سرهنگ علی لشکری اعلام کرد که کلاهبرداران در این روش با برقراری تماس تلفنی، خود را بهعنوان کارشناسان شاپرک یا دستگاههای کارتخوان معرفی کرده و مدعی میشوند که مبالغی از تراکنشهای مالی در طول جنگ ۱۲ روزه به حساب افراد واریز نشده است. آنها از افراد میخواهند برای دریافت این وجوه مشخصاتی را وارد کنند.
وی توضیح داد که این افراد سودجو با داشتن برخی اطلاعات اولیه قربانیان، اعتماد آنها را جلب کرده و سپس با دریافت شناسه و رمز از افراد، به حساب بانکی آنها دسترسی پیدا کرده و موجودی حساب را بهطور کامل برداشت میکنند.
سرهنگ لشکری همچنین افزود که کلاهبرداران برای جلوگیری از ردیابی، با استفاده از اطلاعات بانکی افراد اقدام به خرید طلا و سایر کالاها میکنند. وی اشاره کرد که در بین قربانیان این نوع کلاهبرداری، اقشار مختلفی از جمله کارگران وجود دارند که با زحمت فراوان پسانداز اندک خود را جمعآوری کرده بودند.
رئیس پلیس آگاهی هرمزگان از مردم خواست در مواجهه با چنین تماسهایی هوشیار باشند و به اطلاعات شخصی که تماسگیرنده ارائه میدهد، اعتماد نکنند. او تأکید کرد که هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام ندهند.
وی تصریح کرد که هیچ بانک یا سامانه مالی، اطلاعات حساب افراد را از طریق تماس تلفنی درخواست نمیکند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، مراجعه حضوری به بانک امنترین گزینه برای انجام امور مالی و تراکنشها است.














