تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1399 - 14:29

احیاء نخیلات تنها راه نجات باغ‌های فرسوده در هرمزگان است

احیاء نخیلات تنها راه نجات باغ‌های فرسوده در هرمزگان است
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: با توجه به اینکه ۹۰درصد باغ‌های این استان نخیلات و مرکبات بوده، اصلاح و احیاء نخیلات تنها راه نجات باغ‌های فرسوده است.

مسعود گرگیج روز یکشنبه در گردهمایی مدیران باغبانی جهادکشاورزی سراسر کشور که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، خواستار اصلاح و احیاء باغ‌های فرسوده و قدیمی براساس چرخه اعتباری دهه۷۰ شد و این برنامه عملیاتی را تنها راه نجات نخیلات هرمزگان و دیگر استان‌های جنوبی کشور دانست.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰هزار هکتار باغ فرسوده در هرمزگان وجود دارد که اصلاح آن‌ها در سال جهش تولید در اولویت برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان قرار می‌گیرد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: بزرگترین سایت اصلاح باغ‌ها در شهرستان میناب با مساحت ۸هزار هکتار وجود دارد که عملیات اجرایی احیاء ۲ هزار هکتار آن از سال گذشته آغاز شده است و اصلاح باغ‌های درجه۲ و ۳ هم در صورت تخصیص اعتبارات لازم یارانه نهال به استان انجام می‌شود.

گرگیج خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اهمیت سطح کشت گلخانه‌ای در هرمزگان، اجرای این طرح در سال جاری به میزان ۵۵۰ هکتار معادل ۵برابر نسبت به چهار سال گذشته افزایش داشته است.

وی بیان کرد: ۹۰۰هکتار طرح گلخانه در سال‌جاری پیش‌بینی شده که ۶۰۰هکتار آن به صورت احداث عملیات زیرساخت مجتمع گلخانه‌ای و احداث ۳۰۰هکتار گلخانه با استفاده از تسهیلات بانکی است.

در استان هرمزگان حدود ۵۰ رقم خرما وجود دارد که بیشترین آن‌ها را مرداسنگ، زرد، خنیزی، کریته، آل مهتری، زرک، مضافتی، هلیلی، خاصویی، شاهانی و پیارم تشکیل می‌دهد و محصول پیارم حاجی‌آباد از کیفیت بالا و ارزش صادراتی برخوردار است.

با توجه به استقبال کشاورزان، توسعه کشت گلخانه‌ای در سال گذشته به دو برابر افزایش یافت و از ۳۰۰هکتار تعهد ابلاغی به وزارت جهادکشاورزی این میزان به ۶۴۵ هکتار رسید و استان در این زمینه توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

بخوانید :  صدور هشدار جوی زرد مدیریت بحران استانداری هرمزگان

در راستای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی‌بر انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ای، در آذرماه ۹۸، ۵هزار و ۱۳۶هکتار سطح گلخانه‌ای در هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرد که برای ۴۵ هزار نفر نیز اشتغالزایی صورت گرفت.

تاکنون۳هزار و ۱۷۰هکتار زیر ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان احداث شده که یک هزار و ۹۶۶ هکتار نیز توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=1512
  • کد خبر : 1512
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 722 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.