تاریخ انتشار : 23 شهریور 1399 - 20:28
بی مهری به میناب را متوقف کنید:

چرا میناب در بین شبکه شهرهای خلاق فرهنگی کشور نیست؟/ شهرداری میناب کجای ماجراست؟

چرا میناب در بین شبکه شهرهای خلاق فرهنگی کشور نیست؟/ شهرداری میناب کجای ماجراست؟
انتخاب چند شهر هرمزگان به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر و نبود نام میناب «پرهنر» اگر چه پویشی مطالبه‌گرانه از سوی هنرمندان این شهرستان را بدنبال داشت اما واکاوی دلایل آن می‌تواند روشنگر موضوع باشد.

معرفی چند شهر هرمزگان در هفته گذشته به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نبود نام میناب «پر هنر» در این میان، سبب شکل‌گیری پویشی با عنوان «بی مهری به میناب را متوقف کنید» شد و هنرمندان پرتلاش این شهرستان در قالب این پویش خواستار افزایش توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری میناب شدند.

در این زمینه با رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در مورد چند و چون نبود نام میناب در میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور برغم استعدادهای فراوان فرهنگی این شهرستان و ظرفیت‌های منحصربفرد انسانی و منطقه‌ای آن  به گفت و گو پرداختیم.

سوال : اساسا شبکه شهرهای خلاق چیست و نقش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر شهرستان در کمیته شهرستانی این شبکه در کجا قرار دارد؟

با رویکرد توسعه فرهنگ محلی و بومی و به منظور جهت دهی به ظرفیت‌های فردی و منطقه‌ای و بهتر و بیشتر دیده شدن توانمندی‌های یک منطقه از یک سو و سوق دادن امکانات عمومی به سمت و سوی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و استفاده از توان دیگر دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ، کمیته شبکه شهرهای خلاق در هر شهرستان با ریاست فرمانداری، نایب رییسی شهرداری و دبیری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است. در این حوزه تلاش بر این است که ویژگی خاص یک شهر به طور ویژه دیده شود و فرصت‌های تازه‌ای از رشد و پیشرفت فرهنگی در مسیر توسعه آن شهرستان قرار گیرد.

سوال : انتخاب چند شهر از هرمزگان در میان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور بر اساس چه مکانیزمی صورت گرفته است؟

کمیته‌های شهرستانی این شبکه اقدام به طراحی یک برنامه سالیانه اجرایی و عمرانی می‌کنند که بخشی از هزینه‌های آن را ادارات فرهنگ و ارشاد و بخشی از آن را شهرداری‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و رسالتی که در این زمینه بر دوش دارند، عهده‌دار شده و تأمین می‌کنند.برای تدوین دقیق برنامه‌های سالانه این کمیته‌ها در هر کدام از شهرستان‌ها نیز دو مرحله دوره آموزشی نیز برگزار کردیم که عزیزان شهرداری میناب در هیچ کدام از دوره‌ها حضور پیدا نکردند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در این زمنیه پای کار بودن شهرداری‌های هر شهرستان است که ما متأسفانه از ناحیه شهرداری میناب این مهم را مشاهده نکردیم و لذا یکی از هنرمندان میناب تهیه طرح را عهده‌دار شد.

شهرداری‌های شهرهایی که به عنوان شهر خلاق انتخاب شده‌اند خودشان ده‌ها بار پیگیر مجدانه این موضوع بوده و بارها و بارها شخصا شهرداران آنها در این زمینه پای کار حضور داشتند.

سوال : سال‌هاست وعده ساخت پلاتو و پردیس سینمایی به مردم میناب و هنرمندان آن داده شده است. تکلیف این دو وعده مهم که استاندار هرمزگان در  سال گذشته داد، به کجا رسیده است؟

ما در تمامی شهرهای منتخب با شهرداری‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بخشی از هزینه ساخت پلاتو را ما تأمین و بخشی را نیز شهرداری‌ها به عهده بگیرند. تنها شهری که شهرداری آن حاضر به امضای تفاهم‌نامه و اجرای آن نشد، شهرداری میناب بود. برای ساخت پردیس سینمایی دو سال است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده اما شهرداری میناب که بایستی پیمانکاری در این زمینه مشخص کند، هنوز پای کار نیامده است و این اعتبار زمین مانده است. در زمینه ساخت پلاتو نیز ما برای میناب به عنوان یکی از ۵ شهر استان اعتبار اولیه از وزارتخانه درخواست و موافقت آن را کسب و تأمین اعتبار کردیم و باور ما این است که میناب با وجود شمار زیادی از هنرمندان کاردان، متعهد و پرتلاش شایسته تجهیزات و امکانات بیشتری است و به همین دلیل ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب از تبصره ۱۹ برای ساخت پلاتو برای میناب گرفتیم تا در یک تفاهم‌نامه با شهرداری میناب، این اعتبار را در اختیار پیمانکاری بگذاریم که از سوی شهرداری برای همکاری مشترک تعیین می‌شود اما عملا شهرداری میناب در این زمینه نیز همکاری نکرد و پاسخ نامه‌نگاری‌های مستمر و پیگیری ما را نیز نمی‌دهد.

