تاریخ انتشار : 23 خرداد 1401 - 13:24

مرگ جوان ۳۵ ساله مشکوک به تب کریمه کنگو در قشم

مرگ جوان ۳۵ ساله مشکوک به تب کریمه کنگو در قشم
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مرگ جوان ۳۵ ساله مشکوک به تب کریمه کنگو در این جزیره خبر داد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در هفته اخیر ۲ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

وی ادامه داد: یک مورد جوان ۳۵ ساله ای از قشم  با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان توضیح داد: مورد دوم یک زن ۵۵ ساله از سیریک است که هم اکنون با حال وخیم در بخش مراقبت های ویژه بستری است.

نوروزیان اضافه کرد: هر دو مورد سابقه تماس با دام را دارند و احتمال اینکه این ۲ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شده باشند بسیار زیاد است.

وی در خصوص علایم هشدار دهنده گفت: بیمارانی که علایم شبیه به آنفولانزا دارند حتما مورد بررسی قرار بگیرند و اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه دارند در مراجعه به پزشک مطرح کنند چرا که علایم اولیه این بیماری مشابه آنفولانزا و کرونا می باشد و ممکن است در وهله اول شناسایی نشود. اما بیماران اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه را عنوان نمایند این بیماری خیلی سریعتر تشخیص داده می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: همچنین بیماران اگر به تازگی گوشت تازه، تکه کرده اند و یا شغل مرتبط دارند مثل دامپزشکی، قصابی، دامداری در مراجعه به پزشک مطرح کنند چرا که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

وی اظهار داشت: توصیه اکید می شود در زمان تماس با دام حتما از دستکش و چکمه استفاده شود، دام و دامداری تحت نظارت دامپزشکی باشد و در صورت مشاهده کنه با کمک دامپزشکی کنه را از بین ببرند.

بخوانید :  بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب 205 تخت خوابی می‌شود

نوروزیان تاکید کرد: در زمانه سلاخی و قصابی از شیلد صورت، دستکش و چکمه استفاده کنند و خانم های خانه دار دقت کنند که از جاهای مطمئن که تحت نظارت دامپزشکی است گوشت تهیه کنند و  قبل از تکه کردن گوشت حتما ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس گوشت را تکه و مصرف یا فریز کنند.

تب کریمه کنگو بیماری است که توسط یک ویروس منتقل می‌شود و برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۴۴ در کریمه (شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8324
  • کد خبر : 8324
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 2285 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.