تاریخ انتشار : 05 آبان 1401 - 11:17

چرا تردیدها درباره حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز دست به دست می‌شود؟

چرا تردیدها درباره حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز دست به دست می‌شود؟
حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز یک تفاوت بزرگ با حوادث مشابه مثل حمله داعش به مجلس یا حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز داشت. در دو مورد قبلی واکنش‌ها فقط همدردی مردم بود، اما در این مورد، علاوه بر همدردی مردم، تردیدهایی در چگونگی واقعه ایجاد شد. اما دلیل تردیدها چه بود؟

در حالیکه در ایران چهلمین روز مراسم درگذشت تلخ مهسا امینی برگزار می‌شد، اتفاقی غم‌انگیز در شیراز رخ داد و در یک حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ افراد زیادی که شهروندان معمولی بودند، جان باختند و تعدادی هم به شدت مجروح شدند.

شامگاه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ فردی مسلح وارد حرم شاهچراغ شد و در بدو ورود افرادی که مقابلش بودند را به گلوله بست. در فیلمی که از لحظه تیراندازی این فرد منتشر شده، معلوم است که او به صورت کور اقدام به تیراندازی کرده است و هرکس که دیده را به رگبار بسته است.

مشخص نیست ضارب کیست و دلیل کارش چه بوده است، اما لحظاتی پیش تسنیم گزارش کرده که داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است. البته متن پیامی که به نام داعش منتشر شده، یک ایراد در تاریخ وقوع حادثه داشت. سعید شریعتی در توضیح این خطا چنین نوشت: «چهارشنبه در سرزمین‌های عربی ۱ ربیع‌الثانی و در تقویم ایران ۲۹ ربیع‌الاول است. اساسا ربیع‌الاول ۲۹ روزه است.»

فیلم لحظه به رگبار بستن شهروندان در حرم شاهچراغ شیراز

تا این لحظه اعلام شده سیزده نفر جان باخته‌اند و ده نفر نیز به شدت زخمی شده‌اند. برخی منابع تعداد جان باختگان را ۱۵ نفر هم اعلام کرده‌اند.

ایسنا در گزارشی که منتشر کرده نوشته «۴ تروریست در تیراندازی دست داشته‌اند و ۲ نفر از آنها دستگیر شده است.» این در حالی است که فرمانده پلیس فارس روایت دیگری از ماجرا دارد. سردار رهام بخش حبیبی در گفت‌وگویی تلویزیونی روایت حضور  ۴ تیرانداز را رد کرده و در توضیحی گفته «مهاجم یک نفر بوده که دستگیر شده است.»

با این حال اخباری به دست رسیده که ظاهرا تعداد مهاجمان بیشتر بوده است؛ چنانچه خبرگزاری ایرنا نوشته است: «تروریست‌ها با خودروی پژو به سمت حرم شاهچراغ رفته و از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شدند و در همان محل، خدام و زائران حاضر در آن ورودی را به رگبار بسته‌اند. نیرو‌های ناجا همزمان دو تروریست از سه نفر حمله کننده به حرم شاهچراغ را دستگیر کرده‌اند و یکی از تروریست‌ها متواری شده است.»

صداوسیما هم در گزارشی زنده از حادثه اعلام کرد که «تروریست‌ها دو نفر بوده‌اند که نفر اول سریع دستگیر شد و نفر دوم تروریست‌ها در گوشه‌ای از حرم مخفی شده بود که او هم دستگیر شد.» خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه هم نوشته تعداد مهاجمان ۳ نفر بوده است.

واکنش‌ها به حادثه تروریستی شاهچراغ

ابراهیم رئیسی در واکنشی اعلام کرده «ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود.  این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.»

سردار وحیدی وزیر کشور در موضعی نسنجیده، موضوع حادثه تروریستی شاهچراغ را به اعتراضات مردم در پی درگذشت مهسا امینی گره زده و گفته «حادثه تروریستی شاهچراغ چند چیز را برای ما آشکار کرد؛ اولا توطئه‌های دشمن را آشکار کردند و پرده دیگری از جنایات دشمن بود و نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که همه خشونت‌ها و شهادت جمع بی گناهان را مدنظر دارد. جریان اغتشاشات که روز‌های گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیر‌های خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شدند.»

