تاریخ انتشار : 29 بهمن 1399 - 19:07
رییس اداره منابع طبیعی میناب خبر داد :

شکوفه دادن گونه جنگلی بادام کوهی در میناب

شکوفه دادن گونه جنگلی بادام کوهی در میناب
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب گفت: گل دهی بادام کوهی در سطح این شهرستان آغاز شده و تا نیمه اسفندماه ادامه دارد.

خسرو بهرامی‌نژاد روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: مهم ترین ذخیره گاه‌های ژنتیکی درخت بادام کوهی منطقه چهارده روستا در بخش سندرک است و در سایر میناب از جمله ارتفاعات بخش هشتبندی به صورت پراکنده مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بادام کوهی درختچه‌ای پرشاخه با شاخه تَرکه‌ای و راست است که برگ‌های آن بیشتر در بهار دیده می‌شود، از هر درختچه بادام کوهی حدود ٣ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب، بادام کوهی به دلیل تلخ بودن برگ و دانه، بوسیله گوسفندان خورده نمی‌شود و از مقاومت بالایی برخوردار است و ارزش دارویی دارد.

بهرامی‌نژاد افزود: درخت بادام کوهی خواص دارویی و صنعتی داشته و از میوه بادام کوهی برای روغن گیری استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: بادام کوهی اولین گیاهی است که در فصل بهار قبل از درختان دیگر در این منطقه شکوفه می‌دهد و محصول آن در اواخر اردیبهشت تا تا پایان تیر قابل برداشت است.

بادام کوهی در شرق استان هرمزگان به نام “کَسُودَنگ” و در غرب این استان به نام “اَهلُوک” و در منطقه شمال هرمزگان در حاجی آباد به نام “ˈ الوک” می‌شناسند.

مواد موجود در بادام کوهی شامل آب، انرژی، پروتئین، روغن‌های اشباع نشده، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های B۳, B۲, B۱ در آن تشخیص داده شده است.

خوردن بادام کوهی در درمان تنگی نفس، سرفه و ورم‌های سینه و ریه موثر است اما باید به یاد داشته باشید مصرف حالت خام و تلخ بادام کوهی به دلیل وجود سیانید در آن خطرناک بوده و ممکن است مسمومیت شدید به دنبال داشته باشد، بنابراین در صورتی که تمایل به مصرف خوراکی این میوه طبیعی را دارید از محصول فرآوری شده آن استفاده کنید.

بخوانید :  خلیج فارس مواج می‌شود/دمای هرمزگان کاهش می‌یابد

این درختچه در خاک های عمیق و نیمه عمیق، سنگ ریزه دار و روی تشکیلات آهکی، سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها رویش دارد و در دهه ۷۰ منابع طبیعی و آبخیزداری اهمیت و جایگاه این درختچه را شناخته و برای اصلاح و احیا مراتع کوهستانی اقدام به بذرکاری و نهال کاری آن کرده است.

 شهرستان‌های حاجی آباد، بندرعباس، میناب، بستک و بشاگرد از رویشگاه‌های مهم درختچه بادام کوهی در هرمزگان است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3883
  • کد خبر : 3883
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایرنا
  • 1560 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.