تاریخ انتشار : 05 دی 1400 - 12:43

رهاسازی یک گربه جنگلی به زیستگاهش در میناب

رهاسازی یک گربه جنگلی به زیستگاهش در میناب
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب از رهاسازی یک گربه جنگلی در آن شهرستان خبرداد.

علی رنجبر افزود: پس از ارسال گزارش توسط جوامع محلی وطبیعت دوست هشتبندی شهرستان میناب نیروی یگان حفاظت محیط زیست آن شهرستان به محل اعزام شده و گربه جنگلی زنده گیری شده گرفتار در تله را آزاد و پس از بررسی از سالم بودن آن در زیستگاه مناسبی دور از سکونت گاه های انسانی رهاسازی کردند.

وی اظهار کرد: گربه جنگلی معمولا تک‌زی بوده و برخلاف بسیاری ازگربه سانان، بخش عمده فعالیت آن  طی روز (صبح و اواخر بعدازظهر) صورت می‌گیرد. در زیر بوته‌ها و زیر صخره‌ها لانه می‌سازد و یا در لانه متروک جانورانی نظیر روباه و تشی ساکن می‌شود.

رنجبر با اشاره به اینکه این گربه پراکنش جهانی و توزیع جغرافیایی نسبتاً وسیعی در مصر، خاورمیانه تا ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و افغانستان دارد، اضافه کرد: این گونه معمولاً در ارتفاعات کمتر از ۱۰۰۰ متر یافت می‌شود. زیستگاه این حیوان بیشتر در دره‌های رودخانه‌ی با پوشش گیاهی، بوته‌زارها و جنگل‌های نزدیک به آب، باتلاق‌های رودخانه و بسترهای نیزارها و نواحی دشتی و استپی است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات هم نزدیک اراضی کشاورزی و اطراف روستاها نیز مشاهده میشود. گربه جنگلی به طور عمده از پرندگان به خصوص پرندگان آبزی، خزندگانی مثل مارمولک و مارهای کوچک، انواع جوندگان و قورباغه‌ها تغذیه می‌کند. از آنجا که ۷۰ درصد انرژی روزانه شان را از تغذیه جوندگان کوچک تامین می کنند نقش بسیار موثری در کنترل جمعیت موش ها و سایر جوندگانی دارند که از آفات مهم باغ ها و مزارع کشاورزی هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب عنوان کرد: در نتیجه از بین بردن این گربه توسط انسان در نهایت به باغداران و کشاورزان آسیب خواهد زد. این گربه بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در گروه گونه‌های حمایت شده قرار دارد. تصادفات جاده‌ای، خشک شدن تالاب‌ها و کشتن آنها توسط کشاورزان و باغداران از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت این گربه‌ها در ایران است.

بخوانید :  شناسایی ۵ بیمار مبتلا به سویه اُمیکرون در هرمزگان
لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=7229
  • کد خبر : 7229
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایسنا
  • 2769 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.