تاریخ انتشار : 23 فروردین 1402 - 15:11

افزایش قابل توجه موارد مثبت مالاریا در هرمزگان

افزایش قابل توجه موارد مثبت مالاریا در هرمزگان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۱ موارد مثبت مالاریا استان هرمزگان نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی داشته است.

دکتر عبدالجبار ذاکری صبح امروز (۲۳ فروردین ماه) با اشاره به اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اندمیک مالاریا در کشور است، افزود: این بیماری از طریق نیش پشه انوفل از انسان بیمار به سالم منتقل می شود و افراد بعد از ابتلا به بیماری مالاریا با علائم اولیه تب و لرز دچار می شوند.

وی از افزایش ۳ برابری موارد مبتلا به مالاریا در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ موارد مثبت استان هرمزگان نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی داشته است.

ذاکری با اشاره به اینکه مقایسه موارد مثبت مالاریا تا ۲۱ فروردین سالجاری نیز نشان دهنده افزایش موارد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، تصریح کرد: با شناسایی به موقع موارد و تحت درمان قرارگرفتن آنان هیچ گونه فوتی ناشی از این بیماری در سطح استان در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.

وی همسایگی ایران با کشور افغانستان و پاکستان را علت افزایش بیماری مالاریا در کشور دانست و عنوان کرد: تردد اتباع کشورهای همسایه شرقی در استان که از نظر مالاریا بسیار آلوده هستند، علت موارد مثبت مالاریا در استان است.

گفتنی است که پیش از این، عباس علیمراد مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان رودان به منظور بررسی وضعیت شناسایی و فرایند درمان و اخذ نمونه مالاریا از اتباع خارجی شاغل در باغات و مزارع دشت مسافرآباد بخش رودخانه در آن منطقه حضور یافت.

وی در این بازدید با اکیپ واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت ودرمان که به سرپرستی مهندس حسین جاودان معاون بهداشتی شبکه در منطقه حضور دارند گفتگو و از نزدیک در جریان اقدامات آنان در مبارزه با بیماری مالاریا قرار گرفت.

بخوانید :  مهاجمان مسلح رئیس شبکه بهداشت و درمان بشاگرد را به رگبار بستند

دکتر علیمراد در این بازدید میدانی گفت: دشت وسیع مسافرآباد به جهت دارا بودن باغات متعدد و قرار داشتن در مسیر عبور اتباع خارجی که از سمت جنوب کرمان وارد هرمزگان می شوند محلی برای اسکان و اشتغال این اتباع قرار گرفته که بعضا این مهاجرین ناقل بیماری مالاریا هستند.

وی اضافه کرد: باغداران و کشاورزان منطقه در نظر داشته باشند در صورت بکارگیری اتباع خارجی برای کنترل و بررسی آنان از نظر بیماری‌های واگیر مثل مالاریا کارشناسان و تیم سلامت مرکز شهید مطهری و اکیپ واحد مبارزه بیماری‌های شبکه بهداشت که روزانه در منطقه در حال خدمات رسانی هستند تماس حاصل کنند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=9277
  • کد خبر : 9277
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایسنا
  • 229 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.