تاریخ انتشار : 25 آبان 1399 - 13:20
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

آب‌شیرین‌کن‌های هرمزگان وارد مدار می‌شوند/ دشت میناب نفس خواهد کشید

آب‌شیرین‌کن‌های هرمزگان وارد مدار می‌شوند/ دشت میناب نفس خواهد کشید
سد و دشت میناب که سال‌ها متأثر از فشار سنگین انتقال آب آن به بندرعباس، دچار آسیب‌های عمیقی شده بود حالا نفس تازه‌ای می‌کشد و دیگر آب آن به بندرعباس منتقل نخواهد شد.

سد و دشت میناب سال‌ها منبع اصلی تأمین آب شهر پرجمعیت بندرعباس بود و برداشت بی رویه از سد و چاه‌هایی دشت آن موجب بروز فروچاله‌ها و نابودی هزاران هکتار از اراضی بهشت هرمزگان گشته بود و مطالبه تاریخی مردمی این شهر آن بود که نیاز آبی بندرعباس از دیگر طرق تأمین و این دشت فرصتی برای نفس کشیدن بیابد.

حالا به گفته محمد امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، با راه‌اندازی دو آبشیرین‌کن عظیم یک میلیون مترمکعبی و آبشیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و وارد شدن تدریجی آنها به مدار تولید، روز به روز به نیاز بندرعباس به انتقال آب از سد میناب کاسته و همین طور آب شرب شهر میناب نیز از این به بعد از تصفیه‌خانه سد سرنی تأمین خواهد شد.

یعنی سالانه از انتقال بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب آب از میناب به بندرعباس خودداری و این میزان از آب صرف تغذیه دوباره دشت‌هایی خواهد شد که طی سالیان گذشته تحت فرسایش شدید قرار گرفته و رو به نابودی بودند.

حالا میناب بار دیگر می‌تواند نفسی تازه کند و به تدریج به روزهای پرآبی خویش بازگردد.

کشاورزان مینابی نیز باردیگر می‌توانند با آب سد استقلال میناب، کشاورزی و باغداری خویش را رونق دهند.

به گفته قصمی، با تدابیر صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، اکنون روزانه ۶۰ هزار متر مکعب آب از محل آبشیرین‌کن ۱۰۰ هزار مکعبی بندرعباس و روزانه ۴۰ هزار مترمکعب نیز از آبشیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی به شهرستان بندرعباس اختصاص می‌یابد و با تأمین و تجهیز مخازن متعدد و اجرای یک شبکه جدید انتقال از آبشیرین‌‌کن‌ها به مخازن داماهی، اکنون بندرعباس نه تنها کمبود آبی ندارد بلکه به منابع جدید و پایداری از آب مجهز شده است که نیازهای آتی آن را تیز تأمین می‌کند.

بخوانید :  ششمین جشنواره سور، سرنا و زندگی در میناب برگزار می شود
لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3249
  • کد خبر : 3249
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 966 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.