تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1403 - 16:51

خشک شدن جنگل‌های حرا در اثر آلودگی‌های نفتیِ ناشی از قاچاق سوخت! /فاجعه اکولوژیکی در هرمزگان + فیلم

خشک شدن جنگل‌های حرا در اثر آلودگی‌های نفتیِ ناشی از قاچاق سوخت! /فاجعه اکولوژیکی در هرمزگان + فیلم
جنگل های حرا در هرمزگان در حال خشک شدن است. خشک شدنی که علت مرکزی آن را می توان ناشی از سیر ماجرای قاچاق سوخت در هرمزگان دانست.

به گزارش صدای میناب به نقل از رکنا، بیش از دو سوم جنگل مانگرو کشور در هرمزگان واقع شده یعنی بالغ بر ۲۰ هزار هکتار که این جنگل‌ها ارزش بسیار بالای بیولوژیکی دارند زیرا زیستگاه پرندگان و گونه‌های ویژه جانوری و آبزیان هستند، از این رو دارای جاذبه بالای گردشگری اند.

متأسفانه طی دوسال اخیر خشکیدگی که در آنها ایجاد شده علاوه بر خور آذینی سیریک، جنگل‌های حرای خورهای تیاب میناب نیز روند این خشکیدگی آغاز شده است.

در مشاهدات میدانی سال ۱۴۰۲ در بخش‌های در حال خشک شدن جنگل سیریک، تنها سرشاخه‌های درخت حرا خشک شده بود اما مشاهدات و نمونه‌برداری در سال ۱۴۰۳ از تالاب تیاب میناب نشان داد در لکه‌های خشکیده مانگرو، یک درخت حرا، به طور کامل خشکیده است.

علاوه بر سرشاخه خشک، ریشه‌های پناماتوفور هوایی و بخش‌های مختلف درخت حرا خشکیده است. این امر نشان می دهد روند خشکیدگی در درختان حرا به سرعت در حال افزایش است.

اگر اقدام جدی برای جلوگیری از خشکیدگی در این جنگل ها صورت نگیرد، تا چند سال آینده جنگل حرایی نخواهیم داشت و اقتصاد مردم منطقه که وابسته به خدمات گردشگری است بسیار آسیب می‌بیند و ذخیره گاه های جانوری نیز از بین خواهند رفت.

اگر چه اقدامات اداره منابع طبیعی برای نهالکاری حرا بسیار قابل توجه است و سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان تلاش بسیار برای حفظ تالاب‌ها دارد اما باید ریشه و عامل اصلی خشکیدگی جنگل‌های حرا مشخص و از ورود آلودگی‌های نفتی ناشی از قاچاق سوخت و پساب شور مزارع میگو و آب شیرین کن ها به تالاب با جدیت زیاد جلوگیری شود.

بخوانید :  دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب

به نظر می رسد باید اقدام بسیار جدی جهت برخورد با متخلفان و قاچاقچیان سوخت بر صورت پذیرد و به کمک دستگاه‌های اجرایی برای حفاظت بیشتر این ذخایر بیوتوریستی شتافت.

دریابانی و قوه قضائیه باید با شدت بیشتری با این موارد برخورد کنند و مجازارت های سخت تری با این قاچاقچیان  داشته باشند  تا بتوانند مانع پیشگیری از بروز این فجایع در دریاها شوند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=12982
  • کد خبر : 12982
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : رکنا
  • 516 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.