تاریخ انتشار : 12 خرداد 1399 - 22:51
در پی حمله مسلحانه به خودرو حامل زندانیان میناب؛

پاسخگو نبودن مسئولان استانی و مرجعیت رسانه های معاند

پاسخگو نبودن مسئولان استانی و مرجعیت رسانه های معاند
وقوع حمله مسلحانه به مینی بوس حامل زندانیان ‎میناب و پاسخگو نبودن مسئولان به رسانه های داخلی بار دیگر سواد رسانه ای ضعیف مدیران هرمزگانی و همچنین افزایش مرجعیت رسانه های معاند را به رخ کشید.

چند روز پیش در میناب شماری از زندانیان در حالی که سوار بر مینی بوس زندان بودند، موفق به فرار شدند. در این واقعه که به سرعت از سوی منابع محلی مخابره شد و رسانه های خارج از کشور آن را به سرخط خبرهای خود بدل ساختند، افراد ناشناس مسلح به مینی‌بوس آبی رنگ حامل زندانیان حمله کردند و موجب فرار زندانیان شدند.

این اطلاعات گنگ از سوی اکثر رسانه های معاند در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی با اهداف خاص مخابره شد اما رسانه های رسمی و محلی استان به عنوان منابع اولیه این خبر از هر دری که برای گفت و گو با مسئولان استانی وارد شدند، فردی را برای پاسخگویی به افکار عمومی نیافتند تا شاهد رشد اخبار جعلی و شایعات عجیب و غریب در این باره باشیم.

در نگاه کلی موضوعى که همه رسانه هاى هرمزگان طى دو سه سال اخیر از آن به عنوان چالش اصلی در فضاى اطلاع رسانى یاد مى کنند؛ پنهان کارى، کندی در پاسخگویی و فرار رو به جلوی مسئولان استانى در مواجهه با انتشار اخبار است که تکرار این گونه پنهان کارى ها به اعتبار رسانه های محلی لطمه وارد کرده است.

باید بپذییم که این اعتبارزادیى از رسانه موجب مى شود ناخواسته مردم به سمت رسانه های معاند که ایدئولوژى و هدف خاص خود را دنبال می کنند و منافع ملى را به خطر مى اندازند، سوق داده شوند. مسئولان با پرهیز از اطلاع رسانى سریع و شفاف و دنبال کردن چنین رویه اى ذائقه رسانه اى مردم را شرطى مى کنند، تا در هنگام وقوع بحران جامعه براى اطلاع از این اخبار به سمت رسانه هاى خارجى بروند.

بخوانید :  آسفالت معابر محله سلیمانی میناب تا قبل از پایان سال انجام می شود

نشر این گونه اخبار از سوى رسانه هاى خارج نشین در حالى اتفاق مى افتد که بین مکان حادثه و رسانه هزاران کیلومتر فاصله وجود دارد و متاسفانه رسانه هاى داخلی که در بطن حادثه حضور دارند، با رویکرد نامناسب مسئولان و مخاطرات اطلاع رسانی در فضای بسته داخلی از مرجعیت فاصله می گیرند و قافیه را به رسانه های معاند می بازند.

نبود منابع خبرى موثق و خوددارى مسئولان هرمزگانى از اطلاع رسانى در زمان بحران و درگیرى هایى مانند حمله مسلحانه به خودروى حامل زندانیان میناب و فرار تعدادى از آنان، باعث مى شود تا آنانى که در حوزه خبر فعالیت دارند، در این نبرد رسانه ای عرصه را به رقیبان خارجى و مجازى خود واگذار کنند.

امیدواریم مدیران استانی هر چه سریع تر متوجه شوند که در عصر اینترنت انتشار اخبار و اطلاعات، نه در ساعات ابتدایی وقوع آن که در کسری از ثانیه مخابره می شود.

با توجه به تاکیدهای مکرر اصحاب رسانه در جلسات هم اندیشی و انعکاس این دغدغه به مسئولان ذی‌ربط، انتظار می رود که هر چه سریع تر مدیران استانی با اتخاذ تدابیری راه انتشار آزاد و سریع اخبار موثق از سوی منابع رسمی را هموارتر کنند و دریابند که در وضعیت کنونی کتمان واقعیت تنها عرصه را برای گسترش شایعات و از بین رفتن مرجعیت رسانه های داخلی مهیا می کند.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=1860
  • کد خبر : 1860
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : خبرگزاری موج
  • 857 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.