تاریخ انتشار : 28 مرداد 1399 - 16:08

تالاب بین‌المللی میناب؛ قربانی‌آلودگی نفتی

تالاب بین‌المللی میناب؛ قربانی‌آلودگی نفتی
گیاهان حرای تالاب بین‌المللی «رود شور شیرین و میناب» مدت‌هاست در میان اختلاف بین قاچاقچیان و نیروهای مرزبانی در حال نابودی‌اند.

گیاهان حرای تالاب بین‌المللی «رود شور شیرین و میناب» مدت‌هاست در میان اختلاف بین قاچاقچیان و نیروهای مرزبانی در حال نابودی‌اند. به‌گزارش فعالان محیط‌زیست، حدود ۷۰۰ اصله حرا در ماه‌های اخیر خشک شده‌اند.

مرتضی زائری، عضو تشکل زیست‌محیطی نگهبانان جلگه میناب می‌گوید: حدود ۷۰۰ اصله درخت حرا در این تالاب در ۵نقطه مختلف از تالاب خشک شده است. چند دلیل مختلف برای خشک‌شدن درختان حرا از سوی متخصصان گیاه‌پزشکی اعلام شده است که مهم‌ترین آن آلودگی‌های نفتی است. گل و لای تالاب آغشته به انواع مواد نفتی به‌خصوص گازوئیل است. خاک در این بخش سیاه‌تر است.

قاچاقچیان سوخت در این منطقه هنگام فرار از دست نیروهای مرزبانی، مواد نفتی را در میان جنگل‌های حرا‌ خالی می‌کنند. پساب‌های کارگاه‌های پرورش میگو، از بین رفتن گونه‌های گل‌خورک و خرچنگ با روش صید ترال  توسط صیادان محلی، عدم‌تامین حقابه تالاب میناب از سد استقلال و ضعیف‌شدن گیاه حرا با نفوذ نوعی کرم در ریشه آن از دیگر دلایل خشک‌شدن گیاه حرا است که از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست میناب در حال پیگیری است.

سال‌هاست جریمه بالای سوخت قاچاق، متخلفان را به تخلیه آن در مناطق دریایی ترغیب می‌کند و از سوی دیگر ناآگاهی نیروهای دریابانی باعث تخلیه و آتش‌گرفتن قایق‌ها در منطقه حفاظت‌شده حرا می‌شود.

سال گذشته دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان محیط‌زیست اعلام آمادگی کرد که می‌تواند کلاس‌های آموزشی برای نیروهای دریابانی برگزار کند که هنگام مواجهه با محموله‌های قاچاق چگونه آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش دهند، ولی به‌نظر می‌رسد رویه تخریب این زیستگاه بین‌المللی کماکان برقرار است.

بخوانید :  آسفالت معابر محله سلیمانی میناب تا قبل از پایان سال انجام می شود
لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2238
  • کد خبر : 2238
  • نویسنده : زهرا رفیعی- خبرنگار
  • منبع خبر : روزنامه همشهری
  • 716 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.