تاریخ انتشار : 22 مهر 1400 - 17:35

تبدیل تمامی کانال‌های روباز دشت میناب به لوله طی ۲ سال آینده

تبدیل تمامی کانال‌های روباز دشت میناب به لوله طی ۲ سال آینده
مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی هرمزگان گفت: در صورت تامین مالی تا 2 سال آینده تمام کانال‌های روباز دشت میناب به لوله تبدیل می‌شود.

رضا ترکمندی با ذکر این نکته که آب مورد نیاز اراضی کشاورزی دشت میناب از طریق کانال‌های آبیاری روباز تامین می‌شد، اظهار کرد: این کانال‌ها به واسطه قرارگیری در نزدیکی بخشی از مراکز جمعیتی میناب، باعث بروز چالش‌هایی شده است.

وی با اشاره به طول ۲۴۳ هزار متری این کانال‌های روباز، افزود: با وجود محدودیت‌های مالی همواره با بهره‌گیری از تمام توان فنی، مالی و مهندسی شرکت و استفاده از مجموعه‌های پیمانکار از جمله شرکت میناب‌رود برای تبدیل کانال‌های روباز به لوله تلاش خواهیم کرد.

ترکمندی تصریح کرد: مجموعه آب منطقه‌ای به منظور خاتمه دادن به بهره‌برداری از کانال‌های آبیاری دشت میناب در نزدیکی مراکز جمعیتی که باعث بروز مشکلاتی برای مردم می‌شد، اقدام به تبدیل کانال‌های روباز به لوله در مسیر روستاهای حاج خادمی، پشته آزادگان، نوبند و … کرده است.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی هرمزگان با بیان اینکه امکان تبدیل یکباره تمام کانال‌ها به لوله وجود ندارد، ابراز داشت: طی یک ماه گذشته از خط لوله قدیم انتقال آب به بندرعباس برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان اقدام شده است که با اجرای این پروژه، بهره‌برداری بیش از ۶ کیلومتر از کانال‌های روباز دشت میناب متوقف می‌شود.

وی با ذکر این نکته که عملیات اجرایی این پروژه به صورت شبانه روزی در حال انجام است، افزود: تا کنون برای تامین آب کشاورزان، ۳۰۰ متر از طول لوله فرسوده خط انتقال شماره یک بندرعباس با لوله‌ای فولادی به قطر هزار و ۴۰۰ میلی‌متر جایگذین شده است.

وی با بیان اینکه از خط لوله شماره یک انتقال آب به بندرعباس برای تامین آب کانال‌های فرعی شبکه استفاده می‌شود، ادامه داد: عملیات لوله‌گذاری در مسیرهای NP4 و NP5 در حال انجام است و در مسیر NP6 و NP7 در حال شروع عملیات اجرایی هستیم.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی هرمزگان با اشاره به اولویت‌بندی مناطق برای تبدیل کانال‌های روباز به لوله، عنوان داشت: اولویت آغاز پروژه بر اساس میزان نزدیک بودن مراکز جمعیتی به کانال‌ها تعیین می‌شود.

ترکمندی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در اراضی ۲۵۰۰ هکتاری دشت میناب، تصریح کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان شبکه ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری دشت میناب با کیفیت مطلوبی به بهره‌برداری رسید و برای اجرای آن بیش از ۴۸ کیلومتر لوله پلی اتیلن، فولادی و فایبرگلاس به اقطار ۲۰۰ تا هزار و ۲۰۰ میلی‌متر استفاده شده است.

بخوانید :  آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در میناب + فیلم

وی با اشاره به پیشرفت ۸۸ درصدی شبکه مرکزی دشت میناب، خاطرنشان ساخت: اجرای این پروژه مزایایی زیادی از جمله ایجاد اشتغال برای مردم منطقه، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و جلوگیری از هدررفت آب و افزایش راندمان را به همراه دارد. با اتمام این پروژه تمام کانال‌های روبازی که از شبکه مرکزی به سمت شبکه شمالی می‌رود خشک خواهد شد و برای تامین آب از لوله استفاده می‌شود.

ترکمندی با ذکر این نکته که آب منطقه‌ای هرمزگان تمام توان خود را برای تبدیل کانال‌های روباز به لوله را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: تا کنون حدود ۶۰ درصد از کانال‌های روباز آبیاری دشت میناب به لوله تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار طی ۲ سال آینده تمام کانال‌های روباز دشت میناب به لوله تبدیل شود.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی هرمزگان اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان و مجموعه‌های بهره‌بردار با آن در کانال‌ها روباز دشت میناب روبرو هستند، ریختن زباله مردم منطقه درون آن‌هاست که این امر باعث اتلاف وقت و هزینه بهره‌برداران خواهد شد و روند ارائه خدمات مطلوب با چالش روبرو می‌شود.

ترکمندی خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از چالش‌هایی که در سطح کشور در کانال‌های آبیاری روباز وجود دارد، شنا کردن مردم محلی دورن آن‌هاست. شنا کردن در کانال آبیاری به دلیل ساختار آن و چسپندگی کف کانال بسیار خطرناک است وحتی شناگران ماهر را نیز دچار مشکل می‌کند.

وی در پایان گفت: از مردم شریفی که در نزدیکی این کانال‌های روباز زندگی می‌کنند استدعا دارم که آموزش‌های لازم را به فرزندان خود برای دوری از این کانال‌ها بدهند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=6382
  • کد خبر : 6382
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 399 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.