر با بیابان‌ها و کوه‌هایی از شن برخوردار است به همین منظور دهیاران در بخش بیابانگردی دست به کار شده‌اند و زمینه را برای گردشگران در این حوزه نیز فراهم کرده‌اند تا اینکه گردشگرانی که به این روستاها سفر می‌کنند بتوانند از لذت سفر در بیابان برخوردار شوند.

سیریک شهری تلفیقی از دریا و بیابان

سیریک شهری با زیبایی‌های اتصال دریا و بیابان است این شهر با جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر دارای آثار باستانی و دیدنی زیادی شامل مقبره عشاق، قدمگاه شاه محمد، باغ‌های سرزه، روستای کنارجو و مزارعه کشاورزی سرزه و در کنار آن مزارع پرورش میگو و همچنین تالاب بین المللی آذینی با جاذبه‌های گردشگری که سر سبد دیگر مکان‌های گردشگری در شرق استان است.

بخوانید :  سوخت‌بری در بندرعباس باز هم حادثه آفرید/سال ۱۴۰۱ باید سال حل مشکل قاچاق سوخت در هرمزگان باشد

مجتمع‌های تجاری بازار میشی و دیگر مکان‌های گردشگری بر خوردار است، که در تمام فصل‌های سال به خصوص در ایام نوروز مسافران بسیاری را در خود پذیرا است. در کنار یک گردش روزانه با بهروری از غذاهای محلی، ماهی، میگو و نان‌های محلی و خرما می‌توانید خستگی یک سفر طولانی را از تن به در کنید.

اقوام بلوچ به مهمانان نوازی در دنیا شهرت دارد

مردم شهرستان سیریک از قوم بلوچ هستند، و از آنجایی که قوم «بلوچ» در دل خود رمز و رازهای زیادی دارد، با تمدنی بی نظیر، این روزها بی صبرانه به انتظار گردشگران نوروزی نشسته است.

آداب و رسوم مردم سیریک بر گرفته از اقوام بلوچ است که با زبان بلوچی و بسا به زبان فارسی و گویش‌های محلی صحبت می‌کنند و از همه مهمتر اینکه شیعه و سنی با دوستی و همدلی مثال زدنی و با عزت و بردباری در کنار همدیگر زندگی می‌کنند.

مردمان سیریک و ساحل نشینان مکران اقوامی دلاور و مهمان نواز به نام بلوچ هستند که میراث بر اجداد خود هستند میراثی که به نام «میار» پناه دهنده در دنیا شهرت دارند و همیشه به مهمان نوازی در دنیا مشهور هستند.

این شهرستان به دلیل تاریخ و تمدن کهن بلوچ در دل خود داستانها و خاطره‌های زیادی از گذشتگان به ارث دارد، آثاری که شاید در اثر زمان گرد فراموشی به خود گرفته است اما هنوز مهمانان نوروزی و افراد توریست با سفر به شهرها و روستاهای زیبا و تاریخی این سرزمین از عشق و همدلی لذت می‌برند.

این شهرستان علاوه بر اینکه مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارد به لحاظ آب و هوا نیز دارای ویژگی‌های منحصر بفرد است به طوری که در چهار فصل دارای هوای بهاری است و این شهرستان نه تنها در بهار و تابستان چشم نواز و دل انگیز است بلکه در فصل زمستان نیز دارای آب و هوای بهاری و زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. آب و هوای سیریک در تابستان گرم و خشک و زمستان معتدل است.

مکان‌های تاریخی و مذهبی شهرستان سیریک

شهرستان سیریک دارای مکان‌های تاریخی از قبیل «قلعه شاداب» است، این قلعه در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز ادامه رشته کوه‌های بلند زاگرس در روستای «کنار جو» قرار دارد که دارای سه طبقه است که از دل این تمدن کهن مربوط به قرون اسلامی بدست آمده است و بیانگر این است که این قلعه مربوط به قرن نهم تا یازدهم هجری است و در کنار این بقای تاریخی منظره‌های طبیعی مانند باغ‌ها، کشاورزی و سدهای خاکی و سیل بندهایی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

«قدمگاه شاه محمد ولی» یکی از اماکن مذهبی در سیریک است که مورد توجه و احترام مردم این دیار قرار گرفته است، این مکان تاریخی مذهبی در بخش بمانی روستای پالور، واقع شده است، که جدا از اینکه در طول سال مهمانان زیادی از دیگر شهرستانهای دارد، حال در ایام نوروز آماده پذیرایی مهمانان نوروزی است.

«معبد عاشقا» این معبد در شهر گروگ واقع شده است که بعنوان یک بنای افسانه‌ای نامبرده می‌شود که داستان سرگذشت پسر و دختر جوانی از قوم متخاصم است که به همدیگر دل می‌بندند که با مخالفت قومشان روبرو می‌گردند و در نهایت مردم مقبره‌ای با شیر شتر برای آنها بنا می‌کنند که قدمت آن به ۴۰۰ سال می‌رسد.

«مجتمع‌های تجاری میشی» در بازار میشی با مغازها لوکس که در ۳ کیلومتری مرکز شهر سیریک در محلی بعنوان بازار میشی واقع شده است، این بازار با ارائه و توزیع کالاهای لوکس ایرانی و خارجی برای افرادی که در سفرشان ضمن دید و بازدیدی که از شهرستان دارند بدنبال خرید و تجارت هم هستند، این بازار در بیشتر ساعت شبانه روز آماده خدمات رسانی به مسافران هستند همه با تمام نیرو آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=7998
  • کد خبر : 7998
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : مهر
  • 1579 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.