تاریخ انتشار : 21 مرداد 1399 - 14:16

خشک شدن ریه دریا / جنگل‌های حرا تالاب بین المللی تیاب میناب می‌میرند

خشک شدن ریه دریا / جنگل‌های حرا تالاب بین المللی تیاب میناب می‌میرند
جنگل‌های حرا در تالاب بین المللی تیاب میناب در خطر خشک شدن هستند و نیاز است تا مسئولان فکر چاره باشند.

تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های بسیار غنی جهان و زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی بسیار‌ی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، محل جوجه آوری برخی از گونه‌های پرندگان و محل تخم ریزی بسیاری از گونه‌های ماهی، میگو و زیستگاه بسیاری از پستانداران دریایی، خزندگان و دوزیستان است.

تنوع زیستی تالاب‌ها و جنگل‌های مانگرو از دو گونه حرا و چندل که سر از آب شور دریا به درآورده، سبب شده گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جذب کند.

آلودگی و خشک شدن تعدادی از جنگل های حرا در تالاب بین المللی میناب سبب نگرانی اهالی این منطقه و دوستداران طبیعت شده است.

یکی از اهالی شهرستان میناب گفت: نزدیک به هشت ماه است که به اداره‌ها و مسئولان مربوطه درباره خطر خشک شدن جنگل‌های حرا گزارش داده ایم.

محمد زارعی افزود: تعدادی از درختان حرا خشک شده یا در معرض خشک شدن هستند و این خشکی‌ها در حال پیشروی است و ریشه درختان حرا نیز کرم زده شده است.

او گفت: امیدواریم مسئولان تا کاملا تالاب از دست نرفته ، سریع‌تر چاره ای بیندیشند.

عبدالعزیز کرد رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سطح جنگل‌های مانگرو با دو گونه حرا و چندل در استان بیش از ۲۰ هزار هکتار است که بیشتر در شهرستان‌های جاسک، سیریک، میناب، بندر لنگه، بندر خمیر، قشم و مرکز استان شهر بندرعباس در نوار ساحلی پراکنده هستند.

عبدالعزیز کرد افزود: تاکنون اداره کل منابع طبیعی هرمزگان بیش از ده میلیون اصله نهال در سواحل مستعد زیر کشت برده است.

او گفت: تردد شناور‌های سنگین در خور‌ها، قاچاق سوخت، قطع سرشاخه‌های حرا، بستن آب راهه‌ها در ارتفاعات با احداث سد‌های بزرگ و کوچک، چرای بی رویه شتر و سایر حیوانات در این جنگل‌ها از عوامل مهم تهدید جنگل‌های مانگرو است.

بخوانید :  سد میناب ۱۰۰ درصد آبگیری شد

کارشناس دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آلودگی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق و تخلیه پساب حوضچه تکثیر و پرورش میگو، دفع غیراصولی زباله‌های شهری و روستایی، تخلیه زباله و پساب لنج‌ها و شناور‌ها، آلودگی ناشی از فاضلاب (فاضلاب شهری  و صنعتی) مهم‌ترین عوامل آلودگی و خشک شدن تالاب تیاب میناب است.

ندا پاکزی نژاد افزود: تمام تالاب‌های بین المللی و مناطق حفاظت شده ساحلی – دریایی هرمزگان تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در ۱۱ منطقه است.

او افزود:مساحت تالاب بین المللی دلتای رود شور، شیرین و میناب (منطقه حفاظت شده تیاب میناب) ۷۸۰۹۹ هکتار است.

کارشناس دبیر خانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان هرمزگان در رابطه با راهکار‌های بهبود وضعیت تالاب تیاب میناب گفت: با توجه به تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب و تصویب این برنامه به عنوان یک سند بالادستی در سال ۹۸ در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، در صورت عملیاتی شدن فاز اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت، بسیاری از معضلات بخصوص در بخش آلودگی و عوامل تهدید این تالاب بر طرف خواهد شد.

شناساندن اهمیت اکوسیستم جنگل‌های مانگرو به جوامع محلی، مبارزه با قاچاق سوخت و تردد شناور‌های غیرمجاز در محدوده جنگل‌های حرا و همچنین اجرای سریع برنامه‌های مدون مدیریت زیست بومی تالاب تیاب میناب می‌تواند از حذف زود هنگام این گوهر گرانبهای سبز از چرخه طبیعت جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2212
  • کد خبر : 2212
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
  • 756 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.