سال تحصیلی جدید در میناب، در حالی آغاز شد که تغییرات در طرح و رنگ فرم مدارس ، نارضایتی گسترده والدین و دانشآموزان را به همراه داشته است.
طولانی شدن زمان انتظار برای دریافت لباس و انحصاری بودن فروش لباس توسط یک تولیدی، باعث شد تا بسیاری از دانشآموزان در روزهای ابتدایی مهر بدون لباس فرم بمانند و والدین با دردسرهای فراوان مواجه شوند.
بررسیها نشان میدهد بخشی از این مشکلات ناشی از عدم رعایت قوانین مصوب و شیوهنامه ابلاغی برای تغییر فرم است. در گفتگو با عدنانی، رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره آموزش و پرورش میناب، روشن شد که تغییر فرم مدارس نیازمند مجوز استان است و پیش از آن باید مصوبه شورای مدرسه و تأیید منطقه اخذ شود. با این حال، برخی مدارس بدون رعایت این مراحل اقدام به تغییر فرم کردهاند.
عدنانی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اقدامات مربوط به تغییر فرم در سال گذشته و با تصمیم مسئولان قبلی بوده است، افزود : در دوره مسئولیت فعلی فقط ۴ مدرسه(علم و ایمان، حضرت معصومه ، مکتب النرجس،شجره طیبه) با مجوز اقدام به تغییر فرم کردند، در حالی که باقی مدارس سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی تغییر فرم داده اند.
علاوه بر این، مدیریت ضعیف تولیدی مربوطه و پذیرش حجم بالای سفارش، موجب تأخیر در تحویل لباسها و نارضایتی شدید والدین شده است. شکایت و حتی حضور پلیس در کارگاه تولیدی نشاندهنده شدت بحران است؛ در حالی که مسئولان تولیدی به جای پاسخگویی شفاف، تصمیم به بستن درب کارگاه گرفته و وعده تحویل لباسها در سوم مهرماه دادهاند.
موضوع دیگر، الزام والدین به خرید از یک تولیدی خاص است؛ اقدامی که برخلاف بخشنامه آموزش و پرورش است. طبق این بخشنامه، مدیران مدارس حق ندارند اولیا را به معرفی به تولیدی خاص محدود کنند و والدین میتوانند بر اساس انتخاب خود، لباس فرم را از فروشگاه یا تولیدی مورد نظرشان تهیه کنند.
در نهایت، پیامدهای این موضوع فراتر از تأخیر در تحویل لباس است؛ فشار مالی، اضطراب والدین و احساس تبعیض میان دانشآموزان از پیامدهای ملموس آن است. لباس فرم باید ابزاری برای نظم و یکپارچگی باشد، نه وسیلهای برای متمایز کردن یا تحمیل هزینههای اضافی بر خانوادهها.
برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلاتی، نیاز است که تغییرات فرم مدارس با رعایت کامل مراحل قانونی و شفافیت در قراردادها انجام شود و نظارت مستمر اداره آموزش و پرورش بر اجرای این فرآیند افزایش یابد.