تاریخ انتشار : 16 شهریور 1403 - 14:34

نارضایتی شهروندان از بوی نامطبوع کود در میناب / تأمین مالی به بهای سلامت عمومی؟

نارضایتی شهروندان از بوی نامطبوع کود در میناب / تأمین مالی به بهای سلامت عمومی؟
بو نامطبوع ناشی از استفاده کود در زمین‌های ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب، که به بخش خصوصی اجاره داده شده است، گلایه شهروندان مینابی را در پی داشته است.

چند روزی است که بوی شدید و آزاردهنده کود حیوانی در بلوار رسالت، بلوار دانشگاه، پارک دانشجو و میدان شیخ‌آباد میناب به مشام میرسد که مشکلاتی برای ساکنان این منطقه به همراه داشته است.

این مشکل ناشی از استفاده کودهای حیوانی در زمین‌های ایستگاه تحقیقات کشاورزی شهر میناب واقع در بلوار رسالت است که چند سالیست جهت کشاورزی به بخش خصوصی اجاره داده شده است.

بوی نامطبوع کود که از این زمین‌ها متصاعد می‌شود، به طور قابل توجهی فضای عمومی پارک و محلات اطراف را تحت تأثیر قرار داده و به یکی از معضلات اساسی برای ساکنان تبدیل شده است. این بوی بد به حدی آزاردهنده است که بسیاری از اهالی منطقه از انجام فعالیت‌های روزمره‌ای چون پیاده‌روی و ورزش در این محدوده محروم شده‌اند.

مردم محلات اطراف از مشکلات جدی ناشی از این وضعیت گلایه دارند و معتقدند که استفاده از این زمین‌های کشاورزی در منطقه مسکونی ، با توجه به بوی نامطبوع و تأثیرات زیست‌محیطی و بهداشتی آن، به شدت بر کیفیت زندگی آنها تأثیر گذاشته است.

ساکنان محلات اطراف ایستگاه ضمن گلایه از بوی نامطبوع کود حیوانی از احتمال شیوع بیماری‌ها و افزایش مگس‌ها نیز ابراز نگرانی کردند و از رسانه صدای میناب خواستار پیگیری موضوع شدند.

در همین راستا طی تماس تلفنی خبرنگار صدای میناب با رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب، گلایه های مردمی به اطلاع ایشان رسانده شد و در ادامه توضیحاتی توسط وی ارائه شد که در ادامه می‌خوانید:

اسحاق زارع، رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی میناب، در گفتگو با خبرنگار صدای میناب در خصوص دلیل اجاره زمین ایستگاه ، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و کم آب شدن چاه های ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب در تلاش هستیم تا با انتقال آب از سد استقلال میناب به این ایستگاه، این مشکل را حل کنیم که مجوز این انتقال اخذ شده، اما برای اجرای پروژه نیاز به ٢میلیارد تومان اعتبار داریم لذا برای تامین منابع مالی پروژه، مجبور به اجاره زمین‌های این ایستگاه به بخش خصوصی هستیم.

زارع در ادامه افزود: در راستای تامین منابع مالی این پروژه، قراردادی سه ساله با بخش خصوصی به امضا رساندیم که بر اساس این قرارداد، زمین‌های ایستگاه به قیمت هر هکتار ۲۰ میلیون تومان اجاره داده شده‌اند که امیدواریم از منابع مالی این اجاره زمین بتوانیم پروژه آبرسانی را انجام دهیم.

بخوانید :  گلایه شهروندان از تعطیلی مرکز تعویض پلاک میناب

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب با اشاره به اعتراض سال گذشته مردم به بوی نامطبوع کود اظهار داشت: سال گذشته نیز مردم به بوی نامطبوع اعتراض داشتند که علت آن استفاده از کود نامناسب و نامرغوب بود که در همان زمان به طرف قرارداد تذکرات لازم داده شد.

وی همچنین به ورود دادستان شهرستان میناب به این موضوع اشاره کرد و افزود : سال گذشته بابت بوی نامطبوع، دادستان شهرستان به این موضوع ورود کردند که توضیحات لازم در مورد دلایل اجاره زمین و تامین منابع مالی برای پروژه آبرسانی به ایشان ارائه شد.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب در پاسخ به نگرانی‌های زیست‌محیطی اعلام کرد که در قرارداد با بخش خصوصی شرط شده است که در صورت بروز مشکلات زیست‌محیطی، حق فسخ قرارداد وجود دارد و اظهار داشت : بوی نامطبوعی که اکنون وجود دارد پس از چند روز رفع خواهد شد و ما در قرارداد این مسئله را مد نظر قرار داده‌ایم.

زارع در پایان به مزایای بلندمدت اجرای پروژه انتقال آب سد به این ایستگاه اشاره کرد و گفت: حل مشکل کم آبی ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب موجب احیای باغ‌های این ایستگاه خواهد شد که به سرسبزی و طراوت شهر کمک خواهد کرد لذا در آینده مردم از فواید این پروژه بهره‌مند خواهند شد.

به هر حال با توجه به توضیحات رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب این سوال مطرح می‌شود که آیا اجاره زمین‌های این ایستگاه تحقیقاتی به بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه آبرسانی، می‌تواند سلامت عمومی را تحت‌الشعاع قرار دهد؟
با وجود برنامه‌های آتی برای احیای باغ‌ ایستگاه تحقیقات، نگرانی‌ها درباره پیامدهای زیست‌محیطی و بهداشتی همچنان پابرجاست. آیا این اقدامات در نهایت به نفع مردم خواهد بود یا به قیمت به خطر افتادن سلامت و کیفیت زندگی جامعه تمام خواهد شد؟

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=14005
  • کد خبر : 14005
  • نویسنده : مصیب جعفری
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 2912 بازدید
  • ۶ دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0
  1. بخصوص غروب ک میشه نمیتونیم از اون مسیر رد بشیم بوی خیلی‌ آزار دهنده ای داره

  2. چند مدتی است اصلا اداره بیمه سری ب مغازه ها کارگاه ها و …نمیزند و حق کارگران در محدوده میناب از فلکه فرودگاه تا زهوکی .هیچ بازرسی انجام نمیشه لطفا رسیدگی کنید

  3. شهرستان های جنوب کرمان هم به همین درد گرفتارند

  4. بوی کود مرغ ک تو روستاهای طرف شرق هست از این بدتره
    هیشکی ب داد ما نمیرسه

  5. باسلام کسی نیست پیگیر حقوق شهرداری بشه پدر کارگرها در اومده در مدرسه ها کسی جوابگو نیست

  6. اقای جعفری خدا خیرت بده که پیگیر هستن . جهاد کشاورزی شیخ ابادم زمیناشو اجاره میده چن مدت دیگه بوی کود کل محله شیخ اباد بر میداره .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.