تاریخ انتشار : 20 مرداد 1401 - 22:33

قیمت کنونی لیموترش به ضرر باغداران است

قیمت کنونی لیموترش به ضرر باغداران است
رئیس انجمن صنفی کشاورزان رودان گفت:‌ قیمت کنونی لیموترش در بازار با توجه به هزینه‌های فراوان کاشت، داشت و برداشت صرفه اقتصادی نداشته و جز ضرر و زیان باغدار عایدی دیگری ندارد.

محمد خیراندیش اظهار داشت: تعاون روستایی قیمت ۹۰ هزار ریال برای خرید لیموترش تعیین کرده که هیچکدام از هزینه‌های باغدار را جبران نمی‌کند.

وی با اشاره به گرمای طاقت فرسای فصل برداشت لیموترش که در تیر و مردادماه است، اضافه کرد: کارشناسی درستی در خصوص قیمت تمام شده محصول لیموترش انجام نشده است و از طرفی باید به این پرسش پاسخ داد که آیا نباید باغدار و کشاورز از کسب و کار خویش سود، عایدی یا درامدی داشته باشد تا انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت شود؟

رییس انجمن صنفی کشاورزان رودان اضافه کرد:‌ قیمت لیموترش تا ۲۷ خرداد بالای ۳۵۰ هزار ریال بود که متأسفانه تعدادی از باغداران اقدام به برداشت لیموی بهاره اقدام کردند و این، یکی از دلایل کاهش قیمت شد.

خیراندیش ابراز داشت: زمانی هم که قیمت محصول و به خصوص لیموترش کاهش یابد به سختی افزایش می‌یابد و راهکار حل مشکل هم ایجاد کارخانه های فرآوری در شهرستان است.

وی افزود: کارخانه های فرآوری لیموترش هم که در سایر نقاط کشور قرار دارند به واسطه دریافت ارزان لیموی این شهرستان از بازار که توسط دلالان برایشان ارسال می‌شود و بهترین کیفیت را در کل کشور دارد تا کنون حاضر به خرید مستقیم از باغداران نشده‌اند.

خیراندیش اشاره کرد: کارخانه‌ها می‌گویند وقتی لیموترش بسیار با کیفیت رودان با قیمت بسیار ارزان برای ما ارسال می‌شود چرا باید با قیمتی بالاتر و به صورت مستقیم از باغدار خرید کنیم؛ به همین علت تمامی رایزنی ها بدون نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: اکنون لیموترش جهرم هم بدست آمده که هرچند کیفیت لیموی رودان را ندارد اما به واسطه نزدیک‌تر بودن به بازار فروش، کشاورزان محصول خود را کیلویی ۱۰۰ هزار ریال می فروشند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان رودان اشاره کرد: هرچند این قیمت برای باغدار مناسب نیست اما باز هم از قیمتی که در رودان خرید و فروش می‌شود اندکی بالاتر است.

بخوانید :  خیر قشمی در روستای حاجی خادمی میناب مدرسه می‌سازد

وی افزود: عمده باغ‌های لیموترش رودان در ۲ روستای جغین و برنطین برداشت می‌شود و عمده مشکل لیموکاران هم در روستای برنطین بوده که هنوز تعاون روستایی آن فعال نشده است.

خیراندیش گفت: براساس اطلاعاتی که دارم فرمانداری رودان بارها برای مشخص شدن وضعیت هیات مدیره تعاون روستایی آن به دهیاری برنطین نامه زده است و پیگیری‌ها برای این موضوع در جریان است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان رودان گفت: بنابراین با وجود اینکه باغداران روستای جغین محصول خود را به تعاون روستایی می فروشند بخشی از باغداران روستای برنطین محصول را با قیمت کمتر به دلالان می‌فروسند.

وی با بیان اینکه عامل دیگری هم در این زمینه نقش دارد، افزود: لیموکاران با توجه به شرایط اقتصادی خود توقع دارند پول خرید محصول را نقد دریافت کنند و چون تعاون روستایی با تأخیر یک تا ۲ ماهه وجه محصول را پرداخت می‌کند، آنان محصول خود را به دلالان می فروشند.

خیراندیش گفت: البته دلالان هم پول باغدار را با تأخیر می پردازند بنابراین بهتر است محصول به تعاون روستایی فروخته شود.

وی یادآور شد: همچنین انتظار می رود در سال جاری ۱۳۰ هزار تُن لیموترش در این شهرستان برداشت شود که عمده آن متعلق به روستاهای یاد شده است و روزانه ۱۲۰ تن محصول در مرکز خرید تعاون روستایی جغین از باغداران خریداری می‌شود.

رییس انجمن صنفی کشاورزان رودان همچنین گفت: درصدد هستیم تعاونی باغداران این شهرستان را برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی و به‌خصوص لیموترش تشکیل دهیم و با توجه به کارهای انجام شده امیدواریم طی ۲۰ روز آینده مراحل تاسیس آن به سرانجام برسد.

خیراندیش اشاره کرد: این تعاونی در صورت تاسیس و آغاز فعالیت می‌تواند برای مدیریت بازار لیموترش در سال آینده به کمک کشاورزان و باغداران آمده و بسیار مفید و مؤثر باشد.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8527
  • کد خبر : 8527
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 804 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.