تاریخ انتشار : 01 دی 1399 - 13:12

تصویر دیگری از محرومیت هرمزگان/ پلنگ نگون بخت قطع عضو شد!

تصویر دیگری از محرومیت هرمزگان/ پلنگ نگون بخت قطع عضو شد!
پس از آن که پلنگ گرفتار شده در تله دام در سندرک میناب پس از 3 روز زنده‌گیری شد، اما محرومیت هرمزگان و نبود دارت بیهوشی و عذاب 72 ساعته این حیوان موجب گشت تا اعزامش به تهران نیز افاقه نکند و دستش را قطع کردند.

هنوز زمان زیادی از مرگ توله خرس سیاه بشاگردی در هرمزگان بدلیل سهل انگاری صاحبان باغ پرندگان شهر بندرعباس نمی‌گذرد که حالا خبر رسیده که پلنگ کمیاب ایرانی که چند روز قبل در میناب در تله افتاده بود، قطع عضو شد.

ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که مردم محلی روز سه شنبه هفته گذشته از به تله افتادن پلنگ کمیاب ایرانی در منطقه سندرک میناب خبر می‌دهند. همان تله‌هایی که برای رهایی از چنگال خونین شغال‌هایی که به گله‌های گوسفند و بز اهالی خسارات زیادی وارد می‌کنند، توسط روستاییان در طبیعت کار گذاشته می‌شود.

پلنگ نگون بخت ۳ روز تمام در تله دام گرفتار می‌شود و هر بار که یکی از اهالی و یا نیروهای محیط زیست هرمزگان که دارت بیهوشی نیز به همراه نداشتند برای نجات حیوان به آن نزدیک می‌شدند، حیوان با تقلایی شدید در تله‌ای که دستش را گرفته بوده، آسیب بیشتری به خود می‌زند.

بالاخره پس از ۳ روز دارت بیهوشی به میناب می‌رسد و اگر چه محیط زیست علت را شلوغی و عدم امکان زنده‌گیری و … عنوان می‌کند اما در نهایت پس از بیهوش ساختن پلنگ، او را از بند تله نجات داده و به بندرعباس منتقل می‌کنند.

اقدامات تشخیصی و درمانی به گفته مرزی‌زاده مدیرروابط عمومی محیط زیست هرمزگان در بندرعباس برای این پلنگ انجام و در نهایت این حیوان به تهران اعزام می‌شود اما نیمه شب یلدا، خبر تلخ قطع عضو این پلنگ کمیاب ایرانی توسط شهاب الدین منتظمی مدیر کل حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست کشور به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

دست چپ پلنگ قطع شد

وی گفت: پس از بررسی‌های رادیو گرافی مشخص شد که شکستگی در استخوان دیده شده و رباط‌های دست آسیب دیده اند.

بخوانید :  خلیج فارس مواج می‌شود/دمای هرمزگان کاهش می‌یابد

منتظمی ادامه داد: صبح روز یکشنبه این پلنگ با رعایت پروتکل‌های انتقال حیوانات وحشی و با هواپیما به تهران منتقل و به بیمارستان دکتر فتاحیان برای ادامه روند درمان انتقال یافت.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: این پلنگ پس از بررسی رادیوگرافی و سی تی اسکن، متاسفانه علی رغم تلاش تمام نیرو‌های محیط زیست و دامپزشکان بر اثر نکروز استخوان‌های دست چپ که به دلیل فشار تله باعث عفونت و از بین رفتن بافت‌های دست شده و قابلیت جراحی و ترمیم را نداشت که این ماده پلنگ به اتاق عمل انتقال و دست حیوان به دلیل از بین رفتن بافت عصبی و استخوان‌ها قطع شد.

حیوان به پارک پردیسان منتقل شد

منتظمی اظهار داشت: پس از ریکاوری و به هوش آمدن حیوان اقدامات برای انتقال به کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست انجام و این ماده پلنگ چهارساله در کلینیک حیات وحش پردیسان تحت مراقبت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست از تلاش‌های همکاران محیط زیست استان هرمزگان، تیم دامپزشکی بیمارستان دکتر فتاحیان و هواپیمایی ماهان برای نجات جان این پلنگ، تشکر و قدردانی کرد.

این پلنگ نیز قربانی محرومیت‌های هرمزگان شد و آن طور که مدیر کل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفته، اگر دارت بیهوشی در استان موجود بود و این حیوان سریع‌تر از چنگ آن تله فلزی قوی نجات می‌یافت، اکنون شاید دیگر مجبور نبود بخاطر معلولیت، تهران نشین شود و تا پایان عمرش گرفتار بماند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3423
  • کد خبر : 3423
  • نویسنده : فاطمه خسروی
  • منبع خبر : فارس
  • 1436 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.