تاریخ انتشار : 18 تیر 1401 - 11:48
یاداشت به قلم مهدی میرآبی؛

خطر اُمیکرون برای عده‌ای بسیار جدی است

خطر اُمیکرون برای عده‌ای بسیار جدی است
مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار، در یادداشت ارسالی به "پایگاه خبری صدای میناب" با عنوان «خطر اُمیکرون برای عده‌ای بسیار جدی است» درباره شیوع زیرسویه جدید کرونا نوشت :

اُمیکرون در حال فراگیر شدن است و نه تنها در کل ایران مشاهده می‌شود بلکه طبق شواهد و مشاهدات، در جنوبی‌ترین نقطه‌ی ایران یعنی هرمزگان و شهرستان میناب شمار مبتلایان با شیب تندی در حال افزایش است.

این سویه گرچه کم خطر به نظر می‌رسد اما برای آن دسته از افرادی که دز واکسن را کامل تزریق نکرده و همینطور برای سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند بسیار خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد.امیکرون سرماخوردگی نیست، علائم آن شبیه سرماخوردگی است، یکی از واریانت های کووید هست فریبنده است علیرغم ظاهر خفیف میتواند بالقوه خطرناک باشد.

امیکرون و ساب تایپ های امیکرون به شدت مسری هستند. متخصصان ویروس شناس دوره کمون آن را دو روز اعلام می‌کنند ولی تاکید دارند در بعضی بیماران دوره متفاوت تری طی می‌کند. آنها معتقدند از یک تا دو روز گرفته تا بیش از یک هفته هم ممکن است مشاهده شود.

اخیراً در اروپا از جمله کشور آلمان اُمیکرون خیز وحشتناکی برداشته و طی روزهای اخیر آمار فوتی‌های این کشور روزانه به بالای صد نفر رسیده است. با همه‌ی این ویژگی‌های پنهان و آشکاری که دارد و اطلاعاتی که مرتب در میان مردم دست‌به‌دست می‌شود نه تنها شمار زیادی از شهروندان تلقی اشتباهی از آن دارند بلکه در موارد معدودی حتی پزشکان هم دچار خطا شده و نسخه‌ای که برای بیمار تجویز می‌کنند داروهای سرماخوردگی است. پیش آمده که همان بیمار تست کرونا داده و مثبت اعلام شده. این ماجرا برای یکی از شهروندان میناب پیش آمده بود که نخواست نامش فاش بشود.

ساده‌انگاری از سوی مردم باعث شده هم کمتر به پزشک مراجعه کنند و هم از تست دادن صرف نظر کنند. از همین‌رو آمار اعلام شده هیچ قرابتی با آمار واقعی ندارد. علیرغم همه‌ی اینها مسئول پذیرش درمانگاه شهید عباس پور میناب بیان داشت “در روزهای اخیر شمار مراجعه کنندگان زیاد شده و تست بیشتر آنها مثبت است.”

بخوانید :  پدرِ نوزادفروش در بندرعباس دستگیر شد

قطعاً ادامه این روند ما را دچار یک پیک ناگهانی خواهد کرد پیکی که بعید می‌دانم با اعمال محدودیت همراه شود زیرا در این سویه گرچه میزان ابتلا کم نیست ولی شدت بیماری و مورتالیتی کاهش یافته و همین‌طور وقتی در فصل مسافرت هستیم حتی اگر محدودیت‌هایی اعمال شود عملاً بی نتیجه خواهد ماند.

با همه‌ی اینها گرچه محققان به نتایج امید بخشی در این حوزه رسیده‌اند و پیش‌بینی‌های آنها گواه از این دارد که کرونا به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود اما آرا و نظر آنها هرگز قطعیت ندارد. از همین رو تنها راه در امان ماندن از اُمیکرون اعمال توصیه‌های پزشکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8446
  • کد خبر : 8446
  • نویسنده : مهدی میرآبی
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 814 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.