تاریخ انتشار : 31 تیر 1402 - 20:48

تجاوز به حقوق شهروندی با سدمعبر ساختمانی در میناب

تجاوز به حقوق شهروندی با سدمعبر ساختمانی در میناب
در مرکز شهر میناب عملیات ساخت‌ ساختمانی در حال انجام است که سازنده آن به‌ خود حق داده تمام عرض پیاده رو را اشغال کند و با ایجاد سدمعبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معبر عمومی استفاده خصوصی میکند.

روبروی ساختمان پزشکان سینا در مرکز شهر میناب که در حالت معمول همیشه پر‌ترافیک است، ساختمان جدید دیگری ( ظاهرا بدون در نظر گرفتن پارکینگ) در حال ساخت است و سازنده‌ در جریان ساخت‌وساز به‌ خود حق داده پیاده‌رو را تصرف کند و حصار را تا لبه جدول پیاده‌رو جلو آورده و با ساخت اتاقک نگهبانی در آن تمام عرض پیاده رو را اشغال کند.

به دلیل سد معبری که سازنده این ساختمان در این پیاده‌رو ایجاد کرده است باعث شده تا شهروندان به ناچار مسیر را به سمت خیابان تغییر داده‌ و میان خودروها خود را کش و قوس دهند که این امر خطرات جانی را برای شهروندان در پی دارد.

با توجه به اینکه عبور از پیاده راه ،جز حق و حقوق شهروندی است و هیچ فردی حق استفاده خصوصی و تعرض به معابر شهر (مگر در موارد استثنا از جمله احداث ساختمان) را ندارد. حال سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که ساختمان‌سازان اجازه تصرف چقدر از پیاده رو را دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق ضوابط و مقررات شهرسازی، ساختمان سازان در یک بازه زمانی محدود اجازه تصرف تنها یک سوم از پیاده راه با پیش بینی تمهیدات و اجرای ضوابط ایمنی را دارند.

لازم به ذکر است در تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداریها آمده است : سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله ماموران خود اقدام کند.

بخوانید :  صدور کارت پیله وری الکترونیکی برای مرزنشینان هرمزگانی

در پایان باید پرسید چه کسی پاسخگو این معضل است ؟ چرا هیچ رسیدگی برای نظم دادن به این ساخت و ساز و رفع سد معبر نمی شود؟ آیا مسئولین شاهد این بی نظمی و تخلف نیستند؟

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=10152
  • کد خبر : 10152
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 989 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.