تاریخ انتشار : 05 تیر 1401 - 10:22

علت زلزله‌های بندرچارک چیست؟ / وقوع سونامی در خلیج فارس محتمل نیست

علت زلزله‌های بندرچارک چیست؟ / وقوع سونامی در خلیج فارس محتمل نیست
دانشیار زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان، گفت: بخش بزرگی از استان هرمزگان در ناحیه زاگرس واقع است و این منطقه علاوه بر دارا بودن گسل‌های زیاد از لحاظ زلزله خیزی منطقه فعالی است

دکتر غلام زاده دانشیار زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان، ابتدا به تشریح وضعیت زلزله خیزی و خصوصیات زمین شناختی منطقه بندرچارک و دیگر مناطق هرمزگان پرداخت و گفت: بخش بزرگی از استان هرمزگان در ناحیه زاگرس واقع است و این منطقه علاوه بر دارا بودن گسل‌های زیاد از لحاظ زلزله خیزی منطقه فعالی است.

وی افزود: سابقه نشان می‌دهد شمار زلزله‌های بالای پنج و یا شش ریشتر در هرمزگان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و این هم به علت فعالیت زمین ساختی موجود در زاگرس است که باعث آزاد شدن انرژی زلزله‌ها در زمان کوتاه تری می‌شود.

دکتر غلام زاده علت زمین لرزه‌های بندرچارک را فعالیت گسل پیش رژفای زاگرس اعلام کرد.

چرا زمین لرزه‌ها در بندرچارک زیاد شده اند؟

دانشیار زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان گفت: وقتی زمین لرزه رخ می‌دهد، بر روی صفحه گسلی که حرکت کرده نقاطی هستند که در زلزله اصلی انرژی آن‌ها آزاد نشده است و لرزش این نقاط در برخی مواقع تا یکماه باعث وقوع پس لرزه می‌شود.

مردم بندرچارک تا چه حد نگران وقوع زلزله بزرگ باشند؟

دانشیار زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان گفت: گرچه در خصوص زلزله پیش بینی و اظهار نظر قطعی و مسلم وضوع ندارد، اما بر اساس تجربه، احتمال رخداد زلزله بزرگتر در منطقه بندرچارک بسیار پایین است.

دکتر غلام زاده گفت: به رغم افزایش شمار زلزله ها، اما تجربه ۱۰۰ سال اخیر نشان می‌دهد که زلزله‌های بزرگ و بالاتر از ۷ ریشتر در منطقه زاگرس و هرمزگان به علت کوچک بودن طول گسل‌ها و قطعه قطعه بودن آن‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد.

بخوانید :  ضرورت تأمین آمبولانس برای شهرستان‌های شرق هرمزگان جهت جلوگیری از فوت ناشی از عقرب‌زدگی

وی افزود: در زاگرس لایه‌ای رسوبی و ضخیم حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتری وجود دارد و این رسوبات نسبتاً نرم که محل ذخایر نفت و گاز است باعث کاهش شدت زمین لرزه می‌شود.

آیا در خلیج فارس احتمال وقوع سونامی وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: وقوع سونامی مستلزم وقوع زلزله‌های بالای ۷ و عمق بالای آب در منطقه زلزله خیز است.
به گفته دانشیار زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان، در خلیج فارس عمق آب به طور متوسط در حد ۳۰ تا ۴۰ متر است که امکان وقوع سونامی ندارد، اما این موضوع در دریای عمان محتمل است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8406
  • کد خبر : 8406
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : صداوسیما
  • 1080 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.