تاریخ انتشار : 13 مهر 1404 - 22:41

شکایت دوباره شهرداری میناب از رسانه صدای میناب

شکایت دوباره شهرداری میناب از رسانه صدای میناب
شهرداری میناب اخیرا به دلیل انتشار مطالبات مردمی و طرح مشکلات شهری، علیه پایگاه خبری «صدای میناب» به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشراکاذیب شکایت مطرح کرده است.این اقدام، دومین شکایت شهرداری از این رسانه طی دو سال اخیر محسوب می‌شود.

رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی‌اند و حضورشان، ضامن شفافیت، پاسخگویی و اصلاح مسیر مدیریت شهری است. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود مسئولان محلی در برابر نقد و پرسش رسانه‌ها با سعه‌صدر رفتار کنند و نقد را فرصتی برای بهبود بدانند.
اما رخداد اخیر در میناب – شکایت دوباره شهرداری از پایگاه خبری صدای میناب – نشان می‌دهد که هنوز تا تحقق این نگاه حرفه‌ای فاصله زیادی وجود دارد.

شهرداری میناب برای دومین بار در دو سال اخیر از مدیرمسئول صدای میناب شکایت کرده است؛ تکراری که نشانه نوعی مقاومت در برابر نقد رسانه‌ای و شاید تلاشی برای محدود کردن فضای پرسشگری است. به جای آنکه مدیریت شهری با گفت‌وگو و شفاف‌سازی، عملکرد خود را برای مردم توضیح دهد، مسیر شکایت و پرونده‌سازی را برگزیده‌ است.

جالب آن‌که شهردار میناب پیش‌تر در جمع خبرنگاران گفته بود:

«من از هیچ نقد تندی ناراحت نمی‌شوم… امتحان کنید… هر مدلی که می‌خواهید خبرها را کار کنید.»
اکنون اما رفتار عملی او با گفته‌هایش فاصله‌ای آشکار دارد؛ به جای پاسخگویی و گفت‌وگو، مسیر شکایت را انتخاب کرده است.

چرا مدیری که خود رسانه‌ها را به نقد آزاد دعوت می‌کند، در عمل به جای توضیح و شفاف‌سازی، شکایت را برمی‌گزیند؟
آیا نقد رسانه‌ای تا این اندازه برای مدیریت شهری سنگین است که باید به پرونده قضایی تبدیل شود؟

از سوی دیگر، شهردار میناب طی یک سال گذشته حاضر به پاسخگویی به رسانه صدای میناب نبوده و بارها تماس‌های خبرنگار صدای میناب را بی‌پاسخ گذاشته است. این رفتار، نه تنها بی‌اعتنایی به رسانه، بلکه بی‌توجهی به مطالبات مردم است؛ زیرا رسانه‌ها نمایندگان افکار عمومی‌اند و پرسش‌هایشان از زبان مردم بیان می‌شود. وقتی مسئولی از گفت‌وگو با رسانه می‌گریزد، در واقع از پاسخ به مردم گریخته است.

پرسشگری رسانه، مطالبه شخصی نیست

رسانه زمانی که از کاستی‌ها، ضعف‌ها یا مشکلات شهری سخن می‌گوید، نه برای منافع شخصی بلکه به نمایندگی از مردم سخن می‌گوید. رسانه‌ها صدای جامعه‌اند؛ صدایی که شاید گاهی تند باشد، اما صادق و سازنده است. نادیده گرفتن این صدا یا تهدید آن به شکایت، در واقع نادیده گرفتن خواست مردم است.

بخوانید :  افتتاح مدرسه ابتدایی در دورافتاده‌ترین روستای سندرک

قانون مطبوعات چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۳ قانون مطبوعات، انعکاس نظرات، انتقادات و توضیحات مردم و مسئولان از حقوق اساسی رسانه‌هاست. همچنین ماده ۲۳ تصریح می‌کند که در صورت انتشار مطلبی خلاف واقع، مسئول یا شخص معترض می‌تواند جوابیه رسمی ارسال کند و رسانه موظف به انتشار آن است.

