تاریخ انتشار : 27 فروردین 1401 - 12:11

احتمال طغیان سرخک در هرمزگان

احتمال طغیان سرخک در هرمزگان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به تردد اتباع بیگانه احتمال ورود سرخک و طغیان این بیماری در استان وجود دارد.

فاطمه نوروزیان گفت:تاکنون موارد مثبت جدید سرخک شناسایی نشده اما با توجه به شیوع این بیماری در کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان و تردد اتباع این کشورها در هرمزگان احتمال ورود و طغیان این بیماری وجود دارد.

او با بیان اینکه در سال گذشته، تنها ۱۳ مورد تایید شده بیماری سرخک را در استان هرمزگان شناسایی کردیم، گفت: از سال گذشته تاکنون موارد مثبت جدید سرخک شناسایی نشده.

سرخک یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان به آن مبتلا می شوند و اصولا طغیان و اپیدمی های سرخک، در فصل بهار در مناطقی که واکسیناسیون صورت نمی گیرد یا درصد واکسیناسیون رضایت بخش نیست، رخ می دهد.

بیماری سرخک در کودکان از طریق قطرات تنفسی، آب دهان و تماس مستقیم با ضایعات پوستی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و ویروس این بیماری در گلو و بینی کودک بیمار به سرعت تکثیر می‌شود.

افراد آلوده به ویروس می توانند از ۴ روز قبل تا ۷ روز بعد از ظاهر شدن ضایعات پوستی بیماری را انتقال دهند و دوره نهفتگی بیماری سرخک ۱۰ تا ۱۴ روز است.

بیماری سرخک با علایم تب شدید، آبریزش بینی و سرفه آغاز می شود و این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می کند.

بعد از ۳ روز از علائم بیماری سرخک، به صورت قرمز رنگ بر رو پوست نمایان می شود و در دوران نقاهت تا زمانی که فرد بهبودی کامل پیدا کند، ادامه دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: حداکثر شیوع بیماری در اطفال کمتر از پنج سال بوده و بطور کلی سرخک یک بیماری دوره کودکی است که می تواند بصورت یک بیماری خطرناک در بالغین جوان درآید.

بخوانید :  اراذل و اوباش سابقه‌دار به دام افتاد / دستگیری «عقرب سیاه» در میناب

نوروزیان با اشاره به اینکه شایع ترین عوارض بیماری سرخک در برخی کودکان شامل پنومونی و ضایعه مغزی است، گفت: دُز اول واکسن سرخک در ۱۲ ماهگی و دُز دوم واکسن در ۱۸ ماهگی به منظور پیشگیری از ابتلاء کودکان به این ویروس تزریق می‌شود.

او گفت: بیماری سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی است و افراد دارای بیماری زمینه ای در صورت ابتلا به سرخک را با عوارض شدید و حتی مرگ و میر مواجه خواهند شد.

نوروزیان با اشاره به اینکه با بروز علائم تب شدید در کودکان، ضرورت دارد که والدین، فرزندانشان را به مراکز درمانی برده و از رو والدین بایستی در چنین شرایطی از فرستادن کودکان شان به مدرسه خودداری کنند، گفت:والدین باید بدانند که سرخک فقط بثورات ریز روی پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه این بیماری می‌تواند خطرناک باشد و اگر به کودک خود واکسن سرخک تزریق نکرده‌اید؛ در اولین قدم این کار را انجام دهید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، تنها ۱۳ مورد تایید شده بیماری سرخک را در استان هرمزگان شناسایی کردیم و در همین راستا با تزریق واکسن تکمیلی برای کودکان زیر ۵ سال، در تمام جهات اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دادیم، گفت: از سال گذشته تاکنون موارد مثبت جدید سرخک شناسایی نشده است اما کشورمان به علت تردد افراد مهاجر کشورهای همسایه شرقی، در معرض خطر جدی طغیان سرخک قرار دارند و از آنجایی که ایران به عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر محسوب می شود، قطعا احتمال بروز سرخک زیاد است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=8141
  • کد خبر : 8141
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
  • 997 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.