بخوانید :  بهره برداری از نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی در هرمزگان

خبرگزاری تسنیم نیز خط خبری وزیر کشور را پیش برده و حادثه تروریستی در شاهچراغ شیراز را به موضوع اعتراضات مردم پیوند زده و در گزارشی نوشته «رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و سرویس‌های اقماری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و افراد فعال در آن‌ها با شتاب بخشیدن به فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی در حال تردیدافکنی درباره تروریستی بودن این موضوع هستند تا نقش سرویس‌های امنیتی در این اقدام تروریستی را کمرنگ کنند؛ این رسانه‌های حامی خشونت فراموش کرده‌اند که یک ماه است برای حضور مسلحانه و اقدامات ضدامنیتی فراخوان داده و حتی در بسیاری از موارد اقدامات ضدامنیتی، تروریستی و شبه تروریستی را به صورت رسمی آموزش می‌دادند.»

اشاره تسنیم به گزارش‌هایی است که چند رسانه فارسی‌زبان خارج کشور منتشر شده که در آن، اتهاماتی به جمهوری اسلامی زده بودند و برخی نیز این اتهام را بررسی کرده بودند و آن را بازنشر دادند. فارغ از درستی یا نادرستی اتهام، موضوع بسیار قابل توجه این است که چه اتفاقی رخ داده که عده‌ای از مخاطبان چنین روایتی را باور می‌کنند؟ چه سیاستی در سال‌های گذشته اعمال شده و حد نارضایتی تا چه اندازه بوده که افرادی در داخل چنین سناریویی را می‌پذیرند؟

در حالت معمولی چنین سناریوهایی آنقدر غیرمنطقی و دور از منطق است که معمولا رسانه‌ها به آن نمی‌پردازند، اما امروز چه شده که حتی رسانه‌های رسمی حاکمیتی ساعتی پس از رخ دادن این حادثه تلخ، به جای تسلا دادن به مردم، به دنبال نوشتن گزارش‌هایی هستند که بگویند سناریوی اتهام به جمهوری اسلامی کار دشمن است! چنانچه برخی در صحت منبع خبر داعش تردید کرده‌اند و گفته‌اند رسانه رسمی داعش، کانال «اعماق» است که به خاطر تروریستی بودن اقدامات داعش، مدام توسط تلگرام توقیف می‌شود و آنها کانال جدید می‌سازند و خبری در آن می‌گذارند و سپس توقیف می‌شود بنابراین مشخص نیست منبع اولیه خبر در کدام کانال داعش بوده است.  

در همان گزارش تسنیم چنین می‌خوانیم: «این رسانه‌ها در حالی که چند صباحی است، تمام تمرکز خود را بر تحولات داخل ایران قرار داده بودند و سرمایه گذاری رسانه‌ای زیادی بر شدت بخشیدن التهابات در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی کرده بودند، پس از بی اعتنایی گسترده مردم ایران به فراخوان‌های متعدد آن‌ها، با وجود خون های ریخته شده از زائران حرم شاهچراغ، راهبردهای «سانسور» یا «تردیدافکنی» درباره واقعیت حادثه تروریستی امروز را در دستور کار خود قرار داده و تمام همت خود را بر بازنشر چند ویدئو از برخی تنش‌آفرینی‌ها محدود در چند نقطه از شهرهای ایران قرار داده‌اند تا به اصطلاح خط خبری و رسانه‌ای که مدت‌ها برای آن تبلیغ کرده‌اند، از دست نرود.»

حادثه تروریستی شاهچراغ بسیار دردناک است و از دست رفتن جان هر شهروند، ضایعه‌ای است جبران‌ناشدنی. در چنین لحظاتی که اتفاقی برای شهروندان؛ [آنهم به صورت جمعی] رخ می‌دهد، کسی به چیزی دیگر جز جان باختن هموطنش فکر نمی‌کند اما اتفاقات روزهای اخیر در جریان اعتراضات و فیلم‌هایی که از برخورد با معترضان منتشر شده، آنقدر دردناک بوده که توانسته بستر قبول و دست به دست کردن هر سناریویی باشد؛ چنانچه در ماجرای حمله داعش به مجلس کسی چنین سناریویی را مطرح نکرد و در زمان حمله تروریستی به رژه اهواز هم کسی اتهامی به داخل نزد اما چرا این بار ماجرا فرق کرد و سناریوی اتهام به سرعت پخش می‌شود و به سرعت هم دست به دست می‌شود.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8813
  • کد خبر : 8813
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : رویداد 24
  • 1549 بازدید
  • يک دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0
  1. بی شرفی شاخ و دم نداره. چرا؟
    چون در زمانیکه خود داعش رسما در مجله النبا و همچنین شبکه تلویزیونی اینترنشنال اعتراف میکنه کار داعش بوده، یه عده پخمه میگن این کار نظام بوده
    حیف خاک که بر سر چنین افرادی بشه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.