براساس اعلام رسمی برخی از مسئولان کشوری، بیشترین قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است، اما رانندگان خودروهای بنزین سوز در هرمزگان تاوانش را می دهند و تصمیمات متولیان مربوطه در این سالها منجر به افزایش نارضایتی مردم و ایجاد صف های طولانی سوختگیری شده است.
هرمزگانی ها در سال های اخیر بخش زیادی از وقت شان را در صف های طولانی بنزین گذرانده اند و روز به روز شرایط بر آنها سخت تر شده و برای دریافت این سوخت تحقیر شدند و به گلایه های شان که حتی توسط نمایندگان،ولی فقیه در استان ،مجلس ، شوراها و رسانه ها نیز به کرات منعکس شد، توجهی نشد و همچنان صف های چندصدمتری جلوی جایگاه های سوخت گیری بنزین به چشم می خورد.
متاسفانه در بخش های مختلف، حساب متخلفان و قاچاقچیان سازمان یافته از افراد عادی در تصمیم گیری ها جدا نشده است و مردم تاوان تصمیمات و اقدامات نسنجیده و غیرکارشناسی مسئولان را می دهند. در حال حاضر رانندگان خودروهای سواری و سبک بنزین سوز نیز مانند خودروهای گازوئیل سوز بایستی در صف های طولانی و گاهی ساعت ها در صف انتظار بمانند تا بتوانند سوخت گیری کنند.
در همین صف های انتظار خودروهای روشن ،البته هزاران لیتر روزانه سوخت می سوزد و هدر می رود و گویا مسئولان متوجه این موضوع نیستند. از طرفی دیگر ساعت ها منتظر ماندن برای سوخت گیری باعث بازماندن رانندگان از انجام سایر امورات شان شده و با مشکلات دیگری مواجه می شوند. همچنین برای برخی جنگ اعصاب ایجاد شده و امکان درگیری و قتل و… نیز وجود دارد. متاسفانه به آسیب هایی که این صف های طولانی ایجاد کرده است توجه نشده است.
چندماه قبل مسئولان قضایی استان از نصب دوربین های هوشمند در تمام جایگاه های سوخت در هرمزگان خبر داده بودند تا امکان رهگیری خودروهایی که در شبانه روز چندین مرتبه سوخت گیری می کنند ، فراهم شود و در واقع حساب قاچاقچیان سوخت و مصارف موردنیاز و ضروری رانندگان عادی جدا شود. اما متاسفانه همچنان صف های طولانی سوخت در پمپ بنزین ها ادامه دارد.
اخیرا هم اعلام شده که سهم قاچاق بنزین در کشور ناچیز است و بیشترین قاچاق مربوط به گازوئیل است و این موضوع باری دیگر نشان داد تصمیمات نادرستی اتخاذ شده تا صف های طولانی سوختگیری برای رانندگان خودروهای بنزین سوز در استان ایجاد شود و نارضایتی مردم را به همراه داشته باشد .
بایستی در استان، تمام جایگاه ها کارت سوخت آزاد و دوربین هوشمند داشته باشند تا رانندگان به راحتی بتوانند در باک شان بنزین بریزند . البته از آن طرف بایستی حساب قاچاقچیان سازمان یافته سوخت از حساب شخصی که چندلیتر بنزین خودش را برای امرار معاش ودرآمد بیشتر هم می فروشد، جدا شود زیرا مردم قاچاقچی سوخت نیستند.
الان مردم برای بنزین و… در داخل استان با مشکل مواجهند و به آنها برچسب قاچاقچی می زنند، درصورتیکه قاچاقچیان سازمان یافته به قاچاق شان ادامه می دهند و سودهای بادآورده دارند، اما تاوانش را مردم می دهند که دولت و دستگاه های نظارتی و قضایی، امنیتی و انتظامی بایستی در این حوزه تدابیر مناسب تری اتخاذ نمایند تا مردم تاوان ندهند و برچسب قاچاقچی از مردم مظلوم هرمزگان برداشته شود.
در این نوع برخورد با هرمزگانی ها بایستی تجدیدنظر شود و عادلانه مانند سایر ایرانی ها در مرکز کشور با این مردم نجیب وبی توقع برخورد شود .هرمزگانی ها حتی برای سفر داخل استانی با مشکل تامین بنزین برای خودروی شان مواجهند.
سردار رحیمی: اعداد مطرحشده درباره قاچاق بنزین واقعی نیست
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: عمده عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و بخش کوچکی از آن مربوط به بنزین است.
به گزارش خبرگزاری میزان،سردار حسین رحیمی در حاشیه دیدار با کرامت ویسکرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، با رد برخی اعداد مطرحشده در رسانهها درباره حجم قاچاق بنزین در کشور، گفت: اعداد مطرحشده به هیچ وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف میشود.
وی عمده قاچاق سوخت در کشور را مربوط به فرآروده گازوئیل اعلام کرد و افزود: حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی بهشمار میرود و با اجرای طرحهای ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاههای قاچاق هستیم.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این دیدار ضمن قدردانی از تلاشهای مدیران صنعت نفت بهویژه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای همکاری گسترده در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت، بیان کرد: این مجموعه آماده است که با بهرهگیری از همه ظرفیتهای خود برای همکاری با لایههای مختلف حاکمیتی، توان کامل خود را برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت در همه بخشها به کار گیرد.