بخوانید :  ششمین جشنواره سور، سرنا و زندگی در میناب برگزار می شود

اکنون پلاتوهای ۴ شهر بشاگرد، سیریک، خمیر و پارسیان با همکاری شهرداری‌های این شهرستان‌ها به پیشرفت‌های خوب ۳۰ تا ۵۰ درصدی رسیده است اما در میناب این کار بر زمین مانده است و ما در سال گذشته بیش از ۵ تا ۶ بار با شهرداری میناب مکاتبه کردیم که در این زمینه پای کار بیایند تا اعتبار آن جذب شود اما تا لحظه آخر نیز این همکاری صورت نگرفت.

سوال : اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب نمی‌توانست راسا این اعتبار را جذب و هزینه کند؟

در قالب این طرح‌ها، زمین از سوی شهرداری تأمین می‌شود و بدنبال آن ساخت پلاتو و پردیس سینمایی نیز با همکاری مشترک صورت می‌گیرد. بدون همکاری شهرداری‌ها در این طرح نمی‌توان کاری را جلو برد. از سوی دیگر شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند که در بخش فرهنگی نیز مسؤولیت‌هایی دارند که در قالب این طرح‌ها بدنبال جهت دادن به پروژه‌هایی هستیم که مورد نیاز اهالی فرهنگ و هنر یک شهرستان است و لذا بخشی از اعتبارات را نیز از قالب تبصره ۱۹ تأمین می‌کند تا شهرداری‌ها هم پای کار توسعه فضاهای فرهنگی باشند.

سوال : اداره کل فرهنگ و ارشاد میناب در سال‌های اخیر برای رشد فعالیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی در میناب چه کرده است؟

ما در سال‌های اخیر همواره با نگاه اولویت‌دار به میناب نگاه کرده‌ایم. باور ما این است که میناب یک کانون فرهنگی در هرمزگان است که سرمایه‌های خود را به استان ارزانی داشته و بسیاری از هنرمندان شاخص هرمزگان در میناب زیسته و زاده میناب هستند. هم اکنون مجموعه فرهنگی هنری بعثت این شهرستان را در دست تعمیر داریم. میزبانی جشنواره‌های متعدد منطقه‌ای و استانی را به میناب دادیم. دوربین فیلمبرداری خوبی در روزهای اخیر به تجهیزات سینمایی این شهر افزودیم. جشنواره نمایش خیابانی و جشنواره شعر رامی را در میناب قرار دادیم و برنامه‌های مختلفی که با توجه به اعتبارات و امکانات استان در توان داشتیم و امکان اجرای آنها به طور مستقل و با استفاده از هنرمندان این شهرستان مقدور بوده است را توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبری کردیم.

سوال : نگاه شما به پویش « بی مهری به میناب را متوقف کنید» چیست؟

ما از پویش مطالبه‌گری هنرمندان مینابی استقبال و حمایت می‌کنیم و آن را در مسیر خواسته‌هایی می‌دانیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز به دنبال تحقق آن است. هنرمندان مینابی دین بزرگی بر فرهنگ این استان دارند همان طور که هنرمندان همه شهرهای این استان در حفظ و حراست از فرهنگ و هنر آن کوشیده‌اند. همه تلاش و توان ما برای توسعه فرهنگی هرمزگان در ابعاد مختلف است و در این راه دستان همه هنرمندان را به گرمی می‌فشاریم.

از شورای شهر و شهرداری میناب نیز برادرانه می‌خواهم که ما را در زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های این بخش همراهی کنند. از سوی دیگر از شهرداران شهرهایی که به خوبی پای کار توسعه فعالیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی شهر خودشان آمدند، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم با تکمیل آنچه وعده داده شده است، گام کوچکی در این زمینه برداریم.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=2661
  • کد خبر : 2661
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 1035 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.