تاریخ انتشار : 11 شهریور 1399 - 10:11
معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان:

میناب،انگهران، سیاهو، فاریاب و شمیل بر روی پهنه گسلی زلزله واقع اند

میناب،انگهران، سیاهو، فاریاب و شمیل بر روی پهنه گسلی زلزله واقع اند
معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت:با توجه زلزله خیز بودن و قرار گرفتن برروی پهنه گسلی بویژه مناطق میناب،انگهران، سیاهو، فاریاب و شمیل، لزوم مستحکم سازی ساختمان‌ها و رعایت مباحث ایمنی ساخت و ساز در استان ضروری است.

احمد غیبی افزود: شهرهای بستک، بندر خمیر، سیریک و بندرلنگه در پهنه با خطر نسبی کم و شهرهای بندرعباس، جاسک، میناب و قشم در پهنه با خطر نسبی متوسط و شهر پارسیان در پهنه با خطر نسبی زیاد و همچنین حاجی آباد در پهنه با خطر نسبی خیلی زیاد قرار دارد.

وی ادامه داد:با توجه به نقشه حریم گسل‌های این استان مناطق پارسیان از سمت شمال شرق، قشم از سمت شمال غرب، بندرعباس از سمت شمال غرب، بندرخمیر از سمت شمال، حاجی آباد از سمت شمال، غرب و جنوب غرب، هنگام از سمت جنوب شرق، فین از سمت شمال، فارغان از سمت شمال غرب، زیارتعلی از سمت جنوب شرق و گونمردی از سمت شرق در محدوده حریم گسل‌ها قرار می گیرند.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان جزء پهنه‌های با ظرفیت بالای لرزه‌خیزی قرار دارد که رخداد حداقل ۳۵ زمین‌لرزه با بزرگی افزون‌بر چهار درجه در مقیاس ربشتر در محدوده بشاگرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ که باعث تخریب ده‌ها واحد مسکونی شد روشنترین دلیل برای این ادعاست.

غیبی با بیان اینکه براساس بخش تحلیل لرزه خیزی و لرزه زمین ساخت طرح آمایش سرزمین هرمزگان بایستی به این نکته توجه شود که هرمزگان بر کمربند چین خورده‌ی زاگرس و مکران قرار گرفته، تصریح کرد:بررسی نقشه های خیزی کشور هم بیانگر لزوم توجه به احداث خانه‌های مقاوم در هرمزگان بوده و همگان بایستی لرزه خیزی این استان را جدی گیرند.

وی یاد آور شد: براساس نقشه های مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مرداد ماه حدود ۱۱ زمین‌لرزه در هرمزگان رخ‌ داده است که این مساله را باید با مولفه‌هایی مانند بافت فرسوده و بافت های ناکارآمد شهری و غیره مورد توجه قرارداد از همین رو ساز و کار غالب گسل‌ها در محدوده هرمزگان از نوع فشاری است، شتاب افقی گرانش زمین در راستای آن‌ها بیشتر بوده و این توانایی را دارند که زمین لرزه‌های بزرگ و ویرانگری به وجود آورند.

بخوانید :  علت کمبود کپسول گاز در شهرستان میناب چیست؟

وی خاطر نشان کرد: با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن زمان وقوع زمین‌لرزه و تاریخچه وقوع زمین‌ لرزه‌های ویرانگر در محدوده‌ای که کارشناسان زمین‌لرزه آنرا جزو ایالت‌های زمین ساختی زاگرس و مکران می‌شناسند رعایت اصول مهندسی و ایمنی ساخت و ساز به‌خصوص مباحث مقررات ملی ساختمان را آشکار کرده است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2467
  • کد خبر : 2467
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 1266 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.