تاریخ انتشار : 14 تیر 1400 - 13:26
در صورت خسارت دیدن از قطع برق؛

چگونه از شرکت برق خسارت بگیریم؟/ مدارک لازم برای اثبات

چگونه از شرکت برق خسارت بگیریم؟/ مدارک لازم برای اثبات
خاموش شدن ناگهانی ناشی از قطع برق، سلامت لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی را تهدید می‌کند که می توان خسارت آن را دریافت کرد.

این روزها که کشور درگیر خاموشی‌هاست، یک سوال جدی این است که در صورتی که از این خاموشی‌ها خسارتی دیدیم، می‌توانیم آن را از اداره برق مطالبه کنیم؟

اداره برق این موضوع را پیش‌بینی کرده و حتی خود را در برابر خسارات احتمالی بیمه هم کرده است. البته پول بیمه از من و شما گرفته می‌شود و روی قبض برق می‌آید که این مبلغ برای مشترکان خانگی در شهر ۱۰۰ و روستاها ۵۰ تومان است. مشترکان تجاری هم در شهر هزار و در روستاها ۵۰۰ تومان است.

برای اینکه بدانید آیا خسارت قطعی یا نوسان برق به شما تعلق می‌گیرد یا نه بد نیست در ابتدا نکات زیر را بخوانید.

نکته نخست به‌طور طبیعی، استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نمی‌توانند خسارت دریافت کنند. ضمناً اداره برق می‌گوید خسارتی برای لامپ، تبلت، گوشی، موبایل، شارژر، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل نمی‌دهد، چرا که شامل تجهیزات خانگی نیستند.

نکته دوم اینکه برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵ میلیون تومان و انفجار و آتش‌سوزی حدود ۹۵ میلیون تومان و غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری (یعنی مطابق دیه) بوده است.

نکته سوم این است که مقصر حادثه نباید خود مشترک باشد. مثلاً اگر سیم‌کشی ایراد داشته باشد یا کنتور را دستکاری کرده باشند.

نکته چهارم. حتی در صورتی‌که شرکت برق طبق ساعاتی که اعلام کرده، خاموشی را لحاظ کند، باید خساراتی را که ناشی از قطع یا نوسان برق باشد، پرداخت کند.

نحوه دریافت خسارت

در صورتی که شرایط بالا را خوانده‌اید و می‌دانید که می‌توانید از اداره برق خسارت بگیرید باید به آدرس bime.tavanir.org.ir بروید و در آنجا خسارت را ثبت کنید. مدارک لازم برای استفاده از این بیمه را در ادامه می‌خوانید:

بخوانید :  آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در میناب + فیلم

۱- مدارک عمومی: تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک یا تصویر صورت‌حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت.

۲- خسارت واردشده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری: فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با مهر و امضا)

۳- خسارت آتش‌سوزی: تصویر محل حادثه (۲ عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری

۴- خسارت ناشی از انفجار: تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر فهرست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، دو تصویر از محل حادثه

۵- خسارت هزینه پزشکی: تصویر صورت‌حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی صلاح.

۶- خسارت نقص عضو: تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت‌حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه.

۷- حادثه منجر به فوت: تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر گواهی انحصار وراثت.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=5174
  • کد خبر : 5174
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : مهر
  • 680 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.