تاریخ انتشار : 14 دی 1402 - 20:32

به بهانه برپایی نخستین نمایشگاه عکس حیات وحش هرمزگان

به بهانه برپایی نخستین نمایشگاه عکس حیات وحش هرمزگان
مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در مطلبي با عنوان «به بهانه نمایشگاه عکس مرتضی آریانژاد» درباره نمایشگاه «دوباره با طبیعت» نوشت:

فعالیت در حوزه محیط زیست به شکل حرفه‌ای آن از معدود کارهای پژوهشی و هنری است که با مشقت و خطرات زیاد همراه است. علاوه بر آن هزینه چنین فعالیت‌هایی هم بسیار بالاست و پول هنگفتی می‌خواهد. ضمن اینکه باید با دانش و اطلاعات وسیع وارد این عرصه شد. دانشی که بیشتر بر پایه «تجربه» و «تحقیق» استوار است تا «آموختن» در محفل‌های آکادمیک. شاید به همین دلیل باشد که نیروهای متخصص این حوزه به ویژه در بخش «حیات وحش» بسیار کم‌اند. اما همین تعداد نیرو هم گاه در حق‌شان جفا می‌شود و با بی‌مهریِ شدید روبرو شده و می‌شوند.

با این حال حیات وحش و به طور کلی محیط زیست با داشتن ویژگی‌های بسیار جذاب همراه با اتفاقات نادر و غیر قابل پیش بینی‌اش باعث شده در دنیا پرطرفدار باشد. مستندهای حیات وحش گران و پر بیننده است. بخش بزرگی از ادبیات کودکان را دنیای اسرار آمیز حیوانات پر کرده است.

من که از نزدیک مرتضی را می‌شناسم می‌دانم که تا همین جا چه اندازه خطر به جان خریده است. اکنون ذهن او سرشار از خاطرات جذاب و ترسناک است. شبانه یک تنه به دل کوه زدن بدون داشتن همراه و راهنما و غذای گرم. جایی که هیچ کس مکانت را نمی‌داند و موبایل هم آنتن نمی‌دهد. برای کار گذاشتن دوربین در مسیر حیوانات وحشی یعنی دل شیر داشتن و رفتن به دهان شیر.

مرتضی اولین نفری بود که توانست عکس جغد کمیاب عمانی و ماهیخوار را بگیرد و همراه با مقاله‌ای در مجله Zoology in the Middle East به چاپ برساند. همین‌طور اولین فیلم پلنگ ایرانی را در منطقه میناب توانست ضبط کند. و مقاله آن را در مجله Cat News منتشر کرد.

بخوانید :  فعالان اجتماعی خواهان راه اندازی مجدد کارخانه آبلیموگیری میناب شدند

این فعال محیط زیست در سال ۱۴۰۲ به عنوان مجری طرح سازمان ملل (sgp) در شرق هرمزگان انتخاب شد که آموزش و توانمندسازی جامعه محلی و حفاظت از گونه در خطر انقراض پلنگ ایرانی را بر عهده دارد. خوشبختانه حاصل تلاش او همین تابلوها و مقالاتی است که در چند نوبت در مجلات تخصصی معتبرِ حیات وحش به چاپ رسیده است. در کنار فعالیت‌های گسترده، موسسه‌‌ی «حامیان حیات وحش هرموز» را بنا نهاد تا علاقه‌مندان به آن بپیوندند و هر کدام به سهم خود در شاخه‌های مختلف، پژوهش و فعالیت کنند و در کنار آن حافظ طبیعت باشند.

با رفتن به این نمایشگاه بسیاری از این گونه‌ها برای ما بومیان که تا پیش از این تعداد زیادی از آن‌ها را نمی‌شناختیم معرفی می‌شود.

برای کارشناسان شهرداری‌ها هم توصیه می‌شود. متأسفانه در بسیاری از شهرها از جمله شهر بندرعباس اغلب شاهد اِلمان‌ها و مجسمه‌هایی هستیم که هیچ سنخیت و ارتباطی با اقلیم، سنت و قلمرو جغرافیایی استان ندارد. دیدار از نمایشگاه به آن‌ها در انتخاب درست المان‌ها یاری می‌رساند.

گفتنی است این نمایشگاه به همت موسسه حیات وحش هرموز یکی از سمن های فعال زیست محیطی استان به مدت هفت روز  از ساعت ۱۶ بعداز ظهر لغایت ۲۱ شب ازمورخ ۱۳لغایت ۱۹ دیماه در فرهنگ سرای طوبی شهر بندرعباس برای بازدیدعموم دایر می باشد

به گفته آریا نژاد مدیرمسول موسسه حیات وحش هرموز  ۴۰ قطعه قاب عکس،  از عکس های منحصر بفرد حیات وحش استان برای علاقمندان به نمایش گذاشته شده است .

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=11816
  • کد خبر : 11816
  • نویسنده : مهدی میرآبی
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 380 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.