تاریخ انتشار : 30 مهر 1399 - 17:02
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی خبر داد:

کاهش ۴۸ درصدی مصرف آب در پی استفاده از آبیاری تحت فشار در میناب

کاهش ۴۸ درصدی مصرف آب در پی استفاده از آبیاری تحت فشار در میناب
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در اراضی شمالی دشت میناب، کاهش 48 درصدی مصرف را در پی داشته است.

حامد ترکمندی با اشاره به خشکسالی‌های ۲ دهه اخیر در استان هرمزگان، اظهار کرد: با وجود کمبود شدید منابع آب زیر زمینی، برای توسعه و پایداری کشاورزی در استان هرمزگان باید از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

وی عنوان کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای افزایش راندمان در آبیاری اراضی کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند کمک خوبی به کاهش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اهداف استفاده از سامانه های نوین آبیاری، خاطرنشان کرد: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری در سطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقاء بهره وری آب کشاورزی، تسکین مشکلات ناشی از بحران کم آبی و کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی ها است.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که بیش از سه هزار هکتار از اراضی تحت عنوان شبکه شمالی میناب در حال کشت زراعی هستند، ابراز داشت: برای تامین آب شرب این میزان از اراضی ۱۵ میلیون متر مکعب آب از سد شمیل و نیان اختصاص داده شده است.

ترکمندی با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیون متر مکعبی اراضی باغات دشت میناب، تصریح کرد: تا شهریور ماه سال‌جاری بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب آب در این اراضی رهاسازی شده است.

وی مطرح کرد: در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ که اراضی به صورت غرق‌آبی آبیاری می‌شدند، برای آبیاری هزار و ۴۷۳ هکتار از اراضی دشت شمالی میناب حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به انجام پروژه نوین سازی شبکه‌های آبیاری کشاورزی اراضی شمالی دشت میناب در سال ۹۸-۱۳۹۷، تشریح کرد: پس از استفاده کشاورزان از روش آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، شاهد افزایش چشم‌گیر راندمان آبیاری بودیم.

بخوانید :  کشف 400 کیلو تریاک در پوشش خیار سبز

ترکمندی اظهار کرد: در سال ۹۸-۱۳۹۹ بیش از هزار و ۸۸۷ هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب با حجم آبی حدود هشت میلیون متر مکعب مشروب شدند. یعنی با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری سطح زیر کشت افزایش و میزان مصرف آب کاهش پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3040
  • کد خبر : 3040
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : برنا
  • 771 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.