تاریخ انتشار : 08 فروردین 1403 - 13:13

آخرین وضعیت منابع آبی سدهای هرمزگان / بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت سد میناب خالی است

آخرین وضعیت منابع آبی سدهای هرمزگان / بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت سد میناب خالی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به حد پایین ذخیره سدهای استان و نیاز به مصرف بهینه از سوی شهروندان گفت : بنابر آمارها هم اکنون میزان ذخیره آب سد استقلال میناب ۲۶.۳۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص  آخرین وضعیت سدهای استان اظهار داشت: سدهای بزرگ و مهم این استان باتوجه به اینکه همچنان ظرفیت ذخیره آب آن‌ها تکمیل نشده و رو به پایان است، چشم انتظار باران هستند.

جمشید عیدانی افزود : باتوجه به کم بارشی استان در زمستان و پاییز سال گذشته، میزان آب ورودی به سدهای استان ناچیز بوده است و همچنان منتظر باران‌های سیلابی برای ورود به سدهای این استان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون میزان پُرشدگی و حجم ذخیره آب سدهای شمیل و نیان بندرعابس ۳۴ درصد، سرنی میناب ۲۱.۸ درصد و سد جگین نیز ۷۲.۷ درصد است.

گفتنی است؛ ظرفیت سد استقلال میناب ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سد سرنی ۶۱ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان ۹۸ میلیون مترمکعب و سد جگین ۲۱۰ میلیون مترمکعب است. متوسط بارندگی در کشور ۱۸۶ میلیمتر است که این عدد در هرمزگان ۹۶میلیمتر ثبت شده است.

درست است که در این گفت و گو مشخص نشده موجودی سدهای هرمزگان چند لیتر آب است اما با توجه به اینکه ظرفیت سدها و درصد ذخیره آنها را در اختیار داریم می‌توانیم وضعیت هر سد را آنالیز کرده و ببینیم در حال حاضر هرمزگان چقدر آب ذخیره پشت سدهای خود دارد.

اینطور که از آمار و درصد ذخیره آب پشت سدها مشخص است می توان گفت که سد استقلال میناب هم اکنون ۶۳ میلیون و ۳۳۶ هزار متر مکعب آب دارد که نسبت به ظرفیت سد، رقم ناچیزی است.

سد سرنی هم وضعیت جالبی ندارد و با ۶۱ میلیون متر مکعب، تنا چیزی بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.

سد جگین هرمزگان که ۲۱۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اکنون با ذخیره‌ای حدود ۱۵۳ میلیون متر مکعب مواجه است.

سد شمیل و نیان نیز ۹۸ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما ذخیره آب آن کمتر از ۳۴ میلیون متر مکعب بوده و یقینا رقم قابل توجهی نیست.

بخوانید :  افزایش جایگاه های سوخت گیری با کارت آزاد در هرمزگان

با این تفاسیر باید بگویم که هم اکنون حدود ۲۶۳ میلیون متر مکعب آبِ موجودی سدهای هرمزگان است.

ضمن تشریح وضعیت سدها شایسته است به این موضوع هم اشاره کنیم که سطح زیرکشت محصولات آبی هرمزگان افزون بر ۱۶۱ هزار هکتار ( ۷۸ هزار هکتار زراعی و ۸۳ هزار هکتار باغی و بیش از ۸۵۰ هکتار نیز گلخانه‌ای ) با تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن محصول است که در حال حاضر این استان با وجود شرایط سخت بی‌آبی، شرجی و گرما؛ بیش از ۷۰ درصد از اراضی باغی و زراعی آن به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است که این عدد ۲ برابر میانگین کشوری را شامل می‌شود.

در واقع استان هرمزگان دارای ۳۱ نوع محصول زراعی در ۷۸ هزار هکتار است که حدود ۴۸ هزار هکتار آن به سبزی و صیفی و ۳۰ هکتار نیز به کشت‌های صنعتی، غلات، علوفه و کلزا اختصاص دارد.

ضمن اینکه طبق اعلام آبفای هرمزگان: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود؛ از این میزان ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها، ۳۵ درصد از طریق آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سدها و بخشی از چشمه‌ها است.

بسیار خب؛ حالا تصور کنید این استان گرمسیری برای پوشش آبی بخش‌های کشاورزی و خانگی، چقدر آب نیاز دارد…

بنابراین بی دلیل نیست که مردم هرمزگان این روزها که هوا ابری است نگاهشان به آسمان باشد چون آب پایدار برای اهالی سختی کشیده این دیار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کشاورزان نیز باوجود بهره گیری از روش های نوین آبیاری همچنان نگاهشان به لطف بیکران خداوند است تا بتوانند ضمن افزایش تولیدات باکیفیت، با مشکلات ناشی از کم آبی مواجه نشوند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=12382
  • کد خبر : 12382
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 355 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.