تاریخ انتشار : 26 مرداد 1399 - 14:23
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

آینده آبی خوبی در انتظارِ شرق هرمزگان است/ بهره‌برداری از ۹ پروژه آبرسانی

آینده آبی خوبی در انتظارِ شرق هرمزگان است/ بهره‌برداری از ۹ پروژه آبرسانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۹ پروژه آب و فاضلاب در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال در مناطق شرق هرمزگان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در نشست مشترک با نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه؛ آینده آبی خوبی در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای شرق هرمزگان پیش بینی کرده‌ایم، به تشریح اقدامات انجام شده در شهرستان های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد پرداخت.

وی با بیان اینکه جمعیت شرق هرمزگان عمدتا روستایی بوده که به تبع افزایش حجم خدمات رسانی آبفا را می‌طلبد، اظهار داشت: در این رابطه، طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با هدف ارائه خدمات بیشتر و کاهش تنش‌های آبی در مناطق روستایی اجرا شده است.

امین قصمی افزود: همچنین در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به روستاها، آبفا ساختارهای شهرستانی خود را ارتقا داده است به طوری که در هر شهرستان چند ناحیه آب و فاضلاب راه اندازی شده است.

مدیرعامل آبفا استان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در شرق هرمزگان، گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۹ پروژه آب و فاضلاب در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال در این مناطق اجرا شده است که بهره برداری از فاز نخست طرح ملی جگین- جاسک، آب شیرین کن ۳ هزار مترمکعبی بونجی، طرح تامین آب شهرهای زیارتعلی و بیکا، فاز اول مجتمع‌های آبرسانی نازدشت و خیرآباد رودان از جمله این پروژه‌ها است.

قصمی همچنین سد جگین را به عنوان یک ظرفیت بزرگ در تامین آب شرق استان بیان کرد و گفت: بنا داریم با استفاده از این ظرفیت به بی آبی در شهرهای جاسک و بشاگرد پایان دهیم.

وی افزود: با بهره برداری از فاز اول طرح ملی جگین – جاسک در سال ۹۴ (با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال)، جمعیتی بالغ بر ۱۴۳ هزار نفر شامل؛ بندرجاسک، ۱۰۵ روستای مسیر و ناحیه نظامی (ناوگان دریایی جنوب) از آب شرب با کیفیت و پایداری بهره مند شدند، همچنین در ادامه این پروژه، آبرسانی از سد جگین تا کوه مبارک گسترش می‌یابد که روستاهای بیشتری در این مسیر از آب شرب بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل آبفا استان با اشاره به پروژه‌های آماده بهره برداری در سال جاری، گفت: تعداد ۹ پروژه آبرسانی در مجموع با اعتباری برابر یک هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال در حال اجراست که با بهره برداری از این پروژه ها جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

بخوانید :  جزئیات ۵ فرد مبتلا به امیکرون در هرمزگان اعلام شد

وی اضافه کرد: بهره برداری از مجتمع کرتی گابریک و کمبکی جاسک، انتقال آب به شهر گرو سندرک، آبرسانی به مجتمع شهوار-جانشینی میناب و آبرسانی به مجتمع های برنطین ، آذینی و بندزرک از جمله این پروژه هاست. 

قصمی همچنین به بهره برداری از فاز نخست طرح ملی آبرسانی از سد جگین به شهر سردشت در تیرماه امسال توسط رئیس جمهوراشاره کرد و گفت: این پروژه به ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه ، نیاز آبی شهر سردشت و ۸ روستای مسیر شامل وی، چخون، رازکا، جکدان،علی آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر با جمعیتی برابر ۹هزار نفر را تامین می کند.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین از اجرای فاز اول طرح آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران خبر داد و گفت: با تکمیل و بهره برداری از این طرح در نیمه دوم امسال، علاوه بر شهر گوهران، ۱۲ روستای مسیر نیز از آب شرب پایدار بهره مند می شوند.

وی ادامه داد، در ادامه تکمیل این خط، آب شرب ۵۴ روستای دیگر نیز از سد سهران تامین خواهد شد که با تامین اعتبار مورد نیاز خطوط فرعی بیشتری ایجاد و و تعداد روستاهای بهره مند از این خط انتقال افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: امسال دو پروژه آب شیرین کن زیارت و کرگان در مجموع با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب در شبانه روز و اعتباری برابر ۴۵۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اجرا و آماده بهره برداری است. 

به گفته قصمی سه پروژه شامل فاز دوم آبرسانی به روستاهای مجتمع سهران، مجتمع آبرسانی به جاسک از سد جگین و مجتمع امام توکهور در مجموع با اعتبار یک هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال از جمله پروژه های در حال اجرا آبفا در شرق استان است. 

وی همچنین به طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: از جمله پروژه‌های مهمی که برای این شهرستان تعریف شده است، آبرسانی از سد سرنی به میناب است که بزودی کلنگ زنی خواهد شد.

قصمی افزود: با تکمیل این پروژه، ظرفیت برداشت آب از دشت میناب کاهش چشمگیری خواهد داشت و این ظرفیت در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با مجموع اقداماتی که در امورآبفای میناب در حال انجام است، مشکل آب شهرها و روستاهای این شهرستان نیز به حداقل ممکن برسد.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2229
  • کد خبر : 2229
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : تسنیم
  • 1965 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.