تاریخ انتشار : 26 آبان 1400 - 21:37

آشفتگی در کمک رسانی به زلزله زدگان هرمزگان

آشفتگی در کمک رسانی به زلزله زدگان هرمزگان
سه روز از وقوع زلزله هرمزگان گذشته است ولی هنوز هم تکلیف اسکان اضطراری بخش زیادی از زلزله زدگان این استان مشخص نیست و برخی از خانوارهای زلزله زده هرمزگان چادر ندارند

سخنگوی جمعیت هلال احمر می گوید در برخی مناطق آسیب دیده از زلزله هرمزگان، نه تنها به خانوارها چادر تحویل داده شده است، بلکه دام ها نیز دارای چادر هستند، اما بازهم در برخی روستاهای آسیب دیده از زلزله، هنوز انسان ها نیز چادر ندارند؛ مساله ای که از آشفتگی در کمک رسانی به زلزله زدگان هرمزگان حکایت دارد.

۲۲۹ هزار خانوار تحت تاثیر زلزله هرمزگان

البته بخش زیادی از منازل زلزله زدگان هرمزگان بر اثر وقوع زمین لرزه تخریب نشده اند، اما یا دیوارهای آنها ترک خورده و تا زمان بازسازی قابل سکونت نیستند یا این که اهالی شهرها و روستاهای زلزله زده به دلیل تعدد پس لرزه های موجود در این منطقه، فعلا حاضر به سکونت در منازل خود نیستند و نیاز به اسکان اضطراری دارند.

در این میان اما بسیاری از زلزله زدگان معتقدند که با توجه به سرمای شدید هوا در برخی نقاط تحت تاثیر زلزله، شرایط اسکان اضطراری در چادر مناسب نیست و بهتر است دولت فضاهای سرپوشیده همچون اماکن ورزشی یا مدارس را برای اسکان اضطراری این افراد در نظر بگیرد تا آنها بعد از پایان پس لرزه ها و تعمیر و بازسازی منازل خود به واحدهای مسکونی‌شان بازگردند.

محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت اسکان اضطراری زلزله زدگان هرمزگان توضیح داد: ۲۲۹ هزار خانوار در استان هرمزگان تحت تاثیر زلزله قرار گرفته اند که زلزله اصلی و پس لرزه های آن را به شکل قوی احساس کردند که البته ۹۰ درصد آنها حتی دیوار منازلشان هم ترک نخورده است و فقط به خاطر وقوع پس لرزه ها، هنوز به منازل خود بازنگشته اند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: عمده زلزله زدگان جنوب کشور که نیاز به اسکان اضطراری دارند، اهل استان هرمزگان هستند که حدود ۶۰ درصد آنها ساکن خود بندرعباس و حدود ۴۰ درصد هم ساکن روستاهای اطراف هستند. در سایر استان های تحت تاثیر زلزله اخیر از جمله کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان، تعداد افراد کمتری تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند که البته ما در آن استان ها هم به خانوارهایی که نیاز به اسکان اضطراری دارند، چادر داده ایم.

وی با تاکید بر این که هلال احمر مشکلی برای اسکان اضطراری خانوارهایی که منازل آنها به طور کامل تخریب شده است، ندارد، اظهار داشت: مشکل اصلی ما، اسکان اضطراری افرادی است که منازل آنها تخریب نشده، اما به علت ترسی که از پس لرزه ها دارند، هنوز به منازل خود بازنگشته اند.

هلال احمر: هوای هرمزگان سرد نیست

در این میان اما آن طور که برخی زلزله زدگان هرمزگان می گویند، سرمای هوا بخصوص در طول شب باعث می شود که حضور در چادر برای آنها بسیار دشوار باشد و آنها از مسئولان اجرایی درخواست دارند که برای اسکان این افراد در فضاهای سرپوشیده از جمله اماکن ورزشی و مدارس برنامه ریزی کنند.

بخوانید :  استان هرمزگان در آماده باش کامل/ ۲ سامانه قدرتمند بارشی استان را فرا می‌گیرد

قوسیان مقدم اما معتقد است که هوای هرمزگان آن قدر سرد نیست که زلزله زدگانی که خانه هایشان دچار آسیب شده و نیاز به اسکان اضطراری دارند، نتوانند در چادر دوام بیاورند. سخنگوی جمعیت هلال احمر در همین راستا تاکید کرد در سه روزی که خودش در مناطق زلزله زده هرمزگان حضور داشت، احساس سرما نکرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: ما تا کنون به ۳ هزار و ۶۰۰ خانوار زلزله زده استان هرمزگان که منازل آنها دچار آسیب شده است، چادر داده ایم، اما از افرادی که منازل آنها سالم است، خواسته ایم که اگر به دلیل وقوع پس لرزه ها نمی خواهند فعلا به منازل خود برگردند، در اماکن ورزشی استان حضور پیدا کنند، چراکه هلال احمر شرایط را برای اسکان اضطراری این افراد در اماکن ورزشی فراهم کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: البته بخش زیادی از روستاییان زلزله زده هرمزگان حاضر به حضور در اماکن ورزشی و جمع شدن دور هم نیستند، چون این روستاییان دامدار هستند و نمی توانند همراه با دام های خود در این اماکن حضور پیدا کنند، بنابراین آنها از هلال احمر می خواهند که حتما به آنها چادر بدهد.

تعداد چادرهای تحویلی به زلزله زدگان کافی نیست

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که براساس آمارهای قوسیان مقدم، حدود ۱۰ درصد از ۲۲۹ هزار خانوار متاثر از زلزله هرمزگان نیاز به اسکان اضطراری دارند و بر این اساس هلال احمر باید برای حدود ۲۳ هزار خانواده ای که منزل آنها به حد جزئی تخریب شده است، چادر بدهد و این در حالی است که این هلال احمر کنون فقط ۳ هزار و ۶۰۰ چادر به زلزله زدگان داده است و بنابراین با قدرت می توان گفت که تعداد چادرهای تحویلی به زلزله زدگان هرمزگان کافی نیست.

البته دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید دارد که برای خانوارهایی که چادر به آنها تحویل داده نشده، شرایط برای حضور در اماکن ورزشی فراهم شده است، اما بازهم در برخی مناطق آسیب دیده از زلزله هرمزگان، نه تنها به خانوارها چادر تحویل داده شده است، بلکه دام ها نیز دارای چادر هستند، اما بازهم در برخی روستاهای آسیب دیده از زلزله، هنوز انسان ها نیز چادر ندارند.

همچنین آن طور که قوسیان مقدم گفت، اگر هر کدام از خانوارهای زلزله زده هرمزگان که چادر ندارند، به هلال احمر مراجعه کنند، در صورت تشخیص کارشناسان مربوطه می توانند از هلال احمر چادر بگیرند.

زلزله هرمزگان روز یکشنبه ۲۳ آبان رخ داد. زلزله هرمزگان شامل دو زمین لرزه پیاپی با بزرگی ۶٫۳ و ۶٫۴ ریشتر بود. تا کنون بیش از ۱۵۰ پس لرزه بعد از وقوع زلزله هرمزگان رخ داده است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=6753
  • کد خبر : 6753
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : رکنا
  • 1273 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.