تاریخ انتشار : 28 بهمن 1399 - 20:27

هزاران تن محصول گوجه فرنگی و پیاز کشاورزان منطقه هشتبندی میناب در معرض نابودی

هزاران تن محصول گوجه فرنگی و پیاز کشاورزان منطقه هشتبندی میناب در معرض نابودی
کشاورزان مینابی در فروش محصولات خارج از فصل مانند گوجه فرنگی و پیاز همچنان با مشکل روبرو هستند و محصولاتشان در معرض نابودی قرار گرفته است.

منطقه هشتبندی در شهرستان میناب با بیش از ۱۵ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان هرمزگان و کشور در تولید محصولات صیفی و باغی خارج از فصل است. در این منطقه به واسطه وجود منابع آب شیرین و خاک حاصلخیز انواع صیفی جات نظیر گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه، خیار سبز، فلفل، لوبیا، کلم، بادمجان و… کشت می‌شود.

یکی از معضلاتی که پایداری کشاورزی در قطب کشاورزی هرمزگان را تهدید می‌کند افت شدید قیمت محصولات کشاورزی است که سبب تحمیل خسارت‌های سنگین و جبران ناپذیر به بهره برداران کشاورزی می‌شود و این مشکلی است که هر ساله تکرار می‌شود و چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده نمی‌شود.

افت شدید قیمت محصول مرغوب گوجه فرنگی و پیاز این روزها امان کشاورزان را بریده و موجب ایجاد نارضایتی گسترده‌ای میان آنها شده است و در سال جهش تولید که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند در کمال ناباوری دسترنج آنها مقابل چشمانشان که با صرف هزینه‌های هنگفت به مرحله برداشت رسانده‌اند در معرض نابودی است.

گوجه کاران مینابی با مشکل فروش محصول روبرو هستند

علی کرم زاده یکی از کشاورزان گوجه کار منطقه هشتبندی در این رابطه گفت: افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی باعث شده است هزینه‌های تولید جبران نشود.

وی گفت: سبد خالی گوجه فرنگی ۸,۵۰۰ تومان از کارخانه جات خریداری می‌شود در حالی که یک سبد ۲۰ کیلویی محصول مرغوب گوجه فرنگی ۲۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری نمی‌شود.

کرم زاده تصریح کرد: رسیدن هرکیلو گوجه فرنگی در هشت بندی به کمتر از ۱,۰۰۰ تومان کفاف هزینه‌های تولید شامل بذر، کود، کارگر، هزینه آب، برق، حمل محصول به بازار و هزینه خرید سبد را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی و پیاز سبب شده است کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت نداشته باشد و هزاران تن محصول مرغوب در معرض نابودی است.

لزوم بازاریابی فروش محصولات گوجه فرنگی و پیاز

محمد پورمحمدی نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی در خصوص آخرین وضعیت بازار محصول گوجه فرنگی و پیاز، عنوان کرد: منطقه توکهور و هشتبندی به عنوان قطب اصلی کشاورزی استان هرمزگان در تولید محصولات خارج از فصل کشور است که محصولات تولیدی کشاورزان به دلیل نبود بازار در معرض نابودی قرار دارد.

بخوانید :  رهاسازی یک گربه جنگلی به زیستگاهش در میناب

وی افزود: قریب به ۱۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی در منطقه هشتبندی به کشت محصول گوجه فرنگی و پیاز اختصاص دارد که به دلیل نبود بازار محصول کشاورزان در معرض نابودی کامل قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی در همین رابطه گفت: به دلیل افزایش بی سابقه نرخ ارز و در پی آن افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، کشاورزان با صرف هزینه‌های سرسام آور و هنگفت محصول را به مرحله برداشت رسانده‌اند و اگر تدبیری در حمایت از آنها اندیشیده نشود ورشکستگی کامل صدها بهره بردار کشاورزی و بیکاری هزاران کارگر کشاورز را در پی دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: وعده‌های مسئولان استانی و شهرستانی در حمایت از کشاورزان در سال جهش تولید عملی نشد و شایسته نیست رکن تولید کشور در این اوضاع نابسامان اقتصادی به حال خود رها شود.

وی خاطرنشان کرد: افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی و پیاز به جایی رسیده است یا محصول بازار ندارد یا با نازل‌ترین قیمت خریداری می‌شود که کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی در همین رابطه گفت: از استاندار هرمزگان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی انتظار است با اتخاذ اقدامات فوری نظیر خرید تضمینی محصولات توسط تعاون روستایی و افزایش صادرات از نابودی هزاران تن محصول مرغوب گوجه فرنگی و پیاز و ورشکستگی کشاورزان در سال جهش تولید جلوگیری کنند.

پورمحمدی تصریح کرد: عدم حمایت از بخش کشاورزی به عنوان رکن تولید کشور معضلات اجتماعی نظیر روی آوردن افراد جویای کار بیکار شده به پدیده شوم قاچاق را در شرق هرمزگان در پی دارد که زمینه ساز ناامنی نیز می‌شود.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی خلع اساسی کشاورزی منطقه هشت بندی هرمزگان است که سالهاست بر زمین مانده است و با وجود وعده‌های متعدد اقدامی صورت نگرفته است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3877
  • کد خبر : 3877
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : مهر
  • 1295 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.