تاریخ انتشار : 19 شهریور 1399 - 11:54
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان:

توزیع واکسن آنفلوآنزا از اول مهرماه در هرمزگان / مردم به داروخانه ها هجوم نیاورند

توزیع واکسن آنفلوآنزا از اول مهرماه در هرمزگان / مردم به داروخانه ها هجوم نیاورند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در نشست خبری امروز گفت به زودی مراکز و داروخانه های مورد نظر برای توزیع واکسن آنفلوآنزا را معرفی و اعلام می کنیم.

دکتر حسین فرشیدی صبح امروز(۱۹ شهریورماه) گفت : آمار و ارقامی که این روزها اعلام می شود نشان دهنده دوگانگی است که تعداد فوتی ها پایین اما تعداد بستری های هرمزگان رو به افزایش و بسیار آرام است.

وی با بیان اینکه ادامه همین روند ما را دچار مشکل می کند و موارد فوتی و بخش مراقبت های ویژه را در سیر افزایش قرار می دهد، اظهار کرد: وقتی می گوییم شهرستانی در وضعیت سفید قرار دارد این موضوع بیانگر است ما همچنان در خطریم و کرونا وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه هرکسی دارای علامتی از بیماری کووید ۱۹ است باید سریعأ به مراکز درمانی مراجعه کند، افزود: سال گذشته بسیاری از واکسن های آنفلوآنزا نیز به دلیل عدم مراجعه شهروندان و مصرف به دور ریخته شد اما امسال با توجه به شیوع کرونا تقاضای مصرف بالا رفته و در تلاشیم از اول مهرماه نیز واکسن مورد نظر را توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا مورد نیاز استان هرمزگان را ۲۵۰ هزار عدد پیش بینی می کنیم، ادامه داد: مراکز و داروخانه های مورد نظر برای توزیع واکسن آنفلوآنزا را بزودی معرفی و اعلام می کنیم تا شهروندانی که ضرورت دارد به آن ها مراجعه کنند.

فرشیدی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در داروهای مورد نیاز درمان کرونایی طبق دستورالعمل های تعیین شده در استان هرمزگان وجود ندارد، بیان کرد: برخی تجویزات دارویی در فضای مجازی مطرح می شود که طبق دستورالعمل های جهانی و داخلی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی در رعایت پروتکل های بهداشتی موفق بوده اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه استفاده از ماسک توسط مردم کاهش پیدا کرده و امکان افزایش بستری در بخش ویژه و حتی فوتی وجود دارد.

این در حالی است که امروز علی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع واکسن آنفولانزا از ۲۰ شهریور به بعد خبر داد و اضافه کرد که در حال حاضر هم برخی از شرکت‌های پخش در انبارهایشان واکسن آنفلوآنزا را موجود دارند و از داروخانه‌ها هم سفارش گرفته‌اند، اما اعلام کردند که منتظر دستور سازمان غذا و دارو هستیم تا توزیع را آغاز کنیم.

بخوانید :  علت کمبود کپسول گاز در شهرستان میناب چیست؟

وی افزود: در حال حاضر هم تعداد بسیار کمی واکسن آنفلوآنزا را به داروخانه‌ها می‌دهند. به عنوان مثال ۱۰ عدد واکسن به هر داروخانه ارائه می‌دهند که پرسنل داروخانه که جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند، واکسن را تزریق کنند. البته این شروع کار است و ما تا یک ماه دیگر فرصت داریم تا تدریجا واکسن را توزیع و عرضه کنیم تا موجودی واکسن بیشتر شود.

فاطمی از مردم خواست که از روز اولی که واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای دریافت آن به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. هم اکنون بسیاری از افراد به داروخانه‌های ما مراجعه و اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا برایشان واکسن را نگه داریم، اما این اقدامات شدنی نیست. فعلا هنوز واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است. 

وی با بیان اینکه به هر حال باید توجه کرد که واکسن به اندازه تمام جمعیت وجود ندارد، گفت: بنابراین اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا باید با افراد در معرض ریسک باشد. مانند افراد سالمند بالای ۶۵ سال و کودکان بین شش ماه تا دو سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اعم از قلبی، ریوی، خونی و…، افراد چاقی که BMI بالای ۴۰ دارند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. زیرا اگر این افراد به آنفلوآنزا مبتلا شوند، ممکن است که بیماری‌شان شدید شده و حیات‌شان به خطر افتد 

فاطمی افزود: در عین حال باید توجه کرد که امسال یک سال خاص است و مردم بیش از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کرده‌اند. با توجه به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و…، انتظار داریم که امسال آنفلوآنزا سرایت کمتری داشته باشد، اما مردم بیشتر از قبل به دنبال واکسن آنفلوآنزا هستند. این موضوع به دلیل ترس از کرونا است. اما امسال احتمال ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کمتر است و مردم باید نگرانی‌های بی‌جا را کنار بگذارند تا داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را به دست کسانی که واقعا در معرض خطر هستند، برسانند. افراد سالم در روزهای اول هجوم نیاورند و اجازه دهند تا ابتدا به افراد نیازمند برسد و بعد سایر افراد مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2623
  • کد خبر : 2623
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : صبح ساحل
  • 654 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.