تاریخ انتشار : 19 مهر 1403 - 18:02

قاچاق سوخت در هرمزگان نیازمند تدابیر کلان و جامع است

قاچاق سوخت در هرمزگان نیازمند تدابیر کلان و جامع است
مهدی میرآبی، نویسنده روزنامه‌نگار، در یادداشت ارسالی برای "صدای میناب"، تصمیم به راه‌اندازی ایست بازرسی موقت در جاده بندرعباس-میناب در مبارزه با قاچاق سوخت را اقدامی بی تاثیر دانسته و خواستار اقدامات کلان‌ و جامع برای حل این معضل شد.

اخیرا رئیس کل دادگستری هرمزگان در خبری اعلام کرده است : «برای کنترل و برخورد با خودروهای شوتی و گازوئیل کش بصورت موقت ایست و بازرسی در باند رفت جاده بندرعباس-میناب راه اندازی می شود.»

این گفته‌ی آقای قهرمانی زمانی مطرح می‌شود که حادثه چند روز پیش منجر به فوت سه عضو یک خانواده شد. و گویا این تصمیم در راستای کنترلِ بیشتر جاده‌ها و جلوگیری از ناامنی و کاهش تلفات قرار است صورت بگیرد. واقعیت این است که به گمان من چنین اقدامی که اسم «موقت» هم روی آن است هیچ تأثیری بر کند شدن حمل سوخت و بازگشت آرامش و امنیت به جاده‌ها نخواهد داشت.

این یک قاچاق معمولی نیست. عقبه‌ای به بلندیِ دو دهه دارد و به شکل سیستماتیک و سازمان یافته رواج دارد. بطوری که همه از آن نان می‌خورند! در کل جغرافیای هرمزگان و محدوده‌ی تردد این ماشین‌های شوتی ده‌ها پاسگاه و ایست‌وبازرسی (نه موقت بلکه دائم.) وجود دارد، حالا یکی هم به آن‌ها اضافه شد. این پاسگاه هم همان کاری را انجام می‌دهد که بقیه ایست‌وبازرسی‌ها دارند انجام می‌دهند. غیر از این است؟

بنابراین با دایر نمودن یک پاسگاه و بازرسی نمی‌توان مانع و سد راه قاچاق‌چیان شد. به عبارت دیگر امنیت مردم با تصمیماتی از این قبیل تضمین نمی‌شود. این مشکلِ خانمان سوز که شبیه استخوان در گلوست نیاز به تدبیر و تصمیم در سطح کلان دارد. تصمیمی فراتر از استان _در سطح وزیران و نمایندگان ملت_ با روشی کاملاً هوشمندانه، مطالعه شده و کارشناسی، که از یک سو با شفاف سازی قیمت سوخت و تغییر بهای آن همراه باشد و از طرفی شرایط مردمِ مرز نشین از سهم و سوختی که حق‌شان است لحاظ شود.

بخوانید :  اختلال در سیستم بانک صادرات/واریز مبالغ به حساب مشترکان هرمزگانی

باید تک‌تک نمایندگان مردم شهرهای هرمزگان همراه با استاندار، نماینده ولی‌فقیه و افرادی از جنس آقای قهرمانی بسیج شوند، صدای مردم باشند و به دولت فشار بیاورند تا برای این معضل فکر عاجلی بکند. هر تصمیمی که باشد باید هرچه زودتر عملیاتی شود تا جلوی این حد از مرگ‌ومیر و خانه خراب شدن مردم گرفته شود. مسئولین اگر آب دست‌شان است باید زمین بگذارند و به این وضع جهنمی و ویرانگر یک‌بار برای همیشه پایان دهند.

باور کنید نوشتن در این مورد از بس تکرار شده که من را هم ناامید و آزرده و افسرده کرده است. این‌ها جان و جسم «انسان» است که در جاده‌ها زنده‌زنده می‌سوزند نه چیز دیگر!

مهدی میرآبی
نویسنده و روزنامه‌نگار

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=14377
  • کد خبر : 14377
  • نویسنده : مهدی میرآبی
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 269 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.