به بیان دیگر، مسیر قانونی و منطقی رفع ابهام، ارسال جوابیه است، نه طرح شکایت قضایی. انتخاب مسیر شکایت معمولاً نه مسئله را حل می‌کند و نه تصویری مثبت از مدیریت برجای می‌گذارد؛ بلکه نشانه آستانه تحمل پایین در برابر نقد است.

رسانه، آینه مردم است

جامعه‌ای که در آن نقد خاموش شود، اعتماد نیز خاموش می‌شود. رسانه‌ها با بازتاب مشکلات، به مدیران فرصت می‌دهند تا پیش از گسترش نارضایتی، کاستی‌ها را شناسایی و اصلاح کنند. بی‌اعتنایی به رسانه، در حقیقت بی‌توجهی به فرصتی برای جلب اعتماد مردم است.

پایگاه خبری صدای میناب، به عنوان رسانه‌ای مردمی و مستقل، اعلام می‌کند که در مسیر اطلاع‌رسانی شفاف و پیگیری مطالبات اجتماعی شهروندان، بدون توجه به فشارها و حاشیه‌ها به فعالیت خود ادامه خواهد داد. این رسانه باور دارد که انتشار مطالبات مردم و بیان انتقادات تهدید نیست، بلکه بخشی از فرآیند توسعه و پاسخگویی است.

در نهایت، نحوه برخورد مسئولان با نقد رسانه‌ها، آزمونی برای سنجش میزان شفافیت و بلوغ مدیریتی آنان است. جامعه امروز دیگر با سکوت و حذف قانع نمی‌شود؛ اعتماد زمانی شکل می‌گیرد که گفت‌وگو جای تهدید را بگیرد و پاسخگویی جای شکایت را.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=18410
  • کد خبر : 18410
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : صدای میناب
  • 525 بازدید
  • ۸ دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0
  1. ضمن تقدیر وتشکر از رسانه خبری صدای میناب که صادقانه پای بیان مشکلات مردم ایستادند .. شکایت شهرداری از این رسانه به منزله عدم مسئولیت پذیری و زیر بار نرفتن تعهدات و ‌‌وظایفشان است . بجای اینکه تلنگری باشه براشون تا بهتر به وظایفشان برسن .

  2. خدا شاهده؛ شهرداری همه‌‌اش با شورا جمع‌کنی‌، جوابیه که ندارند بفرستند! خخخخ

  3. تأسف اوره که مسئولان شهرداری در برابر انتقادات سازنده، سعه صدر ندارند و به جای بررسی محتوای نقد، آن را با برچسب تخریب رد می‌کنند، در حالی که هدف اصلی، بهبود بوده و هیچ توهین یا سیاهنمایی در کار نیس. بسیار حیاتی است که به خبرنگاران و منتقدان اجازه داده بشه تا دیدگاه‌های صادقانه خودشونو بدون ترس از برچسب‌خوردن بیان کنن، چونکه شنیدن صدای مخالفان برای پیشرفت و اصلاح امور ضروری هست.
    ولی شهردار و رییس شورای شهر میناب این چیزا رو نمی‌دونن متاسفانه

  4. اینا رو چیکار دارید اخه بجا حل کردن مشکل مردم چسبیدن به گیس و گیس کشی😂
    بنده خداها نمیتونن کار کنن باید بچشبن به شکایت که بقیه رو خفه کنن

  5. شما هم که سانسور می‌کنی. من گفتم کل شورا و شهر میناب جمع بشن نمیتونن جوابیه بدن چون اصلا بلد نیستن. ولی متن کامنت من رو ناقص منتشر کردین

  6. شهرداری میناب فقط بلوار رنگ میزنه هیچ پروژه ای ندارند

  7. سلام . یه پیشنهاد دارم بهتون که به یه سوژه خوب هم بپردازین.
    درختان تو بلوارها درختان قطور کنوکارپوس رو دارن قطع میکنن و معلوم نیست چطو و به کی میفروشن.کلی پول میشه و برای فروشش باید مزایده برگزار کنن ولی اصلا معلوم نیست چی میشه. لطفاً بهش بپردازید

  8. کاش زود دوره این شورا تموم بشه برن.واقعا عضو شورا نتونه چند جمله حرف بزنه زشته. شب اختتامیه جشنواره انبه من بعنوان یه مینایی شرمنده بودم از این آدم و حرف زدنش